استارت واقعی شدن قیمت‌ها در بورس زده شد

عکس: آکو سالمی

آزاده حسینی

با ثبت معاملات بورس کالا بر قیمت‌های ثابت برای مدت بیش از شش ماه عطش متقاضیان در بازار آهن فروکش کرده و رکود حاکم بر بازار نیز در فرو کش کردن این عطش بی‌تاثیر نبود؛ چرا که از یک سو با به تاخیر افتادن تصویب بودجه و به تبع آن تاخیر در آغاز پروژه‌های عمرانی دولتی و از سوی دیگر افزایش حجم عرضه و همچنین در کنار آن سختگیری و اعمال محدودیت‌های بورس برای فروش محصول و قیمت‌های ثابت نه تنها تقاضا را کاهش داد، بلکه انگیزه بورس بازی را نیز از بین برد.

پایین آمدن انگیزه خرید در بورس

این موضوع تا جایی پیش رفت که به تازگی قیمت‌های معاملاتی با توجه به سختگیری‌های موجود در بورس توجیه خرید کردن در بورس را از بین برد و متقاضیان ترجیح می‌دادند از بازار خرید کنند. در کنار آن همچنین پایین نگه داشتن سطح قیمت‌ها در بازار داخلی باعث شد تا تجار نیز انگیزه واردات را از دست بدهند که در کنار این عدم انگیزه، محدودیت‌های جدید در بازگشایی اعتبارات بانکی LC نیز باعث شده تا در کنار پایین آمدن سطح ثبت سفارش‌ها در دو ماهه پایانی سال تاکنون میزان واردات نیز کاهش پیدا کند. از این رو با توجه به آغاز روند رو به رشد قیمت فولاد در بازار جهانی به نظر می‌رسد در صورت عدم افزایش قیمت در بازار داخلی در ماه‌های پیش رو با کمبود محصول روبه‌رو شده و در نتیجه شاهد رشد یکباره قیمت‌ها شویم. از طرفی اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها و همزمان با آن افزایش هزینه‌ها ی انرژی و غیره نیز در این رشد قیمت بی‌تاثیر نخواهد بود و این اتفاقات در حالی صورت می‌گیرد که دیگر امکان پایین نگه داشتن قیمت‌ها نیز ضرر‌های جبران‌ناپذیر را به دنبال خواهد داشت. از این رو رشد تدریجی قیمت‌ها یا به بیان دیگر واقعی شدن قیمت‌ها در راستای قیمت‌های جهانی با توجه به نیاز ما به واردات برا ی تامین بازار یک ضرورت به نظر می‌رسد، گرچه معاملات بورس کالا در روز گذشته شاهد افزایش اندک قیمت بود اما به اعتقاد کارشناسان به نظر می‌رسد تداوم این روند یک ضرورت محسوب می‌شود.

ابراز رضایت متقاضیان از فرصت رقابت در بورس

روز گذشته به‌رغم عرضه فولاد سازان خصوصی باز هم برای محصولات ذوب‌آهن رقابت ایجاد شد و در این رقابت که تمامی کارگزاران با توجه به ایجاد سقف ۲ درصدی برای نوسان قیمت‌ها، برای گزینه سقف قیمت که همان ۷۷۵ تومان بود، رقابت کرده و از این رو بورس مجبور به تسهیم به نسبت شد و تمامی ۶۰ هزار و ۲۸۰ تن سبد میلگرد و تیرآهن عرضه شده از سوی ذوب‌آهن بین کارگزاران تقسیم شد. رقابت برای خرید محصول ذوب‌آهن در حالی صورت گرفت که از میزان ۱۱۹ هزار تن تقاضا این شرکت با توجه به عرضه‌های قبلی تنها توان فروش ۶۰ هزار و ۲۸۰ تن محصول را داشت که در یک سبد مخلوط تیرآهن و میلگرد با ترکیب ۴۵ درصد تیرآهن، ۵۵ درصد میلگرد برای تحویل برای عرضه در ماه پایان خرداد ماه در نظر گرفته شده بود. تمامی محصول فروخته شده طبق محدودیت‌های بورس در صورت واریز ۱۰۰ درصد قیمت قبل از میزان معامله از سوی متقاضی صورت گرفت.

اجازه رشد ۱۵ درصدی به تولیدکنندگان

کارگزاران بورس کالا ضمن ابراز رضایت از رقابت معاملات در رینگ فولاد معتقد بودند افزایش ۱۵ تومانی قیمت‌ها در این روز باید نقطه آغازی برای افزایش نرخ آهن تا جایی باشد که واردات توجیه اقتصادی پیدا کرده و در کنار آن نیز با ابلاغ بودجه به پروژه‌های عمرانی بازار رونق پیدا کند. در همین حال تولیدکنندگان بخش خصوصی نیز فرصتی پیدا می‌کنند تا در کنار تولیدکنندگان بزرگ محصولاتشان را به فروش برسانند و از این وضعیت موجود رهایی پیدا کنند.

بسیاری از کارگزاران اگرچه به دلیل محدودیت‌های موجود نتوانستند برای متقاضیان خود خرید کنند، اما از فرصتی که بورس برای رقابت در اختیارشان گذاشته بود اظهار رضایت کردند در همین حال شنیده‌های بازار حاکی از این است که دولت اجازه افزایش قیمت تا سقف ۱۵ درصد را به تولیدکنندگان فولاد داده و از این رو از این روز موج جدیدی در بازار آهن به وجود خواهد آمد.