گروه بنگاه‌ها - اتفاقات و حوادث در دنیا روزانه بازارهای مالی و اقتصادی کشورها را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد؛ به گونه‌ای که شاهد بسیاری از این نوسانات در اغلب بازارها از جمله طلا، نفت، فلزات و همچنین بازار ارز هستیم که در نتیجه آن در بازار داخل به‌صورت تشکیل حباب قیمتی در بخش‌هایی نظیر طلا و بورس بروز می‌کند. کارشناسان معتقدند، برای جلوگیری از رشد حباب گونه قیمت‌ها در بازار داخل دولت باید متاثر از بازارهای جهانی به‌صورت تدریجی و پلکانی نسبت به تغییرات قیمت‌ها مدیریت کند. به عقیده کارشناسان بازار، فولاد نیز از قاعده یاد شده مستثنی نیست؛ زیرا نرخ این محصول در بازارهای جهانی هم‌اکنون ثابت بوده یا اینکه با نوسان اندکی روبه‌رو است؛ اما مترصد جهش یکباره است. از این رو دولت باید از سیاست پایین نگاه داشتن سطح قیمت شمش و محصولات فولادی در بازار داخل دست بردارد و به‌تدریج با افزایش منطقی و واقعی قیمت‌ها از تشکیل حباب در این بازار جلوگیری کند؛ زیرا موجودی رسوب فولاد در بنادر کشور رو به پایین است و این امر می‌تواند زنگ خطری برای هجوم تجار خارجی به کشور باشد. رییس سابق میز کالایی فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: هم‌اکنون نرخ فولاد در بازارهای جهانی ثابت است؛ اما به دلایل شرایط بحرانی در برخی از مناطق آماده افزایش است.

محمد کاظم مشکواتی با اشاره به مشاهده سیگنال‌های افزایشی نرخ فولاد در بورس‌های جهانی بویژه LME، افزود: از این رو با توجه به روند کاهشی موجودی شمش فولاد در بازار ایران هم‌اکنون تجار خارجی تمایلی به ارزان فروشی در این برهه از زمان ندارند.

وی به رسوب یک میلیون و ۲۰ هزار تن شمش فولاد در بنادر ایران تا پایان سال ۸۹ اشاره و افزود: در حال حاضر میزان رسوب این محصول به ۷۰۰ هزار تن و حتی به پایین این میزان نیز رسیده است.

این کارشناس فولاد همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میانگین رسوب شمش در بنادر کشور ۵۰۰ هزار تن است، گفت: از این رو تجار خارجی منتظر رسیدن موجودی بنادر به میزان یاد شده هستند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان اردیبهشت‌ماه جاری به عدد مورد نظر برسد. وی میزان خروجی ماهانه شمش از گمرک را حدود ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار تن برشمرد و اظهار کرد: میزان واردات شمش به کشور سالانه حدود ۴ میلیون تن است. براین اساس میزان مصرف حدود ۳۳۰ هزار تن تخمین زده می‌شود که با توجه به پایین بودن سطح واردات میزان رسوب در بنادر تا پایان اردیبهشت ماه جاری به پایین‌تر از ۵۰۰ هزار تن برسد.

مشکواتی به اختلاف قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلاری نرخ فولاد در بازارهای جهانی نسبت بازار داخلی اشاره کرد و گفت: از این رو میزان واردات کل محصولات فولادی در فروردین ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۵۰ درصد کاهش روبه‌رو شده است. وی درخصوص ممنوعیت واردات فولاد از امارات تصریح کرد: واردات شمش و محصولات فولادی که مبدا تولید آن کشور امارات باشد، ممنوع نیست و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

رییس سابق میز کالایی فولاد در خصوص علت کاهش واردات افزود: به علت اختلاف قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلاری فولاد در بازار جهانی نسبت به بازار داخل، واردات صرفه اقتصادی ندارد.

وی درخصوص پیش‌بینی قیمت‌های فولاد در سال‌جاری خاطرنشان کرد: نرخ محصولات فولادی با رشد مواجه خواهد شد، زیرا که از ۵۰ درصد مصرف ظاهری فولاد در ایران (۲۲ میلیون تن) حدود ۱۱میلیون تن آن از طریق واردات تامین می‌شود. مشکواتی افزود، تاکنون دولت با مدیریت خود توانست از انتقال تقاضای روانی ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها به بخش فولاد کشور جلوگیری کند از این رو سطح قیمت‌ها پایین نگه داشته شده، اما زمان آن رسیده که افزایش منطقی و واقعی قیمت‌ها اتفاق بیفتد، زیرا در غیر این صورت فولاد با رشد جهشی نرخ در بازار داخل مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به شمش فولاد ۶۴۰ دلار در بنادر گفت: قیمت تمام شده این محصول با احتساب ۴ درصد ارزش افزوده و دلار ۱۰۵۰ تومانی به ۷۴۶ تومان می‌رسد، این درحالی است که به علت کنترل دولت برای پایین نگه داشتن سطح قیمت‌ها، هم‌اکنون هر کیلو شمش فولاد با ۹۰ تومان کاهش نرخ به قیمت ۶۶۰ تومان برای معاملات پیشنهاد می‌شود.

این کارشناس فولاد افزود: همچنین میلگرد در بنادر کشور به صورت سی‌اند‌‌اف به نرخ ۷۵۰ دلار است که با احتساب دلار ۱۰۵۰ تومانی قیمت تمام شده این محصول فولادی به ۹۶۰ تومان می‌رسد؛ این در حالی است که هم‌اکنون میلگرد تولید ذوب‌آهن اصفهان در بازار به نرخ ۸۱۰ تا ۸۲۰ تومان پیشنهاد می‌شود از این رو در شرایط کنونی تجار اقدام به واردات نمی‌کنند.

وی رسوب کل محصولات فولادی در بنادر را قبل از عید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن دانست و گفت: اما هم‌اکنون به حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسیده است و این درحالی است که رسوب کالا با واردات ۱۱ میلیون تنی باید روی عدد یک و نیم میلون تن باشد که پایین‌تر از سطح میانگین قراردارد.

به گفته مشکواتی موجودی انبارهای تهران که اغلب بین ۱۰ تا ۳۰ هزار تن بوده، هم‌اکنون به پایین‌تر از۱۰۰۰ تن رسیده که این رقم بسیار اندک است. وی مصرف ظاهری فولاد در سال ۸۸ را ۲۰ میلیون تن و در سال ۸۹ را به میزان ۲۲ میلیون تن برشمرد و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال ۹۰ بدون درنظرگرفتن بودجه‌های عمرانی به ۵/۲۵ میلیون تن برسد.

این کارشناس فولاد همچنین تاکید کرد: بودجه انبساطی دولت، تقاضای فصلی، کاهش واردات و از سویی دیگر پایین بودن ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلاری نرخ فولاد در بازار داخل نسبت به بازارهای جهانی می‌تواند جهش یکباره رشد قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد، از این رو هم‌اکنون دولت باید با افزایش پلکانی و تدریجی نرخ فولاد موافقت کند تا شاهد رشد منطقی و واقعی قیمت‌ها در کشور باشیم.