گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با معامله میلگرد 1650 تومانی فولاد خراسان در بورس کالا طی روز چهارشنبه رونق معاملات محصولات فولادی تا حدودی به بازار برگشته و خریدارانی که با تردید زیادی این مدت از بازار عقب‌نشینی کرده بودند دوباره وارد بازار شدند.
معامله گران بازار آهن دو هفته اخیر را در سردرگمی ناشی از عدم عرضه تولیدکنندگان تاثیرگذار بازار فولاد در بورس یعنی فولاد خراسان و ذوب آهن سپری کرده بودند، اما روز چهارشنبه با کشف قیمت ۱۶۵۰ تومانی برای میلگرد فولاد خراسان این طلسم شکسته شد به طوری که به گفته معامله‌گران این فروش باعث شد تا گره کور بازار که همان مشخص نبودن کف قیمت بود، باز شود.

در این میان نوسان قیمت ارز و بازارسازی‌هایی که هم به جهت این عرضه‌ و عرضه‌های ذوب آهن در روز یکشنبه صورت گرفته بود باعث شد تا برخلاف افت نرخ پایه محصولات خراسان در بورس کالا، قیمت فولاد در بازار آزاد روند صعودی اما آرام داشته باشد.
گفته می‌شود ذوب آهن هم بالاخره پس از رایزنی‌های فراوان بورس کالا، در نهایت این هفته سبد ۵ هزارتنی را با قیمت ۱۶۴۰ تومان و سبد ۱۱۰ تنی را ۱۶۶۰ تومان عرضه خواهد کرد.
تا آخرین ساعات معاملاتی روز پنج‌شنبه هم قیمت شمش وارداتی تا حدودی نوسان مثبت داشت به طوری که در بنادر شمالی قیمت آن به 1480 تومان و در بنادر جنوبی به 1520 تومان رسید.
کف قیمت آهن مشخص شد
به گفته معامله‌گران در ماه‌های اخیر یکی از مشکلات اصلی بازار فولاد مشخص نبودن کف قیمت‌ها بود و اصولا این عدم قطعیت، بازار را با یک معضل عمده مواجه کرد و آن اینکه فروشنده‌ها در عرضه کالا با کاهش قیمت پیشی گرفتند و این امر جو روانی را منفی کرد.
در نتیجه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که بازار دوباره با یک جهش قیمتی شدید و غیر منطقی روبه‌رو نشود، به احتمال زیاد در هفته‌های آتی با روند رو به رشد حجم معاملات روبه‌رو می‌شویم ضمن اینکه اگر ثبات بیشتری در بازار حاکم شود معامله‌گران زیادی ترجیح می‌دهند وارد بازار شده و با استفاده از ارز مبادله‌ای اقدام به واردات کنند؛ چرا که در هر صورت خرید با ارز مبادله‌ای اگرچه در حال حاضر قیمت تمام شده شمش وارداتی را بالاتر از حد فعلی قرار خواهد داد، اما در هر صورت این ارز برای تجاری که بتوانند آن را دریافت کنند نوعی سوبسید محسوب می‌شود که از آن استقبال خواهند کرد در نتیجه با این ثبات و از سوی دیگر استقبال بازار از ارز مبادله‌ای بعید است که با خلأ شمش وارداتی مواجه شویم.
به نظر یکی از کارشناسان بازار در حال حاضر بهتر است تا همه فعالان به خصوص تجار از نوسانی کردن بازار به شدت پرهیز کنند. به نظر وی تغییر قیمت‌ها در هر بازاری غیر قابل حذف است، اما نباید این نوسان‌ها چه افزایشی و چه کاهشی بیشتر از حد معمول باشد؛ چرا که هر نوسان شدیدی به همه عوامل بازار ضربه خواهد زد چرا که به دنبال هر افزایش شدیدی یک سقوط شدید هم وجود دارد. در این میان موردی که وجود دارد این است که بسیاری از خریداران و معامله‌گران بازار فولاد از عملکرد فولاد خراسان و بازارسازی این شرکت اظهار رضایت داشتند؛ چرا که این شرکت ابتدا تمامی محموله‌هایی را که پیش از این به تجار فروخته بود تسویه کرد و بعد از توزیع این کالاهای انباری در نهایت اقدام به کاهش قیمت از 1992 تومان به 1650 تومان کرد تا از این طریق خریداران قبلی که گران‌تر خریده بودند متضرر نشده و خریدارانی هم که با نرخ پایین‌تری محصول خریداری کرده بودند سود بسیار بالاتری نسبت به قبل نداشته باشند و با این روش تعادل برقرار شد.
در این میان به نظر کارشناسان بازار کاهش قیمت خراسان بالاخره این گره را باز کرد و تکلیف بسیاری از معامله گران مشخص شد.
لزوم تفکیک متغیرهای واقعی و غیرواقعی
متغیرهای واقعی که همواره بر بازار فولاد داخلی تاثیر می‌گذارند و این روزها از نظر تعداد بسیار بیشتر از قبل شده است در حالی موردنظر معامله‌گران است که علاوه بر آنها متغیرهای غیرواقعی هم اثر زیادی بر معاملات دارند.
به گفته یکی از کارشناسان بازار فولاد در ماه‌های اخیر نوسان قیمت‌های جهانی برخلاف قبل بسیار زیاد بوده و بازار برخلاف پیش‌بینی‌ها حرکت می‌کند و این موضوع بر بازار داخلی اثر زیادی داشته، علاوه بر آن نوسان قیمت ارز هم برخلاف قبل که ثابت بود نوسان زیادی دارد و این متغیرها به همراه تصمیماتی که دولت در حوزه‌های مختلفی همچون صادرات، واردات و تخصیص ارز در نظر می‌گیرد همگی در مقایسه با قبل بسیار بیشتر شده‌اند؛ چرا که در گذشته نوسان‌های جهانی محدود و قابل پیش‌بینی بود و ارز هم نوسان زیادی نداشت ضمن اینکه قوانین به این سرعت تغییر نمی‌کرد و محدودیت‌ها به عدم محدودیت و بالعکس تبدیل نمی‌شد.
به گفته وی در کنار این موارد، مدتی است که متغیرهای دیگری را می‌بینیم برای مثال در گذشته این ذوب آهن و دیگر شرکت‌های تاثیرگذار بودند که به بازار جهت می‌دادند و حتی برخی مواقع عرضه‌های این شرکت‌ها که تناژ بالایی هم دارند از نوسان‌های غیرمنطقی، بازارسازی‌های غیر واقعی و افزایش یا حتی کاهش شدید قیمت‌ها جلوگیری می‌کردند، اما در حال حاضر می‌بینیم که همه معامله‌گران با بالا بردن آگاهی‌های خود و به کاربردن ترفندهایی به راحتی و حتی بدون اینکه حتی معامله‌ای انجام دهند بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به گفته وی این موضوع اگرچه به دلیل عمق کم بازار است، اما یکی از علل اصلی آن را می‌توان به توجه برخی به سودهای آنی و لحظه‌ای دانست. اما از نظر این فعال بازار معمولا حتی اگر با انگیزه سود لحظه‌ای و در نهایت ۲۰ تومانی در هر کیلو باعث نوسان غیرواقعی بازار شویم اما در نهایت این موضوع ممکن است باعث شود تا خود این افراد هم در چرخه ضررو زیان ناشی از این افزایش و سپس کاهش شدید قیمتی دچار زیان شوند؛ چرا که اصولا بازار به هم مرتبط است و همه معامله‌گران در صورتی‌که زیان شدیدی رخ بدهد در آن درگیر خواهند شد. از این رو اصلی‌ترین توصیه‌ای که به معامله‌گران می‌شود این است که از نوسان شدید بازار خودداری کرده و آن را محدود کنند و با انگیزه سودهای لحظه‌ای باعث افزایش شدید یا سقوط بازار نشوند.
نوسان منفی و سپس مثبت برای بازار
در هفته گذشته میانگین قیمت‌ها در بازار فولاد در ابتدای هفته روند نزولی داشت، اما در پایان هفته دوباره با رشد روبه‌رو شد به این ترتیب میلگرد که به دلیل رکود و جو روانی به زیر ۱۷۰۰ تومان کاهش یافته بود دوباره به بالای این رقم رشد کرد به طوری که در نهایت آخرین قیمت معاملاتی میلگرد در بازار آزاد در حدود ۱۷۳۰ تومان است که به نظر بسیاری از معامله‌گران با توجه به قیمت ارز، نرخ جهانی و هزینه‌های موجود نمی‌توان این عدد را غیرواقعی دانست بلکه بالعکس به نظر می‌رسد این ارقام قابل قبول است.
روز چهارشنبه 4 هزار تن میلگرد فولاد خراسان در مجموع با قیمت 1650 تومان در زمان اصلی و 3 هزار تن در زمان مچینگ فروخته شد.
البته فولاد آذربایجان هم با همین قیمت محصول خود را عرضه کرده بود که معامله نشد. میلگرد آریا ذوب آهن ۱۶۲۰ تومان عرضه شد، اما خریداری نداشت. میلگرد نورد ایوان غرب هم ۱۶۳۰ تومان عرضه شد، اما فروشی نداشت.
به گفته معامله‌گران با توجه به اینکه هنوز تقاضای زیادی به لحاظ شرایط فصلی وارد بازار نشده این عرضه‌ها به این دلیل خریدار نداشت چون نقدی است و عملا خرید نقدی در حال حاضر برای تجار به صرفه نیست چرا که تقاضای مصرفی در بازار وجود ندارد و تقاضای سرمایه‌گذاری هم به دنبال خرید به صورت سلف است تا از فروش آنها مطمئن باشد.
البته به گفته برخی تجار کاهش قیمت مقاطع بیش از این با توجه به شمش ۱۵۰۰ تومانی خوزستان در بورس که پایین‌تر از قیمت وارداتی است، برای تولیدکننده‌های بخش خصوصی به صرفه نیست از این رو بعید است که تولیدکننده‌های خصوصی در بازار آزاد حاضر به عرضه با نرخ‌های پایین‌تر از این شوند.


رشد قیمت‌ها همزمان با افت بورس
گروه بورس کالا- روز چهارشنبه میانگین قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد و برخلاف کاهش قیمت پایه محصولات فولاد خراسان در بورس کالا با افزایش قیمت همراه شد.
به گفته معامله گران یکی از عمده‌ترین دلایل بروز این مشکل در بازار آزاد، نوسان قیمت ارز بود.
برخی از معامله‌گران معتقدند بازار از آنجا که قیمت‌ها در بورس کالا به کف نرخ عرضه رسیده در نتیجه تا حدودی تکلیف بیشتر معامله‌گران برای خرید و فروش مشخص شده است.
علاوه بر این، توجه به زمزمه‌هایی که در خصوص عرضه ذوب آهن در بورس برای روز یکشنبه مطرح شده و از سوی دیگر به دلیل اینکه بازارسازی‌هایی برای خریدهای روز چهارشنبه (فولاد خراسان ) و یکشنبه (ذوب آهن اصفهان ) انجام شد در نتیجه این رشد قیمت که البته بسیار آرام بود در معاملات دیده شد علاوه بر این به دلیل اینکه بازار و بخش خصوصی به همراه سیستم بانکی فعال بودند، روز چهارشنبه معاملات بازار آهن نیز متوقف نشد.