سنا - مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار ابعاد مختلف راه‌اندازی بورس برق در ایران را تشریح کرد.

خواجه نصیری در ابتدای صحبت‌هایش گفت: قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و تاکید بر واقعی کردن قیمت برق، ضرورت ایجاد ساختاری قوی برای انجام معاملات آن و قراردادهای مالی این کالای صنعتی استراتژیک را دو چندان کرده است.

وی افزود: بورس برق به‌ عنوان یک بورس کالایی، مکانی سازمان یافته و قانونمند است که پس از تشکیل آن، امکان انجام معاملات و قراردادهای مالی برق به وجود می‌آید. عوامل فعال در بورس برق

وی اضافه کرد: عرضه‌کنندگان برق (مالکان واحدهای نیروگاهی یا شرکت‌هایی که مجوز بهره‌برداری از تمام یا بخشی از ظرفیت یک واحد نیروگاهی را در اختیار دارند)، فروشندگان محسوب می‌شوند. علاوه بر اینکه خریداران، شرکت‌های توزیع و مصرف‌کنندگان نهایی برق هستند که به علت حجم بالای مصرف برق، به صورت مستقیم به شبکه انتقال متصل بوده و برق را از شرکت‌های توزیع نمی‌خرند.

خواجه نصیری افزود : البته بورس برق مانند هر بورس دیگری دارای اتاق پایاپای است که وظیفه تسویه و پایاپای کردن قراردادهای معامله شده در بورس را بر عهده دارد.

انواع معاملات بورس برق

مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با بیان اینکه معاملات برق بر اساس زمان مبادله وجه قرارداد و انرژی، انواع گوناگونی دارند، گفت: دسته نخست، معاملات نقدی هستند که بهای انرژی مورد معامله و تحویل کالا در هنگام معامله پرداخت می‌شود. در طراحی بورس برق ایران عمده این معاملات در بازار نقدی برق انجام می‌شود.خواجه نصیری تصریح کرد: دسته دوم، معاملات سلف موازی هستند که انرژی با قیمت معین در زمانی مشخص در آینده تحویل داده می‌شود و بهای آن در هنگام معامله و بر اساس دستورالعمل تسویه و پایاپای پرداخت می‌شود. برق خریداری شده در قالب قراردادهای سلف موازی قابل معامله مجدد تا سررسید هستند. این قراردادها در بورس معامله می‌شوند و از تنوع بالایی به لحاظ زمانی برخوردارند.وی افزود: دسته دیگر، معاملات آتی هستند که در آن، فروشنده متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از انرژی را به قیمتی که هم اکنون تعیین می‌شود، بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می‌شود، مورد معامله را با آن مشخصات خریداری کند.