Untitled-8 copy

 ظرف دومین هفته از عرضه شمش فولاد در خردادماه امسال، استقبال نسبتا خوبی از این محصول در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران به ثبت رسید که در نهایت به فروش 145‌هزار و 900تن شمش فولاد 5SP و 3SP با میانگین نرخ 20‌هزار و 670تومان انجامید. واحدهای ذوب ظرف دومین هفته خردادماه بالغ بر 173‌هزار تن شمش فولاد را با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه 19‌هزار و 800تومان تا 20‌هزار و 750تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند که برای این میزان محصول تقاضایی در حدود 252‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت 145‌هزار و 900تن شمش فولاد از این رینگ مورد معامله قرار گرفت که این رقم بیشترین حجم فروش شمش فولاد از این بازار پس ظرف هفت‌هفته گذشته یعنی پس از هفته پایانی فروردین امسال بود. به این ترتیب نسبت حجم معامله به حجم عرضه شمش در رینگ صنعتی بورس‌کالا به 84‌درصد رسید.

بازگشت نرخ ارز در بازار آزاد به مسیر رشد و احتمال آغاز محدودیت برق صنایع در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو با توجه به آغاز فصل گرما در کشور از جمله دلایل رشد تقاضا برای شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران بود.  اگرچه ظرف دوهفته اخیر به شکل نسبی بر حجم فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران افزوده شد؛ اما فعالان بازار بر این عقیده‌‌‌اند که با توجه به رکود سنگین حاکم بر حلقه نهایی زنجیره یعنی بخش مقاطع، نمی‌‌‌توان به تداوم روند افزایش حجم معاملات در میان‌مدت امیدوار بود. در این شرایط استمرار رونق در این بخش در وهله ابتدایی نیازمند آن است که شرایط صادرات تسهیل شود تا بهبود تقاضا در حلقه‌‌‌های نهایی به رونق حلقه‌‌‌های میانی و ابتدایی زنجیره فولاد بینجامد.

کف‌‌‌سازی میلگرد در کانال 28‌هزار تومانی

شمش فولاد ظرف هفته جاری با میانگین نرخ 20‌هزار و 670تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران معامله شد. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده فروش هر کیلوگرم شمش فولاد از این بازار به 22‌هزار و 155تومان خواهد رسید. حداقل هزینه حمل شمش فولاد از مبدا تا واحد نورد برابر 800تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول خواهد بود. با در نظر گرفتن هزینه تبدیل شمش به میلگرد به میزان 1.1‌درصد نرخ شمش فولاد، هزینه حدودی تولید هر کیلوگرم میلگرد برابر 25‌هزار و 500تومان خواهد بود. 

با در نظر گرفتن مالیات ارزش‌افزوده، هر کیلوگرم میلگرد در کف کانال قیمتی 28‌هزار تومان قابل تحویل به مشتری خواهد بود. با وجود این، انباشت مقاطع طویل فولادی در انبار تجار از خریدهای قبلی با نرخ‌هایی به مراتب کمتر باعث می‌شود تا نوردکار امکان عرضه محصول با این نرخ را نداشته باشد. ظرف هفته جاری هر کیلوگرم میلگرد فولادی در انبار تهران با نرخی در حدود 26‌هزار تومان معامله می‌‌‌شد. در چنین شرایطی استمرار تولید مقاطع طویل فولادی به مفهوم تحمیل زیان به نوردکاران است. اما درصورتی که صادرات برای نوردکاران تسهیل شود، می‌‌‌توان به بهبود شرایط امید داشت. درواقع در صورت تسهیل صادرات بر مبنای نرخ ارز واقعی، نوردکاران این فرصت را پیدا می‌کنند تا زیان ناشی از تولید و فروش محصول خود در بازار داخل را با سود حاصل از صادرات جبران کنند.

صادرات صرفه ندارد

موسسه فست‌‌‌مارکت بهای هر تن بیلت فولادی صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس را برای روز 29ماه مه یعنی نهم خردادماه برابر 475 تا 478دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. به این ترتیب هر تن شمش فولاد صادراتی ایران ظرف هفته قبل با میانگین نرخ 476دلار و 50سنت تحویل روی عرشه کشتی در خلیج‌فارس به فروش رفت. این رقم براساس نرخ دلار حواله ارز در بازار مبادله یعنی 41‌هزار و 800تومان برابر 19‌هزار و 895تومان خواهد بود. به این ترتیب شرکت‌های فولادی در حالی هر کیلوگرم شمش فولاد را در مبدا کارخانه با میانگین نرخ 20‌هزار و 700تومان به فروش رساندند که همین محصول را بر روی عرضه کشتی با نرخی در حدود 800تومان ارزان‌‌‌تر صادر می‌کنند. به این ترتیب باید اذعان کرد که سیاست سرکوب دولت در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات باعث شده است تا فروش شمش فولاد در بازار داخل به‌صرفه‌‌‌تر از صادرات باشد. این در حالی است که میزان تولید شمش فولاد در بازار داخل به مراتب بیش از نیاز صنایع تکمیلی است و اتخاذ چنین رویه‌‌‌ای تحمیل زیان به صنایع فولادی است.