ممانعت از خرید در زمان حراج حضوری

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی‌روز گذشته به‌رغم رکود در بازار داخل و عدم وجود پیش‌بینی‌های مثبت در حوزه محصولات پلیمری شاهد تقاضای بالایی برای خرید گریدهای p ۵۰۲ وr ۵۰۲ پلی پروپیلن شرکت جم بود. این دو کالا که مشابه V۳۰s و Z۳۰s پتروشیمی‌مارون هستند تنها کالاهایی بودند که در این روز مورد توجه خریداران قرار گرفتند، اما در نهایت با اعمال محدودیت‌های فراوان از سوی بورس کالا خرید در زمان حراج صورت نگرفته و وارد زمان مچینگ شدند. البته در این روز همه معامله محصولات پتروشیمی‌با اعمال محدودیت‌ها از سوی بورس کالا مواجه شد و هر کارگزاری می‌توانست تنها ۱۰۰۰ تن از هر کالایی را خریداری کند. با این حال فعالان بورس و بازار می‌گویند: اعمال محدودیت‌ها برای محصولات پلی پروپیلن در دو روز اخیر بیشتر شده است. این در حالی است که ناظر تالار می‌گوید: اعمال محدودیت‌ها روز گذشته در خصوص گریدهای متفاوت پلی‌پروپیلن از سوی عرضه کننده‌ها افزایش یافته است؛ چرا که آنها می‌خواهند محصولاتشان به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد. در این روز نیز عرضه‌کننده اعلام کرد باید در پروانه بهره‌برداری خریداران این گروه از محصولات، نام گریدهای خاص ذکر شده باشد و به این ترتیب کالاهایی که در هفته‌های گذشته با تقاضای بالایی مواجه می‌شدند، جمعا با ۲۰ هزارتن تقاضا مواجه شدند، اما با این حال این دو کالا وارد زمان مچینگ شدند. البته برخی از فعالان بازار می‌گویند: تقاضای ثبت شده برای خرید این دو کالا برروی سیستم بورس کالا کاذب است؛ چرا که با افزایش اعمال محدودیت‌ها هم از جانب بورس و هم عرضه‌کننده، بیشتر خریداران تصور می‌کنند که این کالاها تسهیم به نسبت خواهد شد و به این ترتیب تقاضاهای بالایی را ثبت می‌کنند. با این حال در این روز پلی پروپیلنr وHP۵۰۲P شرکت پلی پروپیلن جم با نرخ یک هزار و ۵۴۲ تومان عرضه و وارد زمان مچینگ شد.

به گفته فعالان بازار و بورس تنها این دو کالا در این روز مورد توجه خریداران قرار گرفتند و مابقی محصولات مانند هفته گذشته با نرخ پایه و در تناژهای پایینی مورد معامله قرار گرفتند.

با این حال در این روز بیشتر آگاهان بازار با توجه به افت قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی بازار را همچنان رو به پایین و نزولی ارزیابی می‌کنند و معتقدند با وجود فرا رسیدن ماه رمضان نمی‌توان آینده مثبتی برای بازار پتروشیمی‌ها متصور بود.

این در حالی است که فعالان بازار پی وی سی، بازار این کالا را تا پایان شهریورماه راکد و بدون تحرک پیش بینی می‌کنند و معتقدند با وجود اینکه رشد قیمت پی وی سی در بازارهای جهانی آغاز شده است، اما عدم کشش در بازار داخلی و شروع تعطیلات تابستانی و همچنین فرارسیدن ماه رمضان سبب شده تا بیشتر تولیدکنندگان پی‌وی‌سی به صادرات محصولات خود روی بیاورند. شنیده‌ها نیز حاکی از این است که در روزهای اخیر تولید پی وی سی در پتروشیمی ‌بندرامام کاهش یافته است، گویا قرار گرفتن در فصل گرما و همچنین تعویق تعمیرات این مجتمع سبب شده تا تولید پی وی سی افت کند و عرضه‌های این مجتمع در بورس کالا متوقف شود.