محصولات شیمیایی در آرامش معامله شدند

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات گروه شیمیایی‌ها روز گذشته برخلاف محصولات پلیمری در آرامش برگزار شد. در این روز مانند روز سه‌شنبه محصولات شیمیایی با نرخ فوب منهای ۱۵ درصد عرضه شده و کارگزاران توانستند برای خرید این کالاها نرخ‌های خود را ۱۰ درصد بالاتر ثبت کنند. در این روز تنها برای خرید سودکاستیک تقاضای بالایی روی سیستم ثبت شد. کارگزاران برای خرید ۴۰۰۰ تن سودکاستیک اروند با نرخ ۲۳۰ تومان ، ۸۰۰۰ تن تقاضا روی تابلوی بورس ثبت کردند و به این ترتیب این کالا بدون سهمیه‌بندی و به صورت رقابتی با نرخ ۲۴۵تومان خریداری شد.

به گفته فعالان بازار، ایجاد محدودیت‌های فراوان برای خرید محصولات پتروشیمی‌تنها دلیلی است که کارگزاران را مجبور می‌کند تا تقاضاهای بالایی وارد سیستم کنند و تنها راه حل کاهش تقاضاهای کاذب و همچنین اختلاف نرخ‌های بالا در بازار و بورس حذف سهمیه‌بندی و واقعی کردن نرخ‌ها است.

در حال حاضر نیز اختلاف نرخ محصولاتی مانند EX۳،PET ‌ها، ABS، Z۳۰S و BL۳ در بازار داخلی و بورس آنچنان زیاد شده است که خرید محموله‌های ۲۰ تنی این کالاها در بورس و فروش آنها در بازار داخلی بعضا برای واسطه‌ها تا ۱۰ میلیون تومان سود نیز به همراه دارد.

البته در هفته‌های اخیر وضعیت نامشخص بازار پتروشیمی‌و عدم پیش‌بینی کارشناسان این حوزه نیز سبب شده تا بیشتر فعالان بازار و بورس برای خرید محصولات پتروشیمی‌ دچار تردید و دودلی باشند. افزایش و کاهش قیمت‌ها در فاصله دو روز یعنی از روز دوشنبه تا سه شنبه نیز سبب شد تا بازار داخلی با نوسانات شدیدی همراه شود. اگر چه بیشتر فعالان در روزهای اخیر از پیش بینی بازار شانه خالی می‌کردند، اما عده ای همچنان بازار را نزولی ارزیابی می‌کنند و معتقدند بازار پتروشیمی ‌به دلیل وضعیت نامطلوب بازار چین و عدم کشش اقتصادی، تورم و رکود اقتصادی در اروپا روند نزولی در پیش گرفته است و احتمال کاهش نرخ‌ها نیز وجود دارد.این گروه به وضعیت نامطلوب صادرات نیز اشاره می‌کنند و معتقدند؛ احتمال کاهش نرخ اتیلن به دلیل بحران اقتصادی در اروپا و مازاد تولید در داخل وجود دارد.

به گفته فعالان بازار در حال حاضر نرخ اتیلن در جنوب و شمال شرق آسیا یک هزار و ۱۰۰ دلار است و احتمال کاهش قیمت تا ۸۵۰ دلار نیز وجود دارد. البته این گروه درباره وضعیت آشفته پلی پروپیلن در بازار داخلی می‌گویند: با توجه به فصل تولید PP و ترس دوباره از افزایش قیمت‌های پلی‌پروپیلن سبب شده است تا تقاضا برای این کالا بالا باشد، اما با این حال عدم شفاف‌سازی در خصوص فروش پلی‌پروپیلن تولیدی در مجتمع‌ها سبب شده است تا بازار وضعیت نرمالی نداشته باشد.

به اعتقاد فعالان بازار، تنها عرضه‌کننده PP در بورس کالا پتروشیمی‌مارون است و مجتمع‌های دیگر در این خصوص هیچ وظیفه ای ندارند و حتی مشخص نیست که محصول خود را به چه گروهی می‌فروشند. این در حالی است که به گفته بیشتر فعالان بازار، اگر سیاست‌های ارزی شفافی وجود داشته باشد، تولیدات پلی پروپیلن در حال حاضر می‌تواند بازار را کنترل کند.

با این حال اختلاف نرخ پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن به گفته فعالان بازار در حال حاضر منطقی به نظر نمی‌رسد و همین موضوع نشان می‌دهد که نرخ پلی پروپیلن نیز به مرور زمان کاهش خواهد یافت؛ چرا که خبرها حاکی از افزایش ظرفیت کارخانه‌های تولید اولفین در عربستان و آسیا دارد.

برخی از آگاهان اقتصادی نیز به گریدهای تزریقی‌ها اشاره می‌کنند و می‌گویند: بازار این کالاها اشباع و نرخ‌ها نیز بسیار پایین است، اما در خصوص بادی‌ها احتمال کاهش نرخ وجود دارد؛ چرا که در حال حاضر مجتمع جم و مارون در حال تولید BL۳ هستند و به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود نرخ این کالا تا یک هزار و ۳۵۰ تومان کاهش یابد.