گروه بورس کالا - حدود شش ماهی که طبق مصوبه هیات وزیران تولیدکنندگان فولاد مکلف به عرضه محصولاتشان در بورس کالا شدند این تکلیف به عرضه در بورس که همزمان شد با اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها‌، کنترل دستوری قیمت‌ها را نیز به همراه داشت، از این رو بسیاری از تولیدکنندگانی که مجبور به عرضه در بورس شدند رقابت با تولید‌کنندگان بزرگ دولتی را در صورت یکسان بودن نرخ‌ها ناعادلانه دانستند، در همین حال گرچه عرضه شمش ارزان فولاد خوزستان به عنوان ابزاری تشویقی در ازای عرضه در بورس در نظر گرفته شد، اما به دلیل نامنظم بودن و اجرایی نشدن این طرح در ابعاد کلی بسیاری از تولیدکنندگانی که محصول در بورس کالا فروختند موفق به دریافت شمش نشدند، این درحالی است که طبق قانون مکلف به عرضه در بورس بودند در حالی که مجبور بودند برای تهیه شمش از بازار‌های خارجی با مشکلات عدیده‌ای که دارد محصولی با هزینه تمام شده بالا را در کنار تولید کنندگان بزرگ دولتی عرضه کنند. کارشناسان در این باره معتقدند گرچه با هدفمندی یارانه‌ها شرایط تولید با توجه به حذف یارانه‌های انرژی چه برای تولیدکنندگان خصوصی و چه دولتی یکسان شده، اما هنوز دولتی‌ها از مزایایی بهره می‌برند که شرکت‌های خصوصی از آن محرومند مانند استفاده از مواد اولیه داخلی و ارزان که بعد از اجرایی هدفمندی یارانه‌ها از تولیدکنندگان تعهد گرفته می‌شود که واحد تولیدی خود را بدون درخواست برق و مواد اولیه ارزان از دولت راه‌اندازی کنند.

در همین حال معاون سازمان بورس در گفت و گو با ایسنا در باره مصوبه هیات دولت در مورد الزام به عرضه محصولات فولادی کلیه تولید کنندگان در بورس کالا گفت: ‌الزام تولیدکنندگان فولادی به عرضه در بورس شامل شرکت‌هایی می‌شود که مواد اولیه خود را از داخل تامین می‌کنند.

خواجه نصیر با تایید الزام تولیدکنندگان فولادی به عرضه محصولات خود در بورس کالا تاکید کرد: کارخانه‌های تولید فولاد که مواد اولیه برای تولید خود را از طریق کارخانه‌های داخلی تامین می‌کنند ملزم به عرضه محصولات در بورس کالا هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های خصوصی نیز ملزم به اجرا هستند؟ اظهار کرد: شرکت‌های خصوصی نیز در کنار دولتی‌ها که مواد اولیه را از داخل تهیه می‌کنند شامل الزام عرضه در بورس کالا می‌شوند.

خواجه‌نصیر در بیان دلیل نبود الزام برای تولیدکنندگانی که از خارج مواد اولیه خود را تامین می‌کنند، خاطرنشان کرد: امور الزام‌آور باید ضمانت اجرا داشته باشد، در غیر این صورت الزام آن بی‌معنا است. او ادامه داد: برای الزام عرضه تولیدات شرکت‌های فولادی که مواد اولیه خود را از خارج از کشور تامین می‌کنند، باید از همیشگی بودن این امر مطمئن بود و آنها باید توان دادن ضمانت را داشته باشند.

به گفته مدیر نظارت بر بورس‌ها شفاف شدن معاملات از جمله اثرات این الزام ابلاغ شده است. وی افزود: ‌با عرضه تمام تولیدات شرکت‌های فولادی واجد شرایط به بورس کالا مدیریت قیمت‌ها و کنترل بازار که تاکنون از طریق وزارت صنایع اعمال می‌شد، با توجه به تمایل این وزارتخانه از این پس از طریق بورس کالا انجام می‌شود.

خواجه‌نصیر در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدکنندگان واجد شرایط از این الزام رضایت دارند یا خیر؟ گفت: رضایت تولیدکنندگان به شرایط تولید آنها بستگی دارد. ممکن است بخشی از آنها در کوتاه مدت به اهمیت این موضوع واقف نباشند.

بر اساس تصمیمات جدید نماینده رییس‌جمهور در کارگروه طرح تحول اقتصادی دستگاه‌های مربوط موظف به تنظیم عرضه فولاد در بورس کالا هستند.

همچنین، سازمان بورس کالا موظف است بیست و چهار ساعت قبل از عرضه در بورس نسبت به دریافت کل مبلغ معامله فولاد در بورس کالا، اقدام کند.