مخالفت دولت‌های اروپایی با کمک مالی به یونان چالش جدی را پیش‌روی دولت یونان قرار داده است و احتمال می‌رود فشارها بر دولت پاپاندرو (نخست‌وزیر یونان) برای کاهش بودجه و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی منجر به بحران سیاسی برای وی شود. ادامه بحران مالی یونان همچنان مانعی بر سر ثبات بازارهای اروپا خواهد ماند.

صندوق بین‌المللی پول نیز به شدت از تصمیم اخیر دولت‌های اروپایی انتقاد کرده و خطر بروز مجدد بحران را متذکر شده است. اگر چه رشد صادرات در اروپا به بهبود تقاضا کمک کرده است اما نامعلوم ماندن مسائل مالی در یونان و خطر سرایت بحران به اقتصادهای منطقه همچنان بازار را در کوتاه مدت با ابهام روبه‌رو کرده است.
به دلیل کاهش تولید فولاد از سال 2008 شرکت فولادسازی آرسلورمیتال بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان با 97 میلیون مجوز انتشار co2 به ارزش 7/1 بیلیون یورو در حال حاضر دارای بیشترین مازاد مجوز در اروپا است. مجوزهای زیست‌ محیطی اصلی‌ترین شاخصه معاهدات زیست محیطی در اروپا هستند. به دلیل بحران جهانی در حال حاضر 10شرکت تولیدکننده فولاد و سیمان دارای بیشترین مازاد مجوز انتشار در اروپا هستند و در صورتی که هرگونه محدودیت مبادله‌ای برای این مجوزها اعمال شود، می‌تواند انگیزه‌ای برای افزایش تولید فولادسازان اروپا باشد. جدیدترین آمار واردات فولاد آمریکا نیز با 8/2 بیلیون دلار در ماه مه ‌بیانگر 7/7 درصد رشد ماهانه است. واردات چهارماهه اول سال با 1/8 میلیون تن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 20درصد افزایش نشان می‌دهد.
در چین نیز میزان تولید فولاد خام در ماه مه نسبت به آوریل گذشته اندکی کاهش یافته است. کمبود برق و هراس از مازاد عرضه در بازار انگیزه کاهش تولید کارخانه‌ها است و با توجه به اعمال سیاست‌های پولی انقباضی در چین با هدف کاهش تورم، افت تقاضا در کوتاه مدت قابل پیش بینی خواهد بود. کارشناسان پیش بینی می‌کنند نرخ تورم در سال جاری به ۶ درصد برسد و مقامات چینی نسبت به بروز ناآرامی‌های اجتماعی به دلیل تورم بالا نگران هستند.
هفته‌جاری بازارهای داخلی با حضور پرقدرت تقاضا روبه‌رو بود. محصولات عرضه شده در بورس کالا به خصوص میلگرد فولادسازان خصوصی همچنان با محدودیت و سقف قیمتی مواجه بود. در همین حال روز یکشنبه معاملات شرکت ذوب‌آهن برای محصول تیرآهن سنگین وزن رقابتی شد. قیمت‌های پیشنهادی حتی به 12800 ریال نیز رسید که ناظر تالار این قیمت را حذف کرد و در نهایت معامله با حداکثر قیمت 12012 و با حداقل قیمت11677 و قیمت متوسط 11827 ریال معامله شد. برای پاسخ به مازاد تقاضای ذوب‌آهن در ازای 15 روز افزایش زمان تحویل، میزان عرضه را به 66 هزارتن افزایش داد. عرضه شرکت‌های دیگر نیز با تقاضای بالا مواجه بود. در روز چهارشنبه بازار شاهد افت تقاضا بود.
اگرچه بورس با اجبار استفاده از حساب مشترک کارگزار و خریدار و واریز۱۰۰ درصد وجه خرید کالا ۲۴ ساعت قبل از عرضه یا دادن مجوز خرید به تولیدکنندگان محصولات نهایی سعی در منطقی کردن بازار و مهار تقاضای کاذب کرده است، اما برخی کارشناسان همچنان بازارسازی را عامل رشد قیمت‌ها می‌دانند. ‌تلاش بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز نیز باعث کاهش دلار در هفته جاری شد که کاهش قیمت را در دو روز گذشته در‌پی داشته است و در صورت ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود کاهش تقاضا را به دلیل تعدیل انتظارات در هفته آتی شاهد باشیم.
بورس کالای ایران شاهد معامله 833 هزار تن محصولات فولادی به ارزش کل 6 هزار و 730 میلیارد ریال در خرداد ماه بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 167 درصدی را در ارزش و رشد 115 درصدی را در حجم معاملات نشان می‌دهد. در هفته جاری 1404 میلیارد ریال محصولات فولادی معامله شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 98 درصد افزایش در ارزش را نشان می‌دهد. ارزش معاملات گروه فولاد در یک ماه گذشته و مدت مشابه در سال گذشته در نمودار نشان داده شده است. افت شدید معاملات در هفته سوم خرداد ماه هر سال به دلیل تعطیلات رسمی‌است.
منبع: گروه تحقیق و توسعه کارگزاری مبین سرمایه