گروه بورس کالا - فاز سوم بورس نفت ایران هفته گذشته با عرضه ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران از سوی شرکت ملی نفت ایران در تالار بین‌المللی کیش عملیاتی شد. این محصول درحالی با قیمت ۶۵/۱۱۲ دلار روی تابلو رفت که در ابتدای کار برای آن تقاضا در تابلو معاملات ثبت شد، اما در نهایت به دلیل عدم توافق عرضه‌کننده و خریداران و با وجود ارائه یک دلار تخفیف از سوی سرپرست وزارت نفت این معامله انجام نشد. بنابر اعتقاد کارشناسان و فعالان بورس کالا، هرچند این معامله قطعی نشد، اما به واسطه واقعی بودن و رقابتی که در این بازار ایجاد شد در نوع خود قابل توجه بود.

پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه گفت وگویی را با علی‌اکبر هاشمیان مدیرعامل بورس کالای ایران انجام داد که در پی می‌آید:

ارزیابی شما از عرضه نخستین محموله نفت خام در بورس کالا چیست؟

نفت خام برای اولین بار در بورس کالا عرضه شد، بنابراین طبیعی بود که هم خریدار و هم فروشنده به نوعی محتاط عمل کنند، اما این امیدواری وجود دارد که در عرصه‌های بعدی این مساله قدری روان‌تر پیگیری شود، بدون تردید وقتی قیمت یک محصول در بورس کشف شود خود به خود روند معاملات تسهیل می‌یابد.

به توافق نرسیدن خریدار و فروشنده را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت محموله به نوعی حاصل مذاکره طرفین بود، منطقی بود که هر دو طرف معامله با احتیاط یکدیگر را ارزیابی کنند، همان طور که مشاهده کردید، تنها دو دلار اختلاف قیمت بین خریدار و فروشنده بود که این امیدواری وجود دارد که در معامله روزهای بعد دوطرف به توافق برسند.

آینده بورس نفت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در صورت حمایت مسوولان و ایجاد بسترهای لازم، بدون شک آینده درخشانی در انتظار بورس نفت ایران است، به طوری که این بورس، مرجع قیمت‌گذاری این کالای استراتژیک در منطقه خارومیانه می‌شود.

طبق گفته رییس سازمان بورس، بورس نفت ایران در چهار حوزه فیزیکی، سلف موازی، آپشن و فیوچرز فعالیت خواهد کرد، پیش‌بینی شما در مورد زمان عملیاتی شدن این موارد در بورس به چه صورت است؟

برای استفاده از ابزارهای معاملاتی برای محصول نفت در گام اول باید بازار نقدی آن عملیاتی شود تا زمانی که بازار نقدی آن روان نباشد، نمی‌توان معاملات فیوچرز را اجرایی کرد. سلف موازی نیز از جمله ابزارهای است که باید بر اساس قیمت روز کالا مورد استفاده قرار گیرد.

برخی کارشناسان بر این باورند با توجه به قوانین مصوب شرکت ملی نفت در خصوص فروش نفت خام ایران، معاملات سلف موازی قابلیت اجرا در این بازار را ندارد،‌ این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این گروه هنوز این ابزار مالی جدید را نمی‌شناسند وبا توجه به اینکه این ابزار برای اولین بار است که معرفی می‌شود این برخورد طبیعی است،اگر به سمتی برویم که این ابزار به طور کامل برای فعالان بازار شناسانده شود‌، سایر معاملات نیز بر مبنای آن صورت خواهد گرفت.