معاملات خصوصی‌ها منجمد شد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: به دنبال روند نزولی قیمت انواع آهن آلات در هفته اخیر، همان‌طور که انتظار می‌رفت معاملات دیروز بورس کالا به فروش کالاهای ذوب‌آهن اصفهان و حجم کمی از محصولات شرکت گروه ملی محدود شد. این اتفاق در حالی رخ داد که چندین شرکت خصوصی نیز محصولات خود را در بورس و با نرخ‌های هفته قبل عرضه کرده بودند و با وجود اینکه برخی از آنها هفته قبل موفق به فروش کالای خود شده بودند، این هفته خریداری برای این کالاها وارد رینگ نشد.

گفته می‌شود اگرچه نرخ ارز به صورت طبیعی به این شدت که بازار دچار رکود شده نباید بر قیمت نهایی محصول تاثیر داشته باشد، اما احتمال کاهش بیشتر و ادامه دار قیمت ارز از سوی دولت و در عین حال احتمال افزایش واردات و به صرفه شدن ثبت سفارش کالا در صورت کاهش قیمت ارز همگی دست به دست هم داده تا عطش بازار کاهش یافته و به معاملات بورس نیز تسری پیدا کند. از این‌رو با وجود همه پیش‌بینی‌هایی که در خصوص افزایش قیمت‌ها می‌شد، روند بازار نشان از ادامه ثبات نرخ‌ها در بورس و بازار دارد.

از این‌رو خرید و فروش‌ها محدود به مصارف روزانه شده و گفته می‌شود به جز بحث پیش‌بینی‌ها برخی کالاهای سلفی که قبلا خریداری شده نیز در بازار توزیع شده و این موضوع حجم عرضه را از تقاضا بیشتر کرده است تا جایی که ارزان فروشی نیز در بازار دیده می‌شود. برخی از تجار می‌گویند در برخی موارد نرخ‌هایی که در بازار اعلام می‌شود در مرحله معامله نهایی، با قیمت ارزان‌تر هم توافق می‌شود و این امر بیشتر در مورد کالایی صورت می‌پذیرد که مازاد بر فروش‌های اصلی و قطعی بازار هستند و با شرایط فعلی تجاری که کالاهای سلف دریافت کرده‌اند با این روش سعی می‌کنند سریع‌تر کالاهای خریداری شده را به فروش برسانند. با این شرایط جاری در بازار، تنها رونق و تقاضاهای بالای بازار شامل حال ذوب‌آهن شد و برای محصول سبد تیرآهن و میلگرد آن بیش از ۱۷۶ هزار تن تقاضا وارد رینگ بورس کالا شد، اما از آنجا که ۴۴ هزار تن کالا عرضه شده بود دوباره برای اینکه معامله به رقابت بین خریداران منجر نشود، این ۴۴ هزار تن به روش تقسیم به نسبت میان کارگزاران توزیع شد. البته با توجه به قیمت‌های بازار به نظر نمی رسید اگر معامله این کالا به رقابت کشیده می‌شد نرخ آن در حد زیادی افزایش پیدا کند.

از آنجا که در شرایط رکود، معامله‌گران بیشتر به دنبال کالاهای پر رونق تر و محصولاتی که زودتر نقد می‌شوند هستند در نتیجه تنها دلیل تقاضای بالا برای ذوب‌آهن همین موضوع بوده به خصوص اینکه اغلب فعالان بازار نرخ ۸۴۰ تومان را برای این کالا به خصوص از آنجا که حجم بیشتر آن تیرآهن است مناسب می‌دانستند.

در نتیجه دیروز برای تحویل ۳۱ تیرماه این سبد ۴۴ هزار و ۲۲۰ تنی معامله شد. سبد ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی نیز با قیمت ۸۴۰ تومان ۹۰۰ تن فروش رفت، اما محصولات شرکت‌های دیگر همانند جهان فولاد غرب، نورد آریان فولاد، سیادن ابهر، یزد، آلیاژی ایران و ذوب‌آهن ارومیه معامله نشد.