پدرام ایزدی*

در اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی، قیمت مس برای مدت کوتاهی از پنج رقم فراتر رفته و در فروردین ماه، معاملات نقدی این فلز با ارزش در بازار رسمی‌بورس فلزات لندن به هر تن ۱۰۱۴۸ دلار رسید. در روزهای باقیمانده از سال قیمت این محصول عمدتا بین هر تن ۹ هزار و ۱۰ هزار دلار در نوسان بود. همچنین موجودی انبار‌های بورس فلزات لندن در سال جاری، پیوسته روندی افزایشی داشته و از ۳۷۸ هزار تن در دی ماه به

۴۷۶ هزار تن در اواسط خرداد رشد کرد، اما اخیرا روندی کاهشی را پیش گرفته است.

در چهار سال گذشته، میزان عرضه، شاخص کنترل‌کننده کل بازار جهانی مس بوده است و انتظار می‌رود که در آینده نیز همین روند ادامه یابد. همچنین کارشناسان عواملی نظیر کاهش درجات خلوص(عیار)، وجود مشکلات فنی در معادن، ناآرامی‌های نیروی کار و مشکلات اجتماعی-سیاسی را در زنجیره تولید مس دخیل می‌دانند، اما اگر عوامل بنیادین فلزات نیز مثبت باشد، الزاما منجر به تفاوت در قیمت‌ها نخواهد شد. به باور کارشناسان، مسائل کلان بازار تاثیر عوامل بنیادین را تحت پوشش قرار می‌دهند. از این رو قیمت‌ها باید برگرفته از پیشرفت‌های اخیر باشد، بنابراین نوسانات قیمت در هر تن ۹ هزار تا ۱۰ هزار دلار واقع‌گرایانه تر خواهد بود. عوامل کلان اقتصاد که بر بازار فولاد و در نتیجه آهن تاثیر می‌گذارند، بحران‌های مالی و بدهی‌های کشور‌های اروپایی به ویژه یونان، رکود احتمالی در آمریکای شمالی و سختگیری‌های اقتصادی دولت چین برای مهار تورم را شامل می‌شود. کارشناسان میدل ایست استیل داینامیک، بر این باورند اکنون بازار به مرحله‌ای نزدیک شده است که نگرانی‌ها درباره یونان کمرنگ شده و درباره چین قوت می‌گیرد. کارشناسان بر این نکته توافق دارند که پس از تابستان اوضاع شدت خواهد گرفت. مشتریان چین از نظر موجودی در تنگنا هستند و اوضاع را

سر به سر پیش می‌برند. ذخایر مس در بورس شانگهای (SHFE) نیز رو به اتمام است و اکنون موجودی انبارهای گمرکی چین هم به پایان خود نزدیک شده‌اند.

به جز پایین آمدن میزان تولید در معادن، نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد که به پیش بینی ورود بازار قراضه به وضعیت رقابتی کمک می‌کند. برای نمونه، بالا بودن قیمت قراضه در سال گذشته باعث شد حجم وسیعی از این محصول به بازار سرازیر شود ولی عرضه همچنان محدود است و همیشه قابلیت جبران کمبود در عرضه اولیه وجود ندارد.

حتی با وجود کاهش نقدینگی در بازار چین، تولید محصولات میانی در این بازار بالاست و بنابراین مصرف نهایی هم رو به فزونی است. بر اساس آمارهای اصلاحی منتشر شده برای سال گذشته، تولید نیمه نهایی مس در چین در اردیبهشت ماه ۲۰ درصد رشد سالانه داشته، درحالی که نرخ رشد سالانه برای پنج ماهه نخست سال جاری میلادی ۲/۱۵ درصد بوده است.

مشکلات در عرضه مس، همزمان با جهش در میزان تقاضا، در هر دو بازار فیزیکی و سرمایه‌گذاری، ممکن است موجب قیمت‌های بسیار بالای فلزات در سال جاری شده و رقم هر تن ۱۲ هزار دلار برای فلز سرخ پیش‌بینی می‌شود. در حالی که برخی کارشناسان بازار نیز رقم میانگین هر تن ۱۲ هزار دلار را برای سه ماهه چهارم پیش بینی می‌کنند، میدل ایست استیل داینامیک(MESD) این رقم را بصورت میانگین هر تن ۱۰ هزار و ۴۰۳ دلار تخمین می‌زند.

ولی نگرانی‌ها در مورد افزایش تولید مس پالایش شده در داخل چین کماکان ادامه دارد و از این رو انتظار نمی‌رود حجم واردات این کشور افزایش داشته باشد. اکنون کارشناسان نظرات خود در مورد مس را تعدیل کرده و بر این باورند قیمت‌ها در چند ماه آینده دستخوش تغییرات خواهد شد.

*تحلیلگر بازار فولاد در MESD

www.steeldynamic.ir