گروه بورس کالا - سردار خالدی: دادوستد شکر سفید در بورس کالای ایران با وجود تقاضای مناسب به دلیل سطح قیمتی بالای این محصول، تنها به معامله ۳ هزار تن محصول وارداتی برزیل با نرخ یک هزار و ۲۷۰ تومان منتهی شد. قیمت شکر سفید در بورس کالای ایران، به ازای هر کیلو بسته به نوع محصول و تولیدکننده آن از یک هزار و ۲۶۵ تومان تا یک هزار و ۳۰۹ تومان و ۷ ریال در نوسان بود، اما در نهایت در مبادلات دیروز تنها یک هزار تن شکر سفید وارداتی برزیل تحویل ارومیه با قیمت هر کیلو یک هزار و ۲۷۰ تومان معامله شد. این در حالی است که شکر سفید وارداتی برزیل در سه مرتبه معاملاتی در مجموع به میزان یک هزار و ۵۰۰ تومان روی تابلو آمد که در پایان معامله‌ای برای آن انجام نشد، قیمت هر کیلو از این محصول از یک هزار و ۲۷۵ تومان تا یک هزار و ۲۹۴ تومان و ۵ ریال در نوسان بود. به گفته معامله گران، قیمت‌های اعلام شده فروشنده بالاتر از انتظار متقاضیان بود.

همچنین شکر سفید داخلی در ۴ نوبت از سوی ۴ تولید کننده عرضه شد که در ابتدا ۵۰۰ تن شکر کارخانه امیرکبیر با نرخ هر کیلو یک هزار و ۲۹۹ تومان و ۷ ریال بدون معامله‌ به پایان رسید. شکر کارخانه دعبل نیز به میزان ۵۰۰ تن روی تابلو آمد که هر کیلو از آن با همان قیمت کارخانه امیرکبیر اعلام شد اما به دلیل بالا بودن قیمت، به تقاضای یک هزار تن تقاضای خریداران، پاسخی داده نشد. عرضه کشت و صنعت کارون ۵۰۰ تن بود که با یک هزار تن تقاضا روبه‌رو شد، اما همانند دیگر عرضه‌ها که بالابودن قیمت‌ها عامل اصلی نبود معامله بود، دادوستدی برای آن انجام نشد. قیمت محصول کارخانه قند یاسوج یک هزار و ۳۰۹ تومان و ۷ ریال به ازای هر کیلو بود که یک هزار و ۵۰۰ تن از این محصول روی تابلو قرار گرفت، اما در پایان برای تولیدی قند یاسوج نیز دادوستدی انجام نشد.

به باور معامله گران، قیمت شکر در بازارهای جهانی در سطح بالایی قرار دارد و انتظار بر این است که اوضاع نابه‌سامان اقتصادی کشورهای اروپایی و ایالات متحده به همراه هشدار اخیر فائو نسبت به تداوم افزایش قیمت‌های مواد غذایی و غلات همچنان سطح قیمت‌ها را بالا نگه دارد. این در حالی است که به تبع از این اوضاع، در بازار داخلی نه به دلیل تقاضای زیاد، بلکه به دلیل تبعیت از رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، سطح قیمتی برخی از محصولات غذایی همچون شکر به بالاترین سطح رسیده است، به طوری که قیمت شکر بالای یک هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو شد. این در شرایطی است که دولت همه ساله به منظور تعادل در قیمت‌ها تا رسیدن موعد برداشت شکر داخلی به کاهش تعرفه شکر خام اقدام می‌کند، اما مکانیزم این تعرفه‌ها به گونه‌ای است که سعی می‌شود به منظور حمایت از تولید داخل، محصول شکر سفید وارد نشود. البته در همین حال به گفته برخی از مسوولین خبرها حاکی از عرضه زیاد این محصول به بازار و کاهش قیمت‌ها تا سطح یک هزار و ۲۰۰ دلار است. در بورس کالای ایران، نرخ‌ها به دلیل عمده فروشی و تناژ بالا روی محدوده یک هزار و ۲۵۰ تومان تا یک هزار و ۳۰۰ تومان قرار گرفت، اما به گفته معامله گران این قیمت‌ها همچنان در سطح بالایی است و به همین دلیل مصرف‌کنندگان و خریداران تنها به میزان نیاز به معامله می‌پردازند.

به عقیده یکی از کارگزاران بورس کالا، برای اینکه بازار حالت متعادل پیدا کند و خریداران نسبت به آینده از اطمینان برخوردار شوند استفاده از مکانیزم بورس و ابزارهای موجود در این بازار می‌تواند راه حل مناسبی برای تعیین و کشف نرخ باشد. براساس گفته این معامله‌گر، تمامی ‌این معادلات زمانی می‌تواند موثر باشد که دو طرف خریدار و فروشنده و خود دولت نسبت به عرضه و انجام معاملاتشان در بورس رضایت داشته باشند نه اینکه تنها به صورت اجبار یا از سر اکراه در بازار حضور پیدا کنند. بررسی بازار نشان می‌دهد تقاضاها در بازار در سطح بالایی است، اما به دلیل تردید سرمایه‌گذاران برای حضور در بازارهای جهانی و داخلی معاملات با اما و اگر روبه‌رو است.