عرضه گندم صادراتی در انتظار تصمیم شرکت بازرگانی دولتی

گروه بورس کالا - شکر در بورس کالا برای دومین هفته متوالی عرضه‌هایش را با انجام معامله دنبال کرد، اما قیمت این محصول به صورت پلکانی در دو سطح متفاوت یک هزار و ۳۰ و یک هزار و ۶۰ تومان بود. این در شرایطی است که مبادلات گندم صادراتی با وجود رسیدن به نیمه خردادماه هنوز صورت نگرفته و عقیده بر این است که با وجود آمادگی بورس کالا عرضه‌های این محصول به نظر شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی و کمیته بازار سوآپ گندم بستگی داشته باشد. روز گذشته در بورس کالای ایران، انواع محصولات کشاورزی بدون تغییر زیادی نسبت به روزهای قبل مورد دادوستد قرار گرفت. جو دامی‌وارداتی قزاقستان و اکراین از ۳۱۶ تا ۳۴۳ تومان در نوسان بود، اما این روند همانند روزهای قبل پیگیری شد. همچنین انواع ذرت دانه‌ای وارداتی اوکراین و آرژانتین در محدوده قیمتی ۴۲۶ تا ۴۵۶ تومان در نوسان بود. گندم خوراکی داخلی گرگان ۳۸۰ تومان بود که معامله آن به دلیل نبود توافق خریدار و فروشنده از سر گرفته نشد. انواع کنجاله‌های سویا نیز از سوی معامله گران در سطح قیمتی متفاوتی دنبال شد، اما تغییرات قیمتی بازار کشاورزی زیاد نبود.

در بازار دیروز تنها شکر با وجود ۳ بار عرضه در تالار، ۲ بار معامله شد تا با وجود بالا رفتن قیمت‌ها در بازار، خریداران همچنان به شکر بورسی امیدوار باشند. در ابتدای معاملات این گروه، شکر سفید تولیدی کارخانه امیرکبیر با قیمت یک هزار و ۳۰ تومان به میزان ۵۰۰ تن عرضه شد که در پایان بدون تقاضا باقی ماند. همچنین شکر سفید تولیدی کارخانه دعبل به میزان همان ۵۰۰ تن به قیمت یک هزار و ۳۰ تن عرضه شد که از سوی خریداران حجم عرضه با همان نرخ فروخته شد. محصول تولیدی کارخانه قند ورامین نیز با قیمت یک هزار و ۶۰ تومان روی تابلو آمد که همه ۲۰۰ تن عرضه این تولیدی، به فروش رسید. براساس گفته معامله‌گران با بالا رفتن قیمت شکر در بازارهای جهانی، نرخ‌ها داخلی هم تا حدودی بالارفت و با توجه به پیش‌بینی‌ها نسبت به تداوم افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی، همچنان سطح تقاضا برای این محصول بالا است. قابل ذکر است که معامله شکر طی هفته گذشته نیز به دلیل عوامل گرفته شده در سطح بالایی از تقاضا قرار گرفت و در بورس با قیمت متناسبی به فروش رسید.

خواسته برخی از معامله گران و فعالان بازار شکر این بوده که با عرضه بیشتر کارخانه‌های تولیدی در بورس، نرخ‌ها به صورت شفاف و رقابتی درآید تا با مکانیزم بورس علاوه بر شفافیت، مابه‌التفاوت‌های اضافی نیز برداشته شود. عباس بنازاده مدیر توسعه بازار در این باره با تاکید بر اینکه اعلام افزایش قیمت‌ها در بازار کشاورزی بورس کالا صحت ندارد، گفت: برخی از دوستان می‌گویند نرخ شکر در بازار تفاوت دارد؛ طوری که در برخی از عرضه‌ها یک هزار و ۳۰ تومان و در دیگری یک هزار و ۶۰ تومان است، این در شرایطی است که این تفاوت نرخ به دلیل کرایه و هزینه‌های حمل و نقل صورت گرفته و به طور مثال با توجه به اینکه تولید محصولات با تحویل‌ در شهرهای مختلفی صورت می‌گیرد این مابه‌التفاوت به وجود آمده است.

وی همچنین با اظهار بی اطلاعی نسبت به عرضه گندم صادراتی در بورس اظهار کرد: دادوستد گندم در رینگ صادراتی با تصمیم شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی و همکاری کمیته بخش خصوصی بازار سوآپ گندم صورت می‌گیرد و زمان اعلام آن نیز به اعلام نظر آنها بستگی دارد.

این در حالی است که معامله‌گران بر این باورند عرضه گندم صادراتی در بورس بی‌ارتباط با مساله پایان یافتن ممنوعیت صادرات گندم روسیه در پایان تیرماه نیست. اما در هر صورت بهتر است منتظر ماند؛ زیرا که برخی از اعضای کمیته سوآپ گندم از عرضه این محصول تا پایان خردادماه خبر می‌دهند.