آهن در بورس رقابتی فروش رفت

عکس: آکو سالمی

آزاده حسینی

به‌رغم رکود حاکم بر بازار آهن اما مبادلات بورس کالا همچنان به دلیل پایین بودن سطح قیمت در رقابت بین کارگزاران به فروش رفت. این در حالی صورت گرفت که بورس اجازه رقابت برای افزایش قیمت را به کارگزاران نداد و آنها برای دریافت حجم بیشتر محصول به‌رغم تمام محدودیت‌ها از جمله پرداخت صد در صد وجه کالا در حساب مشترک، با یکدیگر به رقابت پرداختند.

یکه‌تازی فولاد خراسان در غیاب ذوب‌آهن

دیروز در غیاب ذوب‌آهن اصفهان فولاد خراسان که در سال جدید محصولاتش را عرضه نکرده بود موفق به فروش ۳۵ هزار و ۹۷۰ تن میلگرد به صورت سبد مخلوط ۲۵ تا ۱۴ A۳- شد؛ این در حالی است که تقاضا برای محصولات این شرکت به دلیل تحویل فوری و نرخ پایین آن به میزان ۸۸ هزار تن بود.از همین رو کارگزاران با وجود محدودیت در رقابت قیمتی برای دریافت حجم محصول بیشتر با یکدیگر به رقابت پرداختند. قیمت پیشنهادی فولاد خراسان خود با رشد ۱۵ تومانی در تابلو اعلام شد و در نهایت نیز روی رقم ۷۸۵ تومان بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده به فروش رسید.

در همین حال فولادسازان خصوصی نیز روز گذشته درعرضه محصولات حضور چشمگیری داشتند و برخی نیز موفق به فروش شدند؛ از جمله شرکت‌هایی که روز گذشته محصولاتشان را عرضه کردند جهان فولاد غرب، فولاد یزد، فولاد آلیاژی ایران، مجتمع فولاد بناب، فولاد کرمان، شرکت پارس آرمان شفق، مجتمع فولاد الیگودرز و فولاد کویر بود که تنها فولاد یزد ۱۴۰۰ تن و جهان فولاد غرب موفق به فروش ۲۵۰ تن شد.

در همین حال فعالان بازار معتقدند ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی باعث شده تا فضایی در بازار حکفرما باشد که مدیریت و نظارتی بر بازار نیست، از این رو آنها معتقدند برخی نیز از این فضا استفاده برده و در حال کسب منافع هستند و پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در هفته‌های آتی بیشتر هم رشد کند، البته این رشد‌های ناگهانی معمولا با افت یکبار نیز همراه است؛ چرا که در نهایت تقاضای واقعی نیز برای محصولات وجود ندارد. در همین حال نرخ شمش فولاد وارداتی به کشور نیز طی ۱۰ روز اخیر از رشد ۵۰ تومانی در هر کیلو برخوردار شده و عرصه را برای فولادسازان تنگ‌تر کرده؛ چرا که تناسبی بین رشد قیمت شمش و محصول نهایی در این فاصله زمانی وجود ندارد.

در حالی که هفته گذشته نرخ شمش ۶۶۰ تومان برای هر کیلو بود در این هفته به ۷۱۰ تومان رسیده و در همین حال تولیدکنندگان یا واسطه‌ها از فروش نیز خودداری می کنند که این خود عاملی برای رشد بیشتر است کارشناسان می‌گویند نمی‌توان منکر نیاز بازار به رشد قیمت‌ها شد، اما تناسب رشد بین محصول نهایی و شمش وجود ندارد و این به دلیل وابستگی فولادسازان به شمش است؛ در حالی افزایش قیمت میلگرد به صورت پلکانی و به آرامی در حال شکل‌گیری است نرخ شمش در بنادر ناگهانی افزایش چشمگیر پیدا کرده و در همین حال از ارائه محصول نیز خودداری می‌کنند تا به خواسته خود برسند.

آنها همچنین هشدار می‌دهند متقاضیان در فضایی این چنینی از خرید‌های غیرضروری خودداری کرده و تنها در حد نیاز خرید کنند تا التهاب بازار فروکش کند و قیمت‌ها تثبیت شود.