روند صعودی سطح تقاضا در بازار شمش

پدرام ایزدی*

بعد از آنکه در اواخر سال گذشته میلادی بازار جان تازه‌ای گرفت‌، یعنی زمانی که سطح خرید و تقویت بازارِ شمش توسط ایران هدایت می‌شد، قیمت شمش صادراتی از کشورهای مشترک‌المنافع ( سی‌ای اس) در ژانویه به هر تن ۷۰۰ دلار تحویل بنادر دریای سیاه رسید. این در حالی است که درحال حاضر بازار شرایط آرام‌تری را سپری می‌کند. با توجه به سطح پایین تقاضا، قیمت قراضه سنگین، سنگ‌آهن و کک متالرژی همچنان برای تولیدکنندگان سی‌ای اس مشکل بزرگی است که از پیامدهای آن محدود شدن سیر نزولی قیمت است و دیگر اینکه آخرین قیمت پیشنهادی از سوی کارگزاران قراضه را در هر تن ۵۸۰ دلار تحویل بنادر دریای سیاه ثابت نگه می‌دارد.

تولیدکنندگانی که از قدیم به عنوان تولیدکنندگان ارزان می‌شناختیم مثل کارخانه‌های فولاد در روسیه، اوکراین، بلاروس، قزاقستان و مولدووا اخیرا با افزایش قیمت مواد خام روبه‌رو شده‌اند که این امر نتیجه همگام شدن این کشورها با اقتصاد جهان است. همچنین با حذف تدریجی تعرفه صادرات بر قراضه اوکراین، کارگزاران محلی قراضه را مجبور ساخت تا قیمت‌ها را برای خریداران داخلی تا سطح قیمت‌های صادراتی افزایش دهند.

اگرچه تولیدکنندگان شمش سی‌آی اس همچنان متکی به صادرات هستند؛ اما رشد پی در پی صنعت ساخت و ساز محلی، به ویژه در روسیه هم برای آنان پرمنفعت بوده است.

میزان تقاضا در بخش ساخت‌وساز کشور‌، هر چند قرار است به سطوح قبل از بحران برسد، رو به رشد است و به نظر می‌رسد که در سال جاری ۱۰ درصد افزایش یابد. برخی از تولیدکنندگان معتقدند میزان تقاضا در ۲۰۱۲ به سطوح قبل از بحران خواهد رسید.

پروژه‌های زیرساختی عمده‌ای که برای بازی‌های المپیک و جام‌جهانی در روسیه و جام فوتبال اروپا در اوکراین برنامه‌ریزی شده‌اند‌، به همراه رشد فعلی مراکز تجاری و مناطق مسکونی از مهم‌ترین عاملان این رشد قلمداد می‌شوند.

تولیدکنندگان در سی‌آی اس با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌، رسیدن به بالاترین سطح هماهنگی در مواد خام و یافتن فرصتی مناسب برای صادرات، هزینه‌ها را تحت کنترل خود در آورده‌اند و همچنان نقش مهمی‌ را در تجارت شمش در جهان بازی می‌کنند. با این وجود این تولیدکنندگان همچنان در تلاش هستند تا موقعیت خود را در تنظیم قیمت‌ها حفظ کنند. از دید تولیدکنندگان در سی‌آی اس، قیمت شمش این روزها تحت‌تاثیر ناآرامی‌ها در آفریقای شمالی و خاورمیانه است، اما انتظار می‌رود که ایران، پس از چهارماه سکوت، مجددا پا به عرصه خرید بگذارد و با گرم‌تر شدن آب و هوا شاهد افزایش سطح تقاضا برای محصولات نهایی در آن منطقه باشیم.

*کارشناس بازار فولاد

منبع: استیل داینامیک