برآورد‌های متناقض از آینده بازار آهن

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: همزمان با این موضوع که نوسان نرخ ارز و نبود پیش‌بینی مشخص از آینده، فرآیند قیمت‌ها در بازار آهن را با روند نزولی همراه کرده است، دیروز در بورس کالا نیز تقاضای زیادی برای میلگرد‌های بخش خصوصی وجود نداشت و در حجم محدودی معامله شدند. ضمن اینکه نرخ این کالاها تغییری نکرد و به دلیل سلف بودن با قیمت ۸۱۲ تومان معامله شدند. از آنجا که ذوب‌آهن نیز عرضه‌ای در معاملات دیروز نداشت در نتیجه رقابت اصلی خریداران و بیشترین تقاضا روی تیرآهن جهان فولاد غرب انجام شد، با توجه به نرخ آخرین سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان قیمت پیشنهادی این کالا ۸۲۵ تومان تعیین شده بود و جلوگیری از رقابت بر سر آن باعث شد تا با همین قیمت معامله شود.

این شرکت که تیرآهن ۱۴ خود را با قیمت ۸۲۵ تومان برای تحویل در دهم مرداد ماه عرضه کرده بود، با تقاضای زیادی از سوی بازار مواجه شد، اما تنها ۱۵۰۰ تن از این تقاضا را پاسخ داد و از آنجا که اجازه رقابت به خریداران داده نشد در نتیجه از طریق شیوه تقسیم به نسبت، این کالا در میان تقاضا‌کنندگان تقسیم شد. این اتفاق در حالی رخ داد که روز یکشنبه بورس مجوز رقابت تیرآهن سنگین ذوب‌آهن را داده و نرخ این محصول در رقابت، افزایش پیدا کرده بود.

با توجه به افزایش قیمتی که تیرآهن در روز یکشنبه پیدا کرد و حتی با وجود اینکه این محصول تنها یک سبد خاص سنگین و دارای معاملات و بازاری محدود است، باعث شد تا برخی از خریداران همزمان با رکود معاملات میلگرد روز گذ شته در بورس به جای این محصول روی تیرآهن مانور بیشتری بدهند.

البته برخی نیز معتقدند پایین بودن نرخ این کالا در مقایسه با نرخ‌های بازار عامل تقاضای زیاد آن شده است و اگر قیمت‌ها منطقی تر بود امکان اینکه بخشی از این تقاضا‌ها از بین می‌رفت، وجود داشت به خصوص اینکه عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و شرایط ویژه بازار، سرمایه‌گذاری را در معاملات بازار آهن پر‌ریسک کرده از این‌رو اگر قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا و نه محدودیت و سقف تعیین می‌شد افراد کمتری وارد رینگ می‌شدند و تقاضا تعدیل می‌شد، اما سطح قیمت‌ها در بورس باعث می‌شود تا با این تحلیل که سود خوبی دارد، تقاضاهای بیشتری وارد شود.

در عین حال برخی همین موضوع را عامل بالابودن تقاضا برای محصولات ذوب‌آهن می‌دانند و معتقدند با وجود سردرگمی فعلی که به جهت شرایط بازار اتفاق افتاده قیمت‌های بورس انگیزه خرید محصولات ارزان بورس به خصوص کالاهای دولتی را بیشتر کرده است، اما این موضوعی نیست که به خودی خود مثبت باشد؛ چرا که به دلیل محدودیت‌هایی که در عرضه وجود دارد این کالاهای مناسب و مقرون به صرفه تنها در اختیار بخشی از خریداران قرار می‌گیرند از این رو ضرورت تجدید نظر در قیمت‌ها و آزاد گذاشتن رقابت برای همه محصولات همچنان یکی از موارد مورد نظر محسوب می‌شود. شایعاتی نیز در همین خصوص وجود دارد مبنی بر اینکه عرضه‌های ذوب‌آهن به همین دلیل، یعنی احتمال بالارفتن تقاضا برای آن و تاثیر این تقاضاها در بازار آزاد در روز چهارشنبه عرضه نشده است؛ چرا که عموما با وجود اینکه طی این مدت سبد‌های ترکیبی ذوب‌آهن تقسیم به نسبت شده و نرخ آن بالاتر از نرخ‌های پیشنهادی نمی‌رفت، باز هم شاهد بالارفتن قیمت‌ها در بازار آزاد و حداقل در روز‌های عرضه بودیم.

علاوه بر شرایط قیمتی بورس و بازار آزاد در برخی عرضه‌های خاص به خصوص عرضه‌های دولتی، این موضوع که شمش‌های وارداتی با نرخ‌های گرانی به خریداران ایرانی پیشنهاد می‌شود نیز تا حدودی انتظار افزایش قیمت‌ها را در آینده بازار ایجاد کرده، اما نبود سیاست‌های مشخص و معین به خصوص در حوزه نرخ‌گذاری ارز، پیش‌بینی‌ها را برای تجار سخت کرده و با وجود اینکه برخی، رشد قیمت تمام شده محصول نهایی را برای تولید‌کننده‌ها امری بدیهی می‌دانند، اما در عین حال پیش‌بینی و احتمال افت قیمت‌ها نیز به دلیل دخالت‌های دولت وجود دارد و این موضوع ریسک معاملات را بالا برده است. گفته می‌شود ریسک بالا تا حدودی نقدینگی را از بازار جمع کرده است و تعداد افرادی که با وجود این ریسک وارد معامله می‌شوند، خیلی کم است و به طور عمومی خریدها به خصوص در روزهای اخیر بر اساس تقاضا و مصرف روزانه و سطحی و جدای از بحث سرمایه‌گذاری بوده است و این در حالی است که پیش‌بینی و انتظار افزایش قیمت تمام شده کالا‌ها نیز در عین حال وجود دارد. از اینرو به گفته بسیاری از معامله گران ارزیابی دقیق از شرایط بازار و پیدا کردن رابطه‌ای منطقی میان شرایط حاکم بر بازار و آنچه به صورت منطقی انتظار می‌رود بسیار سخت است و بازار در انتظار عرضه‌های هفته آینده فولادسازان دولتی در بورس است.

دیروز تیرآهن ۱۴ جهان فولاد غرب با نرخ ۸۲۵ تومان ۱۵۰۰ تن، برای دهم مرداد ماه، میلگرد ۱۴ تا ۲۵ فولاد آلیاژی ایران با نرخ ۸۱۲ تومان برای اول مهر ماه، ۲۲۰ تن میلگرد مخلوط فولاد خزر با نرخ ۸۱۲ تومان برای تحویل در ۳۰ شهریور ماه و میلگرد مخلوط البزر تاکستان با نرخ ۸۱۰ تومان برای ۳۱ شهریور ماه ۱۱۰۰ تن معامله شد.