حجم مبادلات بازار آتی با کاهش اندکی نسبت به هفته قبل به 481 میلیارد ریال رسید
گروه بورس کالا - سردار خالدی: در هفته گذشته پس از نزول قیمت طلا و نفت خام، قیمت سکه آتی در بازار داخلی نیز نزدیک ۶ هزار تومان کاهش یافت و حجم مبادلات نیز به تبع از روند کاهشی قیمت، به ۴۸۱ میلیارد ریال رسید.

قیمت جهانی طلا طی یک هفته سپری شده پس از یک دوره نوسانی و افزایش رو به بالا از روز ابتدایی هفته کاری با افت قیمت دنبال شد. به طوری که از ابتدای روز دوشنبه هفته سپری شده همزمان با خبر کشته شدن اسامه بن لادن، قیمت طلا و نفت به یکباره نزولی شد. بهتر شدن اوضاع ژئوپولتیک، تقویت دلار و بهبود شاخص‌های بورس اوراق، باعث شد کاهش قیمت کالاهای اساسی همچون نفت و فلزات گرانبها در بازارهای جهانی طی هفته گذشته ادامه دار شود. از سویی براساس گفته فعالان، با توجه به تحولات سیاسی منطقه منا که همچنان با ناآرامی‌ها در کشورهای عربی شمال آفریقا و حاشیه خلیج‌فارس دنبال می‌شود و بسته‌های سیاستی پولی و مالی بانک‌های مرکزی اتحادیه اروپایی و ایالات متحده به نظر نوسان قیمت طلا همچنان تا پایان سال جاری میلادی ادامه پیدا کند.
اما بازار داخلی طی یک هفته مورد بررسی، متناسب با قیمت‌های جهانی دنبال شد، البته در این میان با برابر شدن نرخ سکه عرضه شده بانک مرکزی و بازار آزاد، تا حدودی از دو نرخی شدن سکه جلوگیری و با افزایش عرضه نیز تقاضاها متناسب شد و التهاب بازار ناشی از حباب قیمتی به وجود آمده فروکش کرد. همچنین به عقیده رییس اتحادیه طلا و جواهر حباب به وجود آمده در بازار حذف شد و نرخ طلا و سکه در بازار داخلی همپای قیمت‌های جهانی حرکت کرد. معامله گران بر این باورند در هفته پیش رو نیز عرضه‌های بانک مرکزی تا زمان وجود تقاضا ادامه یابد و قیمت‌ها تا حدودی تعدیل پیدا کند.
در بازار آتی قیمت تسویه سکه قبل از بازشدن بازارهای جهانی در دو روز ابتدایی هفته، افزایش قیمت اندکی داشت این در حالی بود که پس از باز شدن بازار‌های جهانی این روند کاهش پیدا کرد. البته روند قیمتی هر یک از قراردادهای معاملاتی بسته به موعد معاملاتی آنها، دادوستد متفاوتی را سپری کردند. سکه معاملاتی اردیبهشت ماه با بیشترین کاهش از روز شنبه تا پایان روز چهارشنبه 5 هزار و 424 تومان و 8 ریال افت قیمت داشت. این در شرایطی بود که سکه مبادلاتی تیرماه تنها 137 تومان و 4 ریال افت قیمت داشت. سکه مبادلاتی شهریورماه نیز برخلاف روند قیمتی سکه اردیبهشت و تیر در پایان هفته 2 هزار و 654 تومان و 4 ریال نسبت به اوایل هفته گران شد. سکه تحویل آبان که تنها در دو روز مورد دادوستد قرار گرفت 3 هزار و 121 تومان و 5 ریال افزایش قیمت را سپری کرد.
اما علاوه بر روند قیمت‌ها، در مجموع حجم مبادلات بازار آتی بورس کالا نیز به گونه‌ای بود که نسبت به هفته قبل با افت مواجه شد. معامله ۱۰ هزار و ۹۴۸ قرارداد به ارزش ۴۸۱ میلیارد و ۳۹۷ میلیون و ۷۰ هزار ریال طی هفته گذشته انجام شد که بیشترین حجم مبادلات برای سکه‌های تیرماه با میزان ۴ هزار و ۴۷۳ قرارداد به ارزش ۱۹۸ میلیارد و ۱۱۵ میلیون و ۷۷۰ هزار ریال بود. برای سکه تحویل اردیبهشت ماه ۴ هزار و ۳۶۶ قرارداد به ارزش ۱۸۷ میلیارد و ۱۵۴ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال ثبت شد. برای سکه شهریورماه ۲ هزار و ۴۳ قرارداد به ارزش ۹۳ میلیارد و ۳۲ میلیون و ۶۴۰ هزار ریال و برای سکه آبان ماه ۶۶ قرارداد به ارزش ۳ میلیارد و ۹۴ میلیون و ۴۶۰ هزار ریال انجام شد.