چالش حضور سکه یک‌گرمی در مبادلات آتی

پاسخ مدیر قراردادهای مشتق کالایی بورس کالا درباره قراردادهای سکه یک‌گرمی: ابهامی وجود ندارد

گروه بورس کالا - روند بازار سکه آتی بورس کالا در حالی با حجم بالایی از قراردادها دنبال می‌شود و شاهد نوسانات ناشی از نوسان نرخ رسمی ارز است که براساس گفته مسوولان سکه‌های یک گرمی و نقره به عنوان محصولات جدید مورد پذیرش نیز به‌زودی در بازار مورد معامله قرار می‌گیرند. البته از سوی برخی از کارشناسان قرارداد و قیمت این نوع کالا به دلیل مشخص نشدن آن با ابهام روبه‌رو است که در همین راستا مدیر قراردادهای آتی به ابهامات پاسخ داده و اظهار امیدواری کرده با عرضه این نوع کالا و تعیین مراجع مناسب برای قیمت‌گذاری آن، رونق بازار همچنان ادامه پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی و روابط بین‌الملل بورس کالای ایران، احمد رضایی، مدیر قراردادهای بازار آتی، با اشاره به اینکه تعیین قیمت سکه یک‌گرمی در بورس کالا با هیچ ابهامی مواجه نخواهد شد، گفت: در زمینه قیمت نقدی سکه یک گرمی از سه مرجع می‌توان استفاده کرد که نخستین منبع همان قیمت‌های مرجعی است که از سوی بانک کارگشایی درباره انواع سکه اعلام می‌شود. وی افزود: بانک مرکزی و بانک کارگشایی بر اساس سیاست‌های تنظیم بازار، قیمت‌های سکه را در اوزان مختلف بنا به شرایط بازار اعلام می‌کنند؛ بنابراین می‌توان با توجه به‌ وزن طلای به کار رفته در سایر سکه‌هایی که قیمت مرجع آنها روزانه اعلام می‌شود، قیمت دقیق نقدی سکه یک گرمی را تعیین کرد.

مدیر قراردادهای مشتق کالایی بورس کالا دومین منبع اعلام نرخ سکه یک گرمی را اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرده و افزود: این اتحادیه روزانه قیمت انواع سکه و طلا و از جمله سکه یک گرمی را اعلام می‌کند که این نرخ می‌تواند مرجع مناسبی برای قیمت نقدی سکه یک گرمی باشد.

به گفته رضایی سومین مرجع تعیین قیمت سکه یک گرمی، بازار آزاد و صرافان فعال در بازار هستند که روزانه تعداد بی‌شماری از این سکه را مورد مبادله قرار می‌دهند.وی در خصوص احتمال توقف ضرب سکه یک گرمی از سوی بانک مرکزی و مشکل تحویل این سکه در بورس کالا گفت: نخست باید به این نکته توجه داشت که با توجه به قیمت پایین سکه یک گرمی و امکان تهیه آن برای تمام اقشار مردم و خانواده‌ها، در اعیاد و مراسم مذهبی احتمال تداوم ضرب این نوع از سکه‌ها منتفی نیست و اتفاقا بانک مرکزی در پاسخ به خلائی که در این زمینه وجود داشت، ضرب سکه‌های یک گرمی را آغاز کرد؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد، اراده‌ای برای توقف ضرب سکه یک گرمی در بانک مرکزی وجود داشته باشد.

رضایی افزود: حتی اگر به احتمال ضعیف، ضرب سکه یک گرمی در بانک مرکزی متوقف شود و کار به جایی برسد که هنگام تحویل سکه یک گرمی در معاملات آتی بورس کالا، موجودی کافی برای این منظور در اختیار نباشد، می‌توان قراردادها را با سکه طلای طرح امام (ره) تسویه و مابه‌التفاوت آن را به عنوان پریمیوم و براساس دستورالعمل به ذی‌نفع پرداخت کرد.

مدیر قراردادهای مشتق کالایی بورس کالا تاکید کرد: در خصوص عرضه سکه یک گرمی و معاملات آن در بورس کالا، هماهنگی کامل میان بورس کالا و بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر وجود داشته و همانطور که گفته شد در صورت عدم تکاپوی سکه یک گرمی، می‌توان از سکه تمام بهار در هنگام تحویل استفاده کرد.

همچنین احمد بیات، یکی از کارگزارهای بورس کالا با اشاره به تجربه عرضه شمش طلای ۱۰ اونسی در بازار آتی بورس، درباره قراردادهای سکه یک گرمی گفت: همچنان که قبل از این هم در این باره گفته شد قراردادهای شمش طلای ۱۰ اونسی به دلیل نداشتن استاندارد لازم در نوع قراردادها و ابهام در پرداخت مالیات برای این نوع قراردادها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد و نتوانست با استقبال فعالان مواجه شود، البته قضیه سکه‌های یک گرمی در بازار کاملا متفاوت است.

بیات در ادامه افزود: اگر استانداردهای مناسب برای این کالا در قراردادها رعایت شود و تعریف این کالا در هیات پذیرش چارچوب مطلوبی داشته باشد آنگاه می‌توان انتظار داشت که قراردادهای این محصول با استقبال معامله گران روبه‌رو شود.

این کارگزار بورس کالا با بیان اینکه قیمت سکه یک گرمی تابعی از عرضه و تقاضا و زمان معامله است، گفت: سکه‌های یک گرمی با عیار ثابت و مشخصی که اعلام شده براساس مجوز شورای عالی بورس و تعریف هیات پذیرش بورس کالا مورد دادوستد قرار می‌گیرد، اما به تاثیر از قیمت طلا در بازارهای جهانی با تغییر روبه‌رو خواهد شد.

بیات درباره مرجع قیمت‌گذاری سکه یک گرمی در بازار اظهار کرد: مراجع قیمت‌گذاری بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر است که قیمت اعلام شده بانک مرکزی لازم نیست حتما در بازار اعمال شود و با قیمت‌های آن انطباق داشته باشد، بلکه قیمت‌های اعلام شده اتحادیه همبستگی بیشتری با بازار اثبات و آتی دارد، البته در روز پایانی بازار آتی بورس کالا، قیمت‌های اتحادیه ملاک قرار می‌گیرد.

بیات با بیان اینکه براساس قانون، جزئیات معاملات بازار آتی و فیوچرز و دادن مجوز براساس تصمیم شورای عالی بورس و هیات پذیرش بورس کالا است، افزود: برای معاملات سکه‌های یک گرمی در بازار نیازی به مجوز بانک مرکزی نیست، اما در صورت توقف ضرب سکه‌های یک گرمی از سوی بانک مرکزی، مابه‌التفاوت ایجاد شده در قراردادها به ذی‌نفع پرداخت می‌شود، به همین خاطر مشکل خاصی در این میان نیست.

بیات اظهار امیدواری کرد با عرضه سریع تر این نوع کالا تنوع در بازار بیشتر شود و رونق بازار همچنان ادامه داشته باشد، وی در پایان پیشنهاد داد به دلیل استقبال از نیم‌سکه و ربع‌سکه، ورود عرضه این نوع از سکه‌ها نیز در بازار امکان‌پذیر شود.