گروه بورس کالا - دیروز سهامداران بورس کالای ایران در حضوری بی‌سابقه در مجمع عمومی این شرکت، بر سر تقسیم سود ۳۵ تومانی به ازای هر سهم توافق کردند. روز گذشته چهارمین مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالای ایران در حالی برگزار شد که عسگری مارانی با عنوان رییس مجمع، یعقوبی دبیر جلسه و دو ناظر از کارگزاران و سهامداران بخش خصوصی و نماینده سازمان بورس محمود خواجه‌نصیر به عنوان اعضای هیات رییسه مجمع حضور داشتند.

افزایش سرمایه بورس کالا در مجمع فوق‌العاده

علاوه بر مجمع عمومی عادی سالانه قرار است مجمع فوق‌العاده بورس کالا به منظور افزایش سرمایه پس از این مجمع برگزار شود.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه مهم‌ترین بخش مجمع سالانه شرکت‌ها تقسیم سود بین سهامداران حقیقی و حقوقی است، بورس کالا نیز با توجه به پیشنهاداتی که در خصوص تقسیم سود از جمله در نظر گرفتن ۴۰ تومان سود برای هر سهم و مابقی به منظور افزایش سرمایه و تقسیم حداقل میزان سود یعنی ۱۰ درصد، تقسیم ۳۵ تومان سود و مابقی برای افزایش سرمایه وجود داشت، اکثر سهامداران حقیقی خواستار تقسیم سود حداقل و مابقی آن به منظور افزایش سرمایه بودند، ولی سهامداران حقوقی خواهان بیشترین میزان تقسیم سود و اختصاص کمترین میزان به منظور افزایش سرمایه بودند. همچنین در این مجمع روزنامه دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی از سوی سهامداران برگزیده شدند.

توجه به سهامداران حقیقی برای ورود به فرا بورس

در ادامه مجمع با توجه به پیشنهاداتی که مطرح شد و نظر سهامداران حقوقی، نماینده سازمان بورس اعلام کرد: سهامداران حقوقی باید به فکر سهامداران حقیقی نیز باشند، زیرا با ورود سهم بورس کالا و خرید و فروش آن در فرابورس مهم‌ترین مساله برای سهامداران حقیقی افزایش سرمایه است، اگر به نظر سهامداران حقیقی توجه نکنند این مساله در تصمیم سازمان بورس در خصوص مجوز اندوخته احتیاطی بورس کالا برای استفاده از افزایش سرمایه موثر است.

بنابراین پس از طرح این مطلب، رییس مجمع بورس کالا تقسیم سود ۳۵ تومانی را به رای سهامداران گذاشت و به تصویب رسید.

همچنین میزان پاداش هیات مدیره ۱۷۵ میلیون تومان و حق هر ۲ جلسه در ماه برای اعضای هیات مدیره ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد. بر اساس این گزارش، بورس کالا با توجه به اینکه سال گذشته ۴۰ تومان سود تقسیم کرد، برای سال مالی ۸۹ به دلیل افزایش سرمایه این میزان را به ۳۵ تومان کاهش داد تا مابقی به منظور افزایش سرمایه استفاده شود.

همچنین به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران این سود حداکثر تا تیر ماه به سهامداران حقیقی و حقوقی پرداخت می‌شود.

معامله ۱۷ میلیون تن کالا در سال ۸۹

قبل از اعلام تقسیم سود شرکت و افزایش سرمایه، در جریان مجمع بورس کالا مدیرعامل و رییس هیات مدیره این شرکت گزارشی را از اقدامات بورس کالا در سال ۸۹ و برنامه‌های سال ۹۰ این شرکت ارائه کردند.

محمدرضا شهیدی‌تبار، رییس هیات مدیره بورس کالا، در ابتدای سخنانش گفت: ۳ تا ۴ ماه پایانی سال ۸۹ یکی از زمان‌های سخت برای بورس کالا بود زیرا از یک طرف هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد و از طرف دیگر بورس کالا اجازه افزایش قیمت محصولات را نداد. وی در ادامه گفت: به گفته‌ همه کارشناسان این مساله با ساز و کار بورس مغایرت دارد، اما این مساله یک جراحی اقتصادی بود و بورس کالا این کنترل‌ها را در جهت همراهی با دولت انجام داد. محمدرضا شهیدی‌تبار با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۰ کنترل قیمتی از روی برخی از محصولات بورس کالا برداشته شد، گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم بازارهای متشکل از جمله بورس مشمول کنترل بازار نمی‌شوند بنابراین قیمت‌های بورس کالا در برخی از اقلام به روال گذشته خود بازگشت.

برنامه‌های سال آینده بورس کالا

همچنین علی‌اکبر هاشمیان به عنوان دومین سخنران مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالا با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۸۹ از نظر ارزشی و حجمی رشد قابل توجهی داشته است، گفت: سال ۸۹ بخش فلزی از نظر حجم ۱۷ درصد و از نظر ارزش ۴۰ درصد رشد یافته است، بخش کشاورزی نیز از نظر حجمی ۸۳۲ درصد رشد داشته است. وی با اشاره به اینکه معاملات آتی بورس کالا از نظر حجم معاملات ۲۴۶ درصد رشد داشته است، بیان کرد: سال ۸۹ بالغ بر ۱۷ میلیون تن کالا در بورس کالای ایران معامله شد که نشان دهنده ۱۶درصد افزایش حجم و ۳۶ درصد افزایش ارزش است.

هاشمیان افزود: در سال گذشته ۶۰ تومان سود پیش‌بینی شده بود که برای سال مالی ۸۸ بین سهامداران تقسیم شود که این رقم در پایان سال به ۷۶۲ ریال افزایش یافت.

همچنین برای سال مالی ۹۰ نیز ۶۶ تومان سود پیش‌بینی شده که این رقم به دلیل کاهش ۲۰ درصدی کارمزدها است. وی پیش‌بینی کرد با توجه به شروع معاملات بورس نفت این رقم افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به ورود ۱۰ کالای جدید و حضور ۷۳ کارگزاری در این شرکت تصریح کرد: اجرایی کردن بورس نفت در فاز ۳ که به قول وزیر نفت شاهد رشد فعالیت‌های آن هستیم، راه‌اندازی معاملات آپشن، راه‌اندازی تابلوی دوم بورس کالا برای کالاهایی که قابل استاندارد شدن نیستند، اجرای قانون بهره‌وری کشاورزی و دامداری، توسعه بورس‌های منطقه‌ای و در نهایت توسعه تابلوی قیمت از طریق شعب بانک‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های بورس کالا برای سال آینده است.

هاشمیان در پایان به این نکته اشاره کرد که براساس برنامه پنجم از ابتدای سال ۹۰ بازارهای متشکل و غیرمتشکل از یکدیگر تفکیک شده و بر این اساس بورس نیز که جزو بازارهای متشکل است از قانون تنظیم بازار معاف می‌شود، بنابراین کنترل‌های قیمتی از روی کالاهای فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی که سال گذشته به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌های آنها کنترل می‌شد، برداشته شد.

اعضای هیات مدیره شرکت بورس کالا

روز گذشته در مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالا اعضای هیات مدیره با رای سهامداران انتخاب شدند و این ترکیب نسبت به سال گذشته تفاوت محسوسی نداشت.

اعضای هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران روز گذشته به ترتیب آرا، کارگزاری بانک کشاورزی، شرکت گروه بهمن، شرکت فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری توسعه و معادن فلزات، کارگزاری صبا تامین، صندوق بازنشستگی جهاد کشاورزی و بانک ملت از سوی سهامداران انتخاب شدند.

در همین حال اعضای شرکت ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان نیز به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند. با انتخاب اعضای هیات مدیره این شخصیت‌های حقوقی فرصت خواهند داشت نماینده‌ای را به سازمان بورس در اسرع وقت معرفی کرده تا در صورت تایید صلاحیت به عنوان عضو هیات مدیره کار خود را در بورس کالا آغاز کنند.

ترکیب قبلی اعضای هیات مدیره به ترتیب آرا شامل سرمایه‌گذاری توسعه و معادن فلزات، شرکت فولاد مبارکه، شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن، شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، شرکت گروه بهمن، شرکت ذوب‌آهن اصفهان و صندوق بازنشستگی جهاد کشاورزی بودند.

در همین حال از بین ۱۲ شخصیت حقوقی که کاندیدای هیات مدیره بورس کالا شده بودند سرمایه گذاری و تجارت امید، سرمایه‌گذاری توکا فولاد و بانک کشاورزی برای عضویت در هیات مدیره بورس کالا رای نیاوردند.