گروه بورس کالا - تولید فولاد خام جهان در 5 ماهه ابتدای سال جاری میلادی با رشد 3/7 درصدی به 629 میلیون و 591 هزار تن رسید. ایران با تولید 5 میلیون و 583 هزار تن فولاد و با رشد 13 درصدی بر رتبه 16 تولیدکنندگان فولاد جهان قرار گرفت.
در همین حال چین نیز با تولید حدود نیمی‌از تولید فولاد جهان رتبه نخست تولید کنندگان را کسب کرد. این کشور در ۵ ماهه نخست امسال ۲۹۰ میلیون و ۳۴۵ هزار تن فولاد تولید کرد که حاکی از رشد ۵/۸ درصدی تولید فولاد چین است.

در همین حال ژاپن نیز در حالی که با بازسازی پس از فاجعه سونامی‌دست و پنجه نرم می‌کند همچنان رتبه دوم تولیدکنندگان فولاد جهان را در اختیار گرفته و موفق به تولید 45 میلیون و 184 هزار تن شد و تنها میزان تولید در 5 ماهه امسال نسبت به پارسال 1/0- درصدکاهش داشت. آمریکا با اختلاف اندک بر رتبه سوم تولیدکنندگان فولاد تکیه زد. این کشور با تولید 35میلیون و 572 هزار تن این رتبه را بدست آورد. افزایش تولید آمریکا در 5 ماهه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2/5 درصد بود.میزان تولید فولاد در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا ( 27 عضو) طی مدت یاد شده معادل 77 میلیون و 609 هزار تن شدو سایر کشور‌های اروپایی 14 میلیون و 987 هزار تن فولاد تولید کردند. کشور‌های مشترک المنافع (CIS) نیز که نقش عمده ای را در بازار منطقه خاورمیانه ایفا می‌کنند در 5 ماهه نخست امسال 47 میلیون و 274 هزار تن فولاد تولید کردند.در آمریکای شمالی و جنوبی نیز در مجموع تولید‌کنندگان موفق به تولید 69 میلیون و410 هزار تن فولاد شدند.در قاره آفریقا نیز طی مدت مذکور 5 میلیون و 755 هزار تن فولاد از سوی الجزیره، مصر، لیبی، موروکو و آفریقای جنوبی تولید شد.
رشد ۱۳ درصدی تولید فولاد در ایران
در خاورمیانه نیز ایران با تولید 5 میلیون و 583 هزار تن رتبه نخست را به دست آورد، در حالی که میزان تولید در این منطقه 8 میلیون و 694 هزار تن بود. میزان افزایش تولید فولاد در مدت یاد شده 13 درصد بود.
در همین حال آسیا با جای دادن تولید‌کنندگان بزرگی چون چین و ژاپن و تایوان معادل ۴۰۲ میلیون و ۴۲۱ هزار تن فولاد تولید شد. در اقیانوسیه نیز ۳ میلیون و ۴۳۷ هزار تن فولاد از سوی دو تولید‌کننده استرالیا و نیوزلند تولید صورت گرفت.
تولید فولاد خام ایران در ماه «مه» سال 2011 میلادی یک‌میلیون و 73 هزار تن است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی (یک میلیون و 27 هزار تن) افزایش 5/4 درصدی را نشان می‌دهد. این گزارش می‌افزاید: نرخ رشد تولید فولاد خام ایران از 11 دی سال گذشته تا 31 خرداد امسال از سایر کشورهای عمده تولیدکننده فولاد خام در جهان مانند چین، هند، آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، روسیه، اوکراین، کانادا، مکزیک، برزیل، ژاپن و انگلیس بالاتر بوده است.
براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام در ۶۴ کشور جهان در مه ‌سال ۲۰۱۱ میلادی با ۲/۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۲۹ میلیون و ۸۶۵ هزار تن رسید. همچنین تولید جهانی فولاد خام در ۵ ماه نخست سال جاری میلادی با رشد ۳/۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۰ به ۶۲۹ میلیون و ۵۹۱ هزار تن رسید.
در 5 ماه اول سال 2011 میلادی قاره آسیا با رشد 9/7 درصدی معادل 402 میلیون و 421 هزار تن فولاد خام تولید کرد.
تولید فولاد خام چین در ماه مه ‌۲۰۱۱ به ۶۰ میلیون و ۲۴۵ هزار تن رسید که افزایش ۸/۷ درصدی را نسبت به مه‌۲۰۱۰ نشان داد.
در همین حال تولید فولاد خام ژاپن در این مدت با 7 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال قبل به حدود 9 میلیون و 47 هزار تن رسید. از سوی دیگر کره‌جنوبی نیز افزایش 8/12درصدی تولید فولاد خام را در ماه مه ‌تجربه کرده و حدود 5‌میلیون و 856 هزار تن از این محصول را تولید کرد.
در اتحادیه اروپا، تولید فولاد خام آلمان در ماه مه ‌۲۰۱۱ با ۱/۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به چهارمیلیون و ۱۱۶ هزار تن رسید. تولید فولاد خام ایتالیا در این مدت نیز با ۹/۶ درصد رشد به دو میلیون و ۶۴۹ هزار تن رسید. همچنین تولید فولاد خام اسپانیا با کاهش ۵/۵ درصدی به یک میلیون و ۵۵۶ هزار تن رسید. تولید فولاد ترکیه نیز به دو میلیون و ۸۵۰ هزار تن رسید که حاکی از افزایش ۴/۱۲ درصدی است. همچنین تولید فولاد خام آمریکا در ماه مه ‌۲۰۱۱ به ۷ میلیون و ۲۷۳ هزار تن رسید که افزایش ۱/۰درصدی را نشان می‌دهد.
در قاره آفریقا نیز تولید فولاد خام با کاهش 9/19 درصدی به یک میلیون و 178 هزار تن رسید که تمام کشورهای این منطقه با کاهش تولید مواجه بوده‌اند.
به این ترتیب آمار نشان می‌دهد که بحران سیاسی در کشورهای آفریقایی سبب شد تا الجزایر با کاهش ۷/۵۱ درصدی ، مصر با کاهش ۵/۴ درصدی، لیبی با کاهش ۱۰۰ درصدی، مراکش با کاهش ۹/۵۶ درصدی و آفریقای جنوبی با کاهش ۲/۱۸ درصدی تولید فولاد خام مواجه شوند.