آزاده حسینی

وزیر بازرگانی به تولیدکنندگان سیمان درباره ایجاد هر گونه اختلال در بازار سیمان کشور هشدار داد. هشدار غضنفری در حالی صورت گرفت که بحث موافقت با افزایش قیمت سیمان در بازار روز گذشته باعث ایجاد صف خرید سهام شرکت‌های سیمانی در بورس شد. این در حالی است که نرخ سیمان در بورس که مبنای رسمی قیمت‌گذاری سیمان به شمار می‌رود، تغییری نکرده است. ماجرا از این قرار است که تولید‌کنندگان بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت با ارسال نامه‌ای به معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در ابتدای خرداد ماه سال‌جاری خواستار افزایش قیمت سیمان با توجه به رشد نرخ سوخت شدند.

پس از ارسال این نامه تعداد تولید‌کنندگان سیمانی که در بورس کالا محصولاتشان را عرضه می‌کردند، کاهش یافته و تثبیت قیمت‌ها و پایین آمدن حاشیه سود از جمله دلایلی بود که تولید‌کنندگان سیمان بابت عدم‌حضور در بورس کالا عنوان می‌کردند. در پی این درخواست تولید‌کنندگان جلساتی با اعضای کمیسیون ماده یک سیمان برگزار کردند که در این جلسات به صورت تلویحی با رشد قیمت ۱۰ تا ۱۴ درصدی سیمان به منظور متعادل سازی قیمت تمام شده این محصول با افزایش بها انرژی موافقت شده؛ هر چند که این تصمیم باید برای بررسی و تصویب مجددا در کارگروه تنظیم بازار مورد بررسی قرار گرفته و از سوی این کارگروه ابلاغ شود.

از همین رو شایعاتی در بازار در خصوص افزایش قیمت سیمان مطرح شده تا جایی که مدیرعامل هلدینگ سیمانی غدیر از ابلاغ مصوبه افزایش قیمت خبر داده و اظهار داشته که تولید‌کنندگان سیمان می‌توانند از روز جاری آن را اجرا کنند.

این در حالی است که مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی درباره احتمال افزایش یک طرفه قیمت سیمان در بازار کشور از سوی تولیدکنندگان داخلی توضیح داد:‌ هفته آینده درباره افزایش یا کاهش قیمت سیمان در بازار کشور تصمیم‌گیری نهایی می‌شود؛ اما تا آن زمان اکیدا به همه تولیدکنندگان سیمان هشدار می‌دهم که سعی نکنند در بازار اختلال ایجاد کنند. وی افزود:‌ اگر محموله‌های انبار شده سیمان به صورت احتکار کشف شود، تولیدکنندگان با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهند شد. وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه تا زمان تعیین قیمت جدید سیمان در بازار، تولیدکنندگان باید به عرضه و فروش محصولاتشان ادامه دهند، اظهار کرد:‌ معلوم نیست که با افزایش قیمت سیمان موافقت شود، اما این دلیل نمی‌شود که تولیدکنندگان بخواهند در بازار خللی ایجاد کنند؛ زیرا این کار نوعی تخلف صنفی است. بنا بر این گزارش تاکنون ۲۳ شرکت در بورس کالای ایران برای عرضه تولیدات خود پذیرش شده‌اند که از این بین تنها ۱۵ شرکت و برخی فقط یک بار عرضه داشته‌اند؛ اما آنچه مشهود است تمایل بیش از پیش شرکت‌های سیمانی برای حضور در این بازار است که فقط به حضور ختم شده و رغبتی برای عرضه در آنها دیده نمی‌شود.

در بازه زمانی یک ساله‌ای که از پذیرش اولین شرکت سیمانی سپری می‌شود، تاکنون ۶۳۴ هزار و ۱۰۰ تن سیمان در بورس کالا عرضه شده که از این بین ۵۰۲ هزار و ۸۷۰ تن معامله شده است.

به گفته مسوولان پذیرش بورس کالای ایران شرکت‌های زیادی که در حوزه تولید سیمان فعالیت می‌کنند، در فکر ورود به این بازار هستند؛ اما این شرکت‌ها با بیان اینکه امید به تغییر در نحوه قیمت‌گذاری دارند، درخواست پذیرش به بورس کالا را ‌دارند و اگر این امر که خواست شرکت‌های سیمانی است محقق نشود، آنان از ورود سر باز زده‌ و راه بازاری دیگر را در پیش خواهند گرفت. در حال حاضر نرخ سیمان در بورس کالا تیپ یک ۵۰/۵۷ و تیپ دو ۵/۵۶ تومان در هر کیلو است.