با اجرای طرح ذوب‌آهن بیستون ظرفیت تولید شمش فولاد کشور افزایش می‌یابد
دلیل رویکرد شما به احداث واحد ذوب آهن بیستون چیست؟
در کشور ما ظرفیت ذوب‌آهن کمتر از ظرفیت نورد است و واحدهای نورد تولیدکننده تیرآهن، میلگرد، ورق و... ناچارند بخشی از شمش مورد نیاز را وارد کنند.

ما نیز به دلیل بهره‌برداری از یک واحد نورد با ظرفیت 300 هزار تن تولید تیرآهن، ناودانی و نبشی و میلگرد، نیاز به شمش داریم که ترجیح دادیم مبادرت به احداث ذوب‌آهن بیستون در گستره‌ای به وسعت 40 هکتار کنیم.
ضمن اینکه در آینده نزدیک یک خط دیگر نورد تولید میلگرد به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن به مجموعه اضافه می‌شود که آن هم نیاز به شمش دارد، بنابراین قصد ما این است که شمش در داخل کشور تولید شود.
آیا برای ایجاد واحد ذوب‌آهن با مشکلاتی مواجه بوده یا هستید؟
طرح ذوب‌آهن بیستون در شمار طرح‌های آمایش پیشنهاد شد و تا فروردین ۸۹ تمامی مراحل بررسی و تصویب آن به اتمام رسید و حتی بانک عامل نیز طرح را تصویب کرد، اما در یک سال گذشته به دلیل انحلال صندوق ذخیره ارزی و تصویب صندوق توسعه ملی و تاخیری که در تصویب اساسنامه صندوق توسعه ملی ایجاد شد، متأسفانه اجرای طرح، به تاخیر افتاده است. امید است به محض تأمین ارز از صندوق توسعه ملی اجرایی شود. شایان ذکر است با راه‌اندازی واحد ذوب‌آهن بیستون مقدار ۱۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۲۰۰ هزار تن شمش فولادی تولید می‌شود که مسلما در کاهش واردات تاثیر به‌سزایی دارد.
شما در مجتمع جهان فولاد غرب هم فعالیت دارید، آیا در زمینه تولید تیرآهن و میلگرد در این مجتمع با مشکلی مواجه هستید؟
محصولات جهان فولاد غرب هم به کشورهای همسایه صادر می‌شود و هم در داخل کشور از طریق بورس فلزات عرضه می‌شود.
با اینکه مشتریان داخلی و متقاضیان خارجی تقاضایی بیش از تولید ما دارند، متأسفانه کمبود شمش اجازه نمی‌دهد از تمام ظرفیت این واحد استفاده کنیم. قرار است از ماه آینده با همکاری مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان و مسوولان وزارت صنایع مقدار بیشتری شمش به‌عنوان سهمیه ماهانه به ما اختصاص یابد که با تحقق آن امیدواریم بتوانیم بخش بیشتری از تقاضای مشتریان را پوشش دهیم.
اگر این مساله اجرایی شود هم در بورس عرضه بیشتر می‌شود و هم صادر می‌شود، در غیر این صورت متأسفانه با مشکل بزرگی روبه‌رو خواهیم بود.
برای توسعه واحدها چه برنامه‌ای دارید؟
بسیار علاقه‌مندیم با توسعه فعالیت‌ها، بر تولیدات داخلی بیفزاییم و هم زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی جدید را فراهم کنیم.
من احساس می‌کنم تولیدکننده هیچگاه از توسعه فعالیت خسته نمی‌شود اما باید دید امکانات تا چه حد فراهم است.
بنابراین اگر شرایط مساعد باشد و مشکلات برطرف شود، در زمینه فولاد فعالیت‌های دیگری هم خواهیم کرد.
کلام آخر؟
از مسوولان که از صنعت و تولید حمایت می‌کنند بسیار سپاسگزارم و امیدوارم با تصویب اساسنامه صندوق توسعه ملی و اجرایی کردن آن به طرح‌هایی که در انتظار تأمین ارز مانده‌اند کمک کنند تا هرچه زودتر به اجرا درآید و به تحقق بخشی برنامه‌های دولت در زمینه مبارزه با بیکاری کمک کنند.

کلنگ احداث مجتمع ذوب‌آهن بیستون به زمین زده شد
کلنگ احداث مجتمع ذوب‌آهن بیستون توسط مدیران و مسوولان استان کرمانشاه به زمین زده شد.
طرح ذوب‌آهن بیستون توسط مدیران مجتمع جهان فولاد غرب ارائه شد. رسیدن به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن تولید در همان سال‌های اولیه بهره‌برداری فصل جدیدی را برای جهان فولاد غرب باز کرد تا مدیران این مجتمع به فکر توسعه و ایجاد اشتغال بیشتر در استان بیفتند.
مجتمع جهان فولاد غرب که به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز در توسعه صنعتی و اقتصادی استان مطرح است در زمینه‌های صنعتی، علمی، فرهنگی و ورزشی در جشنواره‌های مختلف کشوری و استانی موفق به دریافت لوح و تندیس گردیده است.
به منظور آگاهی بیشتر خوانندگان روزنامه با اهداف پروژه ذوب‌آهن بیستون به سراغ جهاندار شکری مدیرعامل مجتمع رفتیم. آنچه در پی می‌آید بررسی چگونگی ایجاد مجتمع ذوب‌آهن بیستون همراه با نگاهی گذرا به فعالیت مجتمع جهان فولاد غرب است.