روند قیمت طلا و نقره در هفته گذشته
در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود. به طور کلی این کالای سرمایه‌ای در هفته اخیر روندی در ابتدا صعودی و سپس نزولی داشت. قیمت طلا در هفته گذشته از میانگین 1540.500 دلار در تاریخ 20 ژوئن 2011، به میانگین قیمت 1514.875 دلار به ازای هر اونس، در تاریخ 24 ژوئن سال میلادی جاری، رسید. لازم به توضیح است که قیمت طلا افتی شدید یعنی تقریبا برابر با 5/1 درصد را تنها در پایان هفته (روزهای پنج‌شنبه و جمعه) تجربه کرد، به‌ نحوی‌ که افزایش قیمت طول هفته این فلز ارزشمند را تحت تاثیر قرار داد.

اهم اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است، به شرح ذیل است:
به گزارش خبرگزاری Reuters، با توجه به آمار و ارقام منتشره در بازارهای بین‌المللی نسبت به کند شدن نرخ رشد اقتصادی کشورها، همچنین افزایش نرخ تورم در منطقه اروپا (Euro zone) و نیز فزاینده بودن نرخ تورم در اقتصاد نوظهوری همچون کشور چین، موجب شد تا سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران بین‌المللی، به دلیل نگرانی ناشی از «ازدست دادن ارزش دارایی‌های خود»، به خرید طلا به عنوان کالایی تورم‌زدا و کم‌ریسک، در شرایط بی‌ثباتی‌ اقتصادی در بازارهای جهانی، رویکرد نشان دهند و در نتیجه این موضوع، بهای طلا نیز در بازارهای جهانی با رشد قیمتی چشمگیری در ابتدای هفته اخیر همراه شد.
در همین حال در هفته گذشته به گزارش سایت Kitco news، با به توافق نرسیدن دو کشور عربستان و ایران در جلسه اخیر اوپک و افزایش ظرفیت تولید نفت کشور عربستان، بهای نفت در بازارهای جهانی با کاهشی شدید همراه شد. این موضوع نیز به نوبه خود موجب کاهش قیمت فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی در هفته اخیر شد.
این در حالی است که در انتهای هفته معاملاتی قبل در هفته قبل به گزارش سایت Bloomberg، با به وجود آمدن ترس در بین سرمایه‌گذاران بین‌المللی‌ نسبت به تشدید بحران بدهی‌ کشور یونان و احتمال بروز مشکلات اقتصادی حادتری در منطقه یورو، این عامل موجب شد تا دورنمای بهبود اوضاع بحران بدهی در این منطقه همچنان ناامیدکننده باشد و همین امر نیز موجب کاهش ارزش نرخ برابری یورو در برابر دلار در هفته قبل در بازارهای جهانی شد، به نحوی‌ که نرخ برابری یورو در برابر دلار در هفته اخیر، از 43268/1 دلار در ابتدای هفته گذشته، به 1214/1 دلار در روز پایانی معاملاتی هفته قبل کاهش یافت و به موازات آن بهای طلا نیز در بازارهای جهانی با افتی چشمگیر همراه شد.
علاوه بر عوامل فوق، بروز چشم‌اندازی منفی‌ در مورد افزایش بدهی‌ کشور یونان و احتمال بروز بحرانی مجدد در منطقه یورو و نیز گسترش این بحران به کشورهای اسپانیا و پرتغال و ایرلند و نیز انتشار آمار ناامیدکننده اقتصادی در کشورهای عضو اتحادیه یورو، موجب شده است تا دورنمای بهبود اوضاع بحران بدهی در این منطقه کماکان ناامیدکننده باشد. همین امر نیز موجب ترغیب سرمایه‌گذاران به خرید طلا به عنوان کالایی تورم‌زدا و کم‌ریسک، در شرایط بی ثباتی‌های اقتصادی در بازارهای جهانی خواهد شد.
این اتفاقات در حالی است که با احتمال زیادی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی، اقدام اتحادیه اروپا در اعمال بسته نجات مالی به کشورهای جنوبی این اتحادیه نظیر یونان، سیاست‌های تورم‌زدایی چین و نیز احتمال ترکیدن حباب قیمتی مسکن در این کشور، نرخ بهره بانکی فدرال رزرو آمریکا، بروز بلایای طبیعی، بهای نفت در بازارهای جهانی، و همچنین بروز تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان خواهد بود. بر این اساس نیز سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بین‌المللی در شرایط نابسامان اقتصادی، به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود و به دنبال یافتن مکانی امن برای سرمایه‌گذاری، همواره به خرید فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی رویکرد نشان می‌دهند.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلندمدت طلا کماکان، صعودی باشد. در هفته گذشته نیز طلا روندی نزولی داشت. برای هفته معاملاتی آتی این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته نیز با روندی نزولی همراه باشد که در این صورت چنانچه طلا بخواهد نزول داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح حمایتی خود که 1500 دلار است، احتمالا تا سطح حمایتی تاریخی 1480 دلار، نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در غیر اینصورت، اگر طلا بخواهد روندی صعودی داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی 1520 دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا خط مقاومتی مهم 1550 دلار نیز افزایش پیدا کند، نیز وجود دارد. در همین حال باتوجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد، اگرچه که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
روند قیمت نقره در هفته‌ای که گذشت
روند قیمتی نقره در بازارهای جهانی طی هفته گذشته با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی با روندی نزولی همراه بود. به نحوی‌که در هفته گذشته روند قیمتی نقره از میانگین 5800/35 دلار در تاریخ 20 ژوئن 2011، به میانگین قیمت 7300/34 دلار به ازای هر اونس، در روز 24 ژوئن سال میلادی جاری رسید. در هفته گذشته به گزارش خبرگزاری Reuters، بهای نقره فیوچر تحویل ماه جولای در بازار بورس فلزات نیویورک با 6/34 سنت کاهش در روز جمعه هفته قبل به بهای 665/34 دلار به ازای هر اونس معامله شد. لازم به ذکر است در هفته گذشته فروش‌های سوداگرانه نقره توسط سفته‌بازان و معامله‌گران بین‌المللی در بازارهای جهانی، موجب شد تا در هفته قبل این فلز ارزشمند، افت قیمتی چشمگیری را تجربه کند. این اتفاقات در حالی است که خاصیت کم‌ریسک بودن نقره و تورم‌زدایی آن، همچنین ارزان‌تر بودن قیمت نقره نسبت به طلا، در بازارهای جهانی موجب شده است تا همواره سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بین‌المللی، به نقره در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی، در بازارهای جهانی رویکرد نشان دهند و همین مساله نیز آینده قیمتی این فلز سرمایه‌ای را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
تحلیل تکنیکال نقره
با توجه به گواه‌های ملاحظه شده در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلند مدت نقره همچنان صعودی باشد. برای هفته آینده نیز این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی نقره روندی کاهشی داشته باشد. در این صورت چنانچه نقره بخواهد روندی نزولی داشته باشد، با عبور از حمایتی قیمتی مهم خود یعنی 0000/34 دلار، احتمال اینکه تا محدوده حمایتی 0000/33 دلار نیز افت پیدا کند، وجود خواهد داشت. در غیر این‌صورت، اگر نقره بخواهد روندی صعودی داشته باشد، با عبور کردن از نزدیک‌ترین خط مقاومتی خود که خط قیمتی 0000/36 دلار است، احتمال اینکه‌ نقره تا سطح قیمتی مهم 0000/37 دلار به ازای هر اونس صعود یابد نیز وجود دارد.
در همین حال باتوجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد که نقره در این هفته با روندی نزولی همراه باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود. این در حالی است که گواه‌های موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مساله حمایت می‌کند.