پدرام ایزدی*

در هفته‌ای که گذشت قیمت ورق در اکثر نقاط جهان تحت فشار قرار داشت که این موضوع بازتابی است از سطح ملایم تقاضا در بازار و تولید گسترده فولاد خام. ضعف فصلی که پیش از این به آن اشاره شد، تورم و نامعلوم بودن شرایط عوامل کلان اقتصادی، همگی از عوامل ایجاد رفتار منفی در بازار به شمار می‌آیند. بازارهای جهانی محصولات طویل و محصولات تخت اکنون به دو سوی مخالف حرکت می‌کنند. در حالی که بخش محصولات تخت در رکود فصلی به سر می‌برد، قیمت محصولات طویل در بازار به سرعت رو به افزایش است. دلیل اصلی این تغییرات قیمت تاثیر عوامل بنیادی است. وضعیت صنایع مصرف‌کننده محصولات تخت همچنان در حال بهبود است، در حالی که در بخش محصولات طویل فعالیت‌های مبتنی بر آنچه در آینده انتظارش هست همزمان با سطح ناچیز تقاضا نقشی اساسی در بازار ایفا می‌کند.

در شمال غربی اروپا بهای ورق گرم در هر تن ۷۶۰ دلار درب کارخانه معامله شد که تاجران در این باره اعلام داشتند تولیدکنندگان در این منطقه تاکنون نتوانسته‌اند بهایی برای نرخ ورق در سه ماهه سوم تنظیم کنند. البته بحران بدهی یونان و مسائلی که در حاشیه آن قرار دارد هم چندان بدون ارتباط با این مساله نیست. در ایالات متحده به نظر می‌رسد که پیشنهاد قیمت‌های بالا از سوی واحدهای فولادی باعث تثبیت قیمت‌ها شده‌اند، اما با حرکت لاک‌پشتی بازار و دور بودن از زمان پر شدن دفتر سفارشات کارخانه‌های فولاد هنوز معلوم نیست که این ثبات قیمتی تا چه مدت دوام خواهد داشت.

در دیگر نقاط جهان، تقاضای بیش از حد در بخش ساخت و ساز از عوامل مثبت موجود در بازار به شمار می‌رود. در هفته‌ای که گذشت بهای قراضه روندی صعودی را طی کرد که این خود انعکاسی است از جایگزینی فولاد گرم در خرید کوره‌های پایه اکسیژن و کوره‌های قوس الکتریک ترکیه، اما با این وجودسرعت رشد به اندازه قبل نبود. بنابراین ابهاماتی در مورد افزایش چشمگیر قیمت ورق وجود دارد، زیرا ماه مبارک رمضان نزدیک است. اگرچه قیمت میلگرد ترکیه در بازار داخلی رو به کاهش است، اما بخش ساخت‌و‌ساز همچنان نقطه اتکایی برای واردات این محصول به حساب می‌آید. با این وجود هزینه بالای تولید ورق، تغییر نرخ مبادلات ارزی و به تبع تاثیر بر واردات محصولات تخت، کاهش عرضه از سوی چین در تابستان همگی از دلایلی به شمار می‌روند که انتظار داریم با شروع سه‌ماهه سوم بهای محصولات تخت به شدت کاهش یابد. اما با کاهش هزینه‌های تولید، صادرکنندگان ورق گرم قادر خواهند بود تا هم زمان با سطح ضعیف تقاضا در جنوب شرقی آسیا به تدریج بهای این محصول را در تیر و مرداد کاهش دهند، اما به محض ورود به شهریور و وارد شدن صنایع مصرف کننده به بازار، انتظار می‌رود قیمت محصولات تخت در بازارهای جهانی روند افزایشی را در پی خواهد گرفت.

در بخش محصولات طویل با وجود ابهاماتی در مورد تقاضا از سوی ایران و جنوب شرقی آسیا، بهای شمش صادراتی سی‌ای اس در هفته‌ای که گذشت در خطوط هر تن ۶۷۵ تا ۶۸۵ دلار فوب دریای سیاه بود. افت ارزش ریال ایران باعث افزایش بهای کالای به دلار خریداری شده شد. واردکنندگان شمش در آفریقای شمالی قیمت‌های پیشنهادی هر تن ۶۹۵ تا ۷۲۰ دلار سی اف آر را رد می‌کردند.

در هفته گذشته پیشنهاد قیمت میلگرد صادراتی ترکیه حدود هر تن ۷۴۵ تا ۷۵۰ دلار فوب اعلام شد که نسبت به دو هفته گذشته هر تن ۷۰۰ تا ۷۱۵ دلار روند صعودی را پشت سر گذاشته است. با این وجود اکثر کارخانه‌ها و تاجران همچنان ترجیح می‌دهند که حتی با وجود کاهش قیمت‌ها، کالای خود را در بازار داخلی به فروش برسانند. سیم مفتول در بازار داخلی ایتالیا حدود ۵۴۰ یورو درب کارخانه معامله شد اما پیش‌بینی می‌شود که در تیر ماه به پشتوانه افزایش بهای قراضه حدود هر تن ۲۰ یورو افزایش یابد.

با وجود افزایش تدریجی قیمت‌ها سرعت رشد بهای قراضه آب‌های عمیق وارداتی ترکیه در هفته‌ای که گذشت آرام بود. قراضه سنگین درجه ۱و۲ به قیمت هر تن ۴۷۹ دلار سی اف آر سفارش داده شد.پیشنهادقیمت صادراتی قراضه آمریکا هر تن ۴۸۲ تا ۴۸۵ دلار اسی اف آر ترکیه اعلام شد. مرجع قیمتی شاخص فولاد (استیل ایندکس) برای قراضه سنگین درجه ۱و۲ در هفته‌ای که گذشت هر تن ۳ دلار افزایش یافت و به هر تن ۴۷۷ دلارسی اف آر ترکیه رسید. البته بازار قراضه خود در کوتاه مدت عاملی خواهد بود در تثبیت بهای شمش. انتظار بر این ست که تا اواسط تیرماه قیمت قراضه به دلیل کاهش مصرف مواد اولیه در فصل تابستان و شدت گرفتن جمع‌آوری فصلی قراضه ،قیمت این ماده در سطح جهان تغییر مسیر دهد. انتظار می‌رود که در تیرماه تاجران ترک دوباره به بازار وارد شوند و فعالیت خود را از سر گیرند، اما بنا بر حجم محدود قراردادها رشد قیمت قراضه چشمگیر نخواهد بود. احتمال می‌رود که در مرداد و شهریور قیمت قراضه همزمان با جان گرفتن بازار محصولات نهایی، رشد دوباره‌ای را تجربه کند.

تولید فولاد خام که بطور ویژه در تولید محصولات تخت مورد استفاده قرار می‌گیرد، تقریبا در هفته‌های گذشته یکنواخت بود، سطح تقاضا باعث کاهش قیمت‌های مایوس‌کننده شد. این در حالی است که تولید روزانه فولاد خام در اردیبهشت ماه تنها ۱ درصد نسبت به فروردین ماه کاهش یافت و به حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.

اما طی گزارشی که اکونومیست در هفته گذشته انتشار داد، اقتصاد جهانی کاهش همزمان را تجربه کرد و در عین حال تاثیر گسترده‌ای بر سطح تقاضا گذاشت. در بسیاری از کشورها که شاهد ثابت ماندن سطح تقاضا بودیم، تولیدکنندگان فولاد قادر بودند که قیمت‌ها را ثابت نگه دارند، اما در بسیاری از موارد ابهاماتی در کوتاه مدت و میان مدت وجود داشت که باعث منع فعالیت خریداران در بازار شد.

تعدادی از تولیدکنندگان در اروپا میزان تولید خود را کاهش دادند و این کار قطعا به یکنواخت ماندن بازار کمک خواهد کرد و اینطور به نظر می‌رسد که به دنبال افزایش قیمت‌ها در سه ماهه سوم نیستند. در شمال آمریکا ورق گرم طی چهار هفته کاهش قیمت هر تن حدودا ۳۶ دلار را تجربه کرد، در حالی که در جنوب شرقی آسیا قیمت‌های پیشنهادی در بازار واردات هر تن ۱۰ دلار کاهش یافت و به هر تن ۷۰۰ تا ۷۳۰ دلار سی اف آر رسید. از سویی دیگر تشدید فضای حاکم بر بازار اعتبارات، سطح تقاضای منطقه‌ای را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

تقاضا برای ساخت و ساز در اکثر نقاط دنیا هم رو به افول است. با وجود اینکه قیمت قراضه در سطوح بالا بدون تغییر مانده است، اما احتمال آن می‌رود که در هفته‌های آینده کاهش ناچیزی را تجربه کند. برخی می‌گویند که کارخانه‌های فولاد در ترکیه احتمالا خیلی زود به بازار برگردند، اما با وجود کاهش یافتن بهای شمش و میلگرد مدیترانه و از راه رسیدن رمضان، به نظر نمی‌رسد که بهای قراضه رشد چشمگیری داشته باشد.

همچنین وضعیت در چین نسبت به قبل چندان خوشبینانه نیست. افزایش تولید فولاد، سطح پایین تقاضا و سرد شدن فضای اقتصادی در کشور همه اشاره به در پیش رو داشتن تابستانی سخت دارند. در زمانی که فعالیت‌های عمرانی و تولیدی کشور به علت گرم شدن هوا رو به کاهش می‌رود، فولادسازان چینی همانند دیگر کارخانه‌ها، اگر بدنبال حمایت از قیمت‌ها هستند بایستی میزان تولید خود را محدود کنند.

کارخانه‌های فولاد در چین طی دو سه هفته گذشته از بازار واردات سنگ آهن که قیمت‌های نقدی در آن به آرامی‌رو به پایین رفتن بود، فاصله گرفتند. با این حال معدنچیان داخلی چین برای اولین بار در اردیبهشت ماه بیش از ۱۰۰ میلیون تن سنگ آهن تولید کردند تا بتوانند سطح بالای تولید داخلی را در موقعیت فعلی خود حفظ کنند.

*کارشناس بازار فولاد

منبع: میدل ایست استیل داینامیک(MESD)