گروه بورس کالا - دادوستد محصولات فولادی طی هفته گذشته با جهش قیمت بیشتر محصولات در بازارهای جهانی و نوسان قیمت در بازار داخلی بود. بیلت، مقاطع، ورق و قراضه در بازارهای جهانی با رشد ناگهانی قیمت‌ها دنبال شد، این در شرایطی بود که در بازار داخلی بیلت و مقاطع تا حدودی بازار ملتهبی را پشت سر گذاشتند، اما معامله ورق در بازار بدون تغییر ثابت بود. در این راستا مرکز خدمات فولاد ایران گزارشی از وضعیت بازارها ارائه کرده که در پی می‌آید: افزایشی ۱۵ دلاری نرخ بیلت

هفته گذشته سطح خرید بیلت در بنادر دریای سیاه افزایش یافت و قیمت بیلت سی‌ای اس ناگهان صعودی شد و ۱۵ دلار رشد داشت. ولی در دریای خزر تولیدکننده‌ها نتوانستند افزایش قیمت را به ایران تحمیل کنند چون تقاضا بسیار ضعیف است. قزاق‌ها نیز قیمت را کاهش داده، تولید ماه مه را ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلار فوب عرضه کرده‌اند. قیمت فعلی بیلت سی آ ی اس ۶۱۰ تا ۶۳۰ دلار فوب است و امید به بهبود بازار بالاست. در بازار خاور دور بیلت سی‌ای اس تقاضای بیشتری پیدا کرده است.صادرکنندگان ترکیه‌ای نیز قیمت‌ها را ۲۰ دلار بالا برده و به ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار فوب رسانده‌اند. در بازار داخلی ترکیه قیمت بیلت ۵۲ دلار توسط کارخانه کاردمیر بالا رفت و به ۶۵۰ تا ۶۵۵ دلار رسید. قیمت بیلت سی‌ای اس ۶۵۰ تا ۶۵۵ دلار سی اف آر ترکیه است. بازار بیلت چین صعودی بود و قیمت درب کارخانه ۱۳ دلار رشد داشت.

در بورس لندن متوسط قیمت بیلت هفته گذشته ۱۸ دلار رشد داشته به ۵۴۸ دلار رسید.

نزول و افول در بازار بیلت داخلی

بیلت دربازار ایران هفته محکمی‌ را پشت سر گذاشت. اول هفته بیلت سایز ۱۵۰ هر کیلو ۶۶۰ تومان در انزلی پیشنهاد می‌شد، اما معاملات تا ۶۵۷ تومان هم صورت گرفت. اما روز دوشنبه بازار تقویت شد و فروشنده‌ها کمتر تخفیف می‌دادند. از روز چهارشنبه اکثر فروشنده‌ها دست از معامله برداشتند، علت این امر بهبود بازار مقاطع بود. تا روز پنج‌شنبه قیمت بیلت سایز ۱۵۰میلیمتر در انزلی هر کیلو ۱۰ تومان افزایش یافت و ۶۷۵ تومان ثبت شد. همین سایز در بندر امام هم تا ۶۴۸ تومان در هر کیلو پیشنهاد شد، ولی معاملات محدود بود.

اکثر دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند روند افزایش قیمت ادامه نداشته باشد و در هفته آینده قیمت‌ها دوباره کاهش یابد. تلاش دولت برای کنترل مقاطع و برنامه‌ریزی برای واردات بیلت اجازه نوسان شدید روی قیمت بیلت را نمی‌دهد و از سوی دیگر روند قیمت‌ها در بازار جهانی به گونه‌ای نیست که از بابت افزایش قیمت بیلت ایجاد نگرانی کند. قیمت‌های فروشنده‌های خارجی تحویل بنادر شمالی از ۶۳۵ تا ۶۵۰ دلار در نوسان بوده، ولی واردکننده‌های بیلت تمایل چندانی به خرید ندارند.

رشد بدون پشتوانه مقاطع

هنوز نشانی از بهبود بازارهای ساخت و ساز نیست، با این حال قیمت مقاطع هفته گذشته در برخی بازارها صعودی بود.میلگرد در بازار داخلی ترکیه ۱۶ دلار نسبت به هفته قبل بالا رفت. تقاضای داخلی افزایش یافته و هزینه تولید هم بالا رفته از این رو قیمت صادراتی نیز ۲۰ دلار رشد داشته است. اماراتی‌ها خرید جدیدی نداشته‌اند چون موجودی بالایی دارند و از طرفی قیمت‌های داخلی به صرفه‌تر از واردات است. عربستان نیز با توجه به بهتر بودن قیمت‌های داخلی در بازار واردات فعالیت چندانی ندارد. تنها عراق در این بین استثنا بود و حجم بالایی از مقاطع ترکیه را وارد می‌کند. میلگرد صادراتی ترکیه به سنگاپور ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار سی اف آر بود که ۴۰ دلار رشد داشت. البته تنها قیمت ترکیه رو به بالاست و میلگرد کره ۷۰۰ دلار سی اف آر عرضه شده است. قیمت بازار داخلی مصر ۱۷ دلار رشد داشت. بازار مقاطع صادراتی سی‌ای اس همچنان در سکوت بود، ولی انتظار می‌رود از ترکیه پیروی کند و با توجه به رشد قیمت بیلت قیمت مقاطع خود را بالا ببرد.تقاضای پایین مقاطع در اروپا موجب شده تا به ویژه کارخانه‌های شمال غرب اروپا تولید را کاهش دهند. با این حال فولادسازان شمال غرب توانسته‌اند تاکنون قیمت‌ها را ثابت نگه دارند. افزایش هزینه تولید عرضه‌کنندگان اسپانیایی را وا داشت قیمت میلگرد را ۱۰ یورو بالا ببرند. میلگرد صادراتی نیز ۵۱۰ یورو در هر تن فوب است. قیمت درب کارخانه میلگرد در جنوب اروپا به ۵۳۱ یورو افزایش یافته و در شمال اروپا ۴ یورو افت داشته است. خریداران آمریکایی ترجیح می‌دهند واردات را به تعویق بیندازند چون انتظار دارند قیمت‌های داخلی کاهش یابد.

تقاضای مقاطع در خاور دور هنوز نامساعد است. در چین قیمت درب کارخانه ۱۲ دلار افزایش داشت و قیمت نقدی ۸ دلار نسبت به هفته قبل بالا رفته است. نبود تقاضا موجودی میلگرد کره را بالا برده است. میلگرد صادراتی ژاپن ۷۳۹ دلار سی اف آر و میلگرد چین ۷۰۰ دلار سی اف آر است که قدرت رقابت با بازار داخلی را ندارند.

التهاب در بازار مقاطع ایران

مقاطع در هفته گذشته بازار ملتهبی را پشت سر گذاشت. از اوایل هفته رکود در بازار حاکم بود، ولی عده‌ای به نوسان قیمت معاملات در بورس با خوش‌بینی نگاه می‌کردند. شایعه اجازه افزایش قیمت در بورس تا سقف ۲ درصد باعث دلگرمی ‌بازار شد و همین امر به بورس رونق داد. محدودیت عرضه هم باعث تقویت شایعه و بالا رفتن قیمت در بازار شد آنچنان که در پایان هفته قیمت انواع میلگرد به ازای هر کیلو ۱۰ تومان بیشتر از اول هفته بود و همین طور تیرآهن. زمینه کمبود ناودانی در بازار محسوس است، اما در مورد نبشی تنها بعضی از اقلام افزایش قیمت داشت.

اما دیدگاه اکثر دست‌اندرکاران این است که در هفته آینده قیمت‌ها دوباره به سطح قبل باز خواهد گشت. چند دلیل برای این تحلیل وجود دارد: اول اینکه خریدهایی که در طول اسفند و فروردین صورت گرفته اکثرا به انبارها حمل شده و با بالا رفتن قیمت به بازار سرازیر خواهد شد. دلیل دوم سیاست کنترل دولت برای بازار است. مصاحبه رییس اتحادیه توزیع‌کنندگان فولاد دلیل این عده از دست‌اندرکاران است. اما علت واقعی آنکه قیمت‌ها باید دوباره به سطح هفته قبل بازگردد رکود و ضعف تقاضا واقعی به دلیل پایین بودن سطح مصرف است.

احتمال افزایش قیمت ورق

در ترکیه تقاضای ورق بهبود داشته و به زودی انتظار افزایش قیمت می‌رود. ورق گرم ۷۴۰ تا ۷۵۰ دلار است و انتظار می‌رود این هفته به ۷۶۵ تا ۷۸۰ دلار درب کارخانه برسد. قیمت پیشنهادی صادراتی به اروپا ۱۰ تا ۱۵ دلار رشد کرده است. نوسانات نرخ ارز موجب شد تا قیمت‌های ترکیه در بازارهای صادرات به صرفه شود. ورق گرم ترکیه به آمریکا و اروپا ۷۱۰ تا ۷۳۰ دلار فوب فروخته شده است. ولی چون بازار داخلی این کشورها مساعد نیست ترکیه نمی‌تواند قیمت را خیلی بالا ببرد. در اروپا همچنان تقاضا نزولی است؛ ولی به‌رغم افت قیمت وارداتی به دلیل کاهش ارزش دلار هنوز کارخانه‌ها قیمت را از هفته گذشته پایین‌تر نیاوردند و ورق گرم ۶۲۰ تا ۶۵۰ یورو درب کارخانه و نسبتا ثابت بود. در آمریکا باز هم بازار نزولی بود و ورق گرم هفته گذشته ۱۷ دلار در هر شورت تن افت داشت. بازار سی‌آی‌اس همچنان نزولی بود و ۱۰ دلار افت قیمت در ورق گرم مشاهده شد.ولی در بازار داخلی چین قیمت ورق گرم نسبت به هفته قبل تا ۱۵ دلار رشد داشته است. ورق گرم چین ۷۱۰ تا ۷۲۰ دلار سی اف آر کره است که تقاضای آن خیلی بالا نیست. در عربستان ورق گرم ۲۵ تا ۳۰ دلار نسبت به آوریل رشد داشته به ۸۰۰ دلار درب کارخانه رسیده است. تقاضای ورق در امارات همچنان ضعیف بود و تنها تقاضای ورق گالوانیزه‌ اندکی بهبود داشت.

معامله ورق بدون تغییر

بازار ورق در هفته گذشته نوسانی نداشت و در تمام طول هفته ثابت بود. دو علت برای ثبات قیمت‌ها وجود دارد؛ اول کمبود تقاضا و دوم نیاز به نقدینگی. در حالت اول واردات سال گذشته همراه با عرضه سنگین ورق توسط کارخانه‌های تولیدکننده باعث ثبات قیمت شده است. تنها ورق گرم ضخامت ۱۲ و ۱۵ میلیمتر با ۵ تومان افزایش قیمت روبه‌رو شد که به علت محدودیت عرضه از طرف مبارکه است. مشکل نقدینگی باعث شده بعضی از واردکننده‌ها ورق سرد وارداتی را با زیان به فروش برسانند.