میلگرد 800 تومانی بدون خریدار باقی ماند

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا -منیژه حیاتی: با عرضه محصول فولادسازان خصوصی در روز چهارشنبه، رینگ فولاد این هفته را بدون حضور شرکت‌های دولتی به کار خود پایان داد و به دلیل کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد رکود زیادی بر معاملات به خصوص معاملات نقدی حاکم شد به طوری که در یک اتفاق کم سابقه میلگرد ۸۰۰ تومانی فولاد خراسان نیز بدون خریدار باقی ماند. به گفته فعالان بازار با وجود اینکه عرضه‌ها در بورس به لحاظ کالا و زمان تحویل تنوع زیادی دارد، اما به جز فولاد کویر به دلیل نظر مثبت بازار به کیفیت آن و تیرآهن جهان فولاد غرب به لحاظ تقاضای بهتری که تیرآهن در مقایسه با میلگرد در شرایط فعلی بازار دارد، دیگر کالاها از حجم معاملاتی پایینی برخوردار هستند. البته بدبینی‌ها در خصوص اینکه بعضی از این معاملات واقعی است یا نه همچنان وجود دارد که البته به گفته فعالان بازار یکی از علل بوجود آمدن این شبهه یکی بودن کارگزار عرضه‌کننده و خریدار در معاملات است.

به گفته برخی از معامله گران در شرایط فعلی که در بازار آزاد نیز نرخ‌ها رو به پایین است معاملات بورس برای شرکت‌های خصوصی تنها نکته مثبتی که دارد جنبه تبلیغاتی آن است که باعث شده تا حساسیت در معامله شدن محصولات یا نشدن آنها در بورس بیشتر شود.

به دلیل قیمت‌گذاری‌هایی که قبل از عرضه در این مدت برای محصولات فولادی در بورس گرفته شده، انگیزه خرید کاهش یافته به خصوص اینکه بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند تا پایان ماه رمضان نیاز خود را به طور روزانه و از طریق بازار آزاد و نقدی تامین کنند و ریسک خرید را از این ظریق کاهش دهند.

برای معاملات سلف هم تنها سلف‌های بلند مدت تقاضا دارد به طوری که دیروز نیز عرضه محصولات بخش خصوصی که با سلف‌های نزدیک‌تر و نقدی عرضه شده بودند با اقبال بازار مواجه نشد. این موضوع و نبود خریدار برای محصولات نقدی تا حدی شدید است که دیروز حتی محصول فولاد خراسان هم که معمولا همانند ذوب‌آهن با تقاضای زیادی مواجه می‌شد و در برخی موارد حتی سهمیه‌بندی نیز می‌شد، بدون خریدار باقی ماند، در حالی که نرخ پیشنهادی آن برای ۳ مرداد ماه ۸۰۰ تومان بود و نرخ پایینی برای این محصول ارزیابی می‌شد.

رکود در بخش میلگرد باعث شده تا حتی احتمال اینکه عرضه‌های ذوب‌آهن نیز همانند هفته‌های قبل با تقاضای زیادی از سوی بازار مواجه نشود از سوی برخی معامله گران مطرح شود به خصوص اینکه نرخ پیشنهادی ذوب‌آهن فعلا همان ۸۸۸۹ ریالی است که در معاملات هفته قبل در رقابت به ثبت رسیده است. از این رو پیش‌بینی برخی این است که در صورت عدم کاهش قیمت این سبد احتمال پایین آمدن تقاضا برای آن وجود دارد. البته برخی از کارگزاران عقیده دارند از آنجا که معمولا برخی از تجار قبل از عرضه‌های ذوب‌آهن اقدام به بازارسازی می‌کنند؛ اگر این هفته ذوب‌آهن در بورس عرضه می‌کرد احتمال اینکه از میزان رکود حاکم بر بازار کاسته شود وجود داشت، اما از سوی دیگر برخی شایعه ورود کالاهای وارداتی به بازار به خصوص در بخش تیرآهن را عامل بروز این رکود می‌دانند که باعث شده تا از حجم بازارسازی‌ها کاسته شود. به خصوص اینکه با توجه به فرارسیدن ماه رمضان علاوه بر ایران میزان خرید در منطقه کاهش یافته و این امر باعث شده تا فروشنده‌ها در پیشنهاد نرخ‌های پایین‌تر به خریداران از یکدیگر پیشی بگیرند.

اگرچه این احتمال که همزمان با عرضه‌های ذوب‌آهن در روز یکشنبه هفته آینده بازار تا حدودی رونق بگیرد نیز وجود دارد، اما بعید به نظر می‌رسد در بازار آزاد این رونق ادامه دار باشد. از این رو فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند عرضه‌های سلف شهریور ماه دولتی‌ها در بورس حتی اگر با تقاضای خوبی هم همراه شود، اما به نظر نمی‌رسد تا زمان تحویل این کالاها در خارج از رینگ، شاهد تغییرات خاصی در معاملات و رونق بازار باشیم.

مجموعه عوامل مطرح شده باعث شد تا دیروز در رینگ فولاد در مجموع از ۲۲ کالای عرضه شده تنها ۶ محصول مورد معامله قرار گیرد. بر این اساس میلگرد ۱۶ تا ۳۲ فولاد کویر با نرخ قبلی ۸۱۲ تومان برای ۲۹ مهر ماه ۵ هزار تن معامله شد. تیرآهن ۱۴ جهان فولاد غرب نیز با نرخ ۸۴۰ تومان یک هزار تن برای ۱۵ شهریور ماه معامله شد. میلگرد ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی نیز با نرخ ۸۴۰ تومان برای ۳۱مرداد ماه ۵۶۰ تن فروش رفت. میلگرد ۱۸ تا ۲۵ نطنز نیز با نرخ ۸۱۲ تومان ۴۴۰ تن برای ۲۹ مهر ماه معامله شد.

میلگرد کلاف A۲-۸ و A۲-۱۰ فولاد نطنز با نرخ ۸۴۰ تومان به ترتیب ۱۱۰۰ و ۲۲۰ تن برای ۲۹ شهریورماه معامله شد.