رونق از رینگ پتروشیمی‌ رفت

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: همزمان بامصوبه مجلس در خصوص تعیین نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی ‌به میزان ۶۵ درصد فوب سبب شد تا معاملات روز گذشته محصولات پتروشیمی‌در بی‌رونقی برگزار شود. این مصوبه دولت را مکلف کرد تا قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی‌ را حداکثر ۶۵ درصد سبد صادراتی (بدون هزینه انتقال) و سایر خوراک‌های واحدهای پتروشیمی‌را بین ۸۵ تا ۹۵ درصد متوسط بهای محموله‌های صادراتی پس از کسر هزینه‌های حمل و بارگیری تعیین کند.

البته برخی فعالان اقتصادی، معاملات بی‌رونق رینگ پتروشیمی ‌را در روز گذشته به افت نرخ جهانی نفت و محصولات پتروشیمی، تبدیل درصد بالایی از تولیدکنندگان به واسطه و همچنین تغییر سیستم تخصیص‌ها در بورس کالا مرتبط می‌دانند و معتقدند طی دو هفته اخیر تاجران رغبتی برای خرید محصولات پتروشیمی ‌ندارند.

این در حالی است که مصوبه مجلس نیز در خصوص تعیین نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی‌ سبب کاهش خریدها از بورس و بازار داخلی شده است؛ چرا که اگر این اتفاق اجرایی شود نرخ پایه محصولات پتروشیمی ‌با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

اگر چه زمان اجرایی شدن مصوبه تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی ‌هنوز اعلام نشده است، اما جو روانی موجود در بازار روز گذشته سبب شد تا اکثر محصولات پتروشیمی‌به زمان مچینگ وارد شوند و تاجران نیز رغبتی برای خرید کالاها نشان ندهند.

۷۲۴۰، BG‌ها و دو گرید پی وی سی وارد مچینگ شد

اگر چه در هفته‌های گذشته بازار محصولات پتروشیمی‌داغ بود و تاجران علاقه زیادی برای خرید برخی از کالاها نشان می‌دادند، اما در این روز پلی استایرن ۷۲۴۰، BGها، گریدهای متفاوت پلی‌اتیلن سنگین تزریقی و دو گرید از پی وی سی‌ها وارد زمان مچینگ شدند.

در معاملات این روز کارگزاران EX۳ و پی وی سی ۷۰۵۴ را با رقابت ۱۰ درصدی بالاتر از نرخ پایه و به صورت تسهیم به نسبت خریداری کردند.

این در حالی است که بازار داخلی پی وی سی به گفته فعالان اقتصادی به دلیل بالا بودن نرخ این کالا دچار رکود شده است و تاجران در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند.

به گفته فعالان اقتصادی، کمبود EX۳ در بازار داخلی به دلیل تعمیرات خط تولید پتروشیمی ‌امیرکبیر در این روز سبب شد تا این کالا به صورت تسهیم به نسبت و با ۱۰ درصد رقابت عرضه و معامله شود.

البته در این روز برخی از فعالان بازار، عدم رغبت تاجران را برای خرید محصولات پتروشیمی‌ترس از روند کاهشی قیمت‌ها در بازارجهانی عنوان کرده و معتقدند طی هفته‌های اخیر افزایش چشمگیر قیمت‌ها سبب شد تا درصد بالایی از تولیدکنندگان به واسطه‌های بازار تبدیل شده یا با فروش کد به خریداران سعی کنند سودهای کلانی به جیب بزنند.

برخی از کارگزاران نیز در این روز به تغییر سیستم تخصیص‌ها اشاره می‌کنند و می‌گویند: ایجاد حساب‌های وکالتی مشترک نیز در این روز سبب شد تا مشکلات زیادی برای خریداران به وجود آید و بسیاری از آنها از چرخه خرید جا بمانند.

با این حال بیشتر فعالان بازار به روند رو به پایین نرخ محصولات پتروشیمی‌ اشاره می‌کنند و می‌گویند: اگر چه افراد زیادی در بازار داخلی وجود دارند که کالاهای زیادی در دست دارند، اما به دلیل افت یکباره قیمت‌ها حاضر به فروش کالاهای خود با نرخ‌های پایین نیستند و در انتظار بهبود بازار هستند.

البته در این روز بیشتر فعالان بازار به نرخ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی نرخ BL۳ در بازار داخلی اشاره کرده و می‌گویند: این کالا در بازار جهانی با نرخ یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ دلار معامله می‌شود. به گفته آگاهان بازار، تعویض خط تولید BL۳ و همچنین عدم تولید یک ساله ۰۰۳۵ که کالای مشابه BL۳ است، در درازمدت سبب شده تا نرخ این کالا افزایش یابد.

EPS‌های وارداتی ارزان‌تر از داخلی

در معاملات این روز EPS‌ها عرضه نشدند. به گفته فعالان اقتصادی، عدم استقبال از خرید EPSها در دو هفته اخیر سبب شده است تا این کالاها از صف خرید حذف شوند. آگاهان بازار به صرفه نبودن خرید eps‌های داخلی را نسبت به کالاهای مشابه وارداتی، دلیل عمده عدم عرضه این کالاها در رینگ پتروشیمی‌عنوان می‌کنند.

به گفته فعالان بازار، انبساطی ۳۰۰ در حال حاضر با نرخ ۲ هزار و ۴۰ تومان معامله می‌شود که نسبت به کالاهای مشابه وارداتی آن یعنی ssa، تنها ۳۰ تومان ارزان تر است، البته باید این نکته را نیز مدنظر داشت که ssa کالای وارداتی مشابه انبساطی ۳۰۰ است و مزیت نسوز بودن را نیز داراست، در حالی که انبساطی ۳۰۰ اشتعالزا است.