گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: در شرایطی که روند نزولی بازار فولاد از هفته گذشته تا این هفته ادامه دار شده بود و امیدواری به رونق معاملات حداقل برای ۲ ماه آینده به پایین‌ترین حد رسیده، پیش‌بینی‌های متفاوتی از سوی معامله‌گران و فعالان این بازار مبنی بر تغییر جریان عرضه و تقاضای بازار فولاد در یک ماه آینده مطرح می‌شود. به گفته معامله‌گران علت اصلی این پیش‌بینی‌ و شایعه افزایش دوباره قیمت‌ها، مشکلات زیادی است که این روزها بیشتر تولیدکننده‌ها و تجار در خصوص تسویه‌حساب‌های معاملات مربوط به واردات شمش با آن درگیر شده‌اند. در حال حاضر با توجه به شرایط و هزینه‌های تولید، قیمت فولاد به‌خصوص میلگرد در بازار آزاد در کف قرار دارد و میزان عرضه از تقاضا در بازار بیشتر است؛ چرا که بخش قابل توجهی از کالاهای انباری وارد بازار شده و از سوی دیگر محموله‌هایی همچنان در انبارهای واحدهای تولیدی به دلیل عدم برداشت خریداران انباشته شده است.

از این رو رقابت بر سر کاهش قیمت پایه فروش برای وارد کردن این کالاها به بازار و فروش قبل از ضرر بیشتر، باعث شده تا میانگین قیمت‌ها کاهشی شود، اما در مقابل فولادسازان هم اقدام به فروش با نرخ‌های پایین‌تر کرده و به نظر می‌رسد سد مقاومت فولادسازان هم در برابر قیمت‌ها به طور کامل شکسته شده است. اما با وجود این شرایط، در عین حال شرایط و نشانه‌هایی در بازار دیده می‌شود که احتمال و شایعه تغییر این جریان را در آینده‌ای نزدیک تقویت کرده که از جمله آنها می‌توان به موضوع مشکلات مربوط به تسویه‌حساب مبادلات شمش وارداتی و ارائه اسناد مربوط به این معاملات که از سوی سیستم بانکی به کندی انجام می‌شود، اشاره کرد.

مشکلات مربوط به واردات شمش، اگرچه در آینده ممکن است روند بازار را تغییر دهد اما فعلا باعث سردرگمی و حتی تا حدودی رکود بازار شده؛ چرا که نقدینگی‌های زیادی که در بازار فعال بوده به دلیل این مشکلات فعلا خود را درگیر بازار نمی‌کند.

به گفته تجار این روزها به جای فعالیت در بازار و ارزیابی شرایط برای ادامه مراودات تجاری با همتایانشان در دیگر کشورها در زمینه واردات مواد اولیه ، بیشتر وقت و زمان خود را در جلساتی با حضور مسوولان بانک‌های عامل و بانک مرکزی برای رسیدن به نتیجه‌ای در این خصوص می‌گذرانند.

نگرانی اصلی معامله‌گران موضوع توجیه‌پذیر نبودن فروش محموله‌های شمش است به طوری که گفته می‌شود بخش قابل توجهی از محموله‌های وارد شده، به دلیل تاخیر در ارائه اسناد بانکی فعلا دپو شده و از سوی دیگر اگر واردکننده‌ها طبق بخشنامه بانک مرکزی قرار باشد تا مبالغ باقیمانده را بر اساس ارز مبادله‌ای و نه ارز مرجع تسویه کنند، هزینه واردات این محموله‌ها بالاتر از قبل تعیین خواهد شد که فروش با قیمت‌های فعلی را توجیه‌ناپذیر می‌کند.

ازاین رو واردکننده‌ها دو راه پیش روی خود دارند نخست اینکه محصولات خود را با ارز مبادله‌ای تسویه کرده اما فعلا تا زمان رسیدن قیمت‌ها به نقطه‌ای که ضرری را برایشان نداشته باشد، از عرضه کالا خودداری کنند یا اینکه محموله‌ها را همچنان در مرحله ترخیص نگه دارند که در هر صورت بازار داخلی با کمبود کالا مواجه می‌شود.

از سوی دیگر اگر قیمت‌های عرضه را بر اساس هزینه تمام شده بر اساس ارز مبادله‌ای تعیین کنند میانگین خرید مواد اولیه بیشتر خواهد شد و تناقض بین نرخ‌های محصول نهایی و شمش ایجاد می‌شود که دوباره یا باعث تغییر در قیمت محصولات نهایی شده یا مشکل چند نرخی شدن هزینه نهایی تولید را در واحدهای خصوصی و دولتی به دنبال خواهد داشت.

کاهش تقاضای پروژه‌ای، محدودیت‌های صادراتی

در شرایطی که نظرات متفاوتی در مورد تغییر جهت فعلی بازار مطرح می‌شود و برخی از معامله‌گران این شرایط فعلی بازار را که روند نزولی دارد مقطعی ارزیابی می‌کنند، اما از سوی دیگر موضوع تاخیر در اجرای پروژه‌های عمرانی دولت و تاثیر آن بر بازار تقاضای داخلی مقاطع همچنان مطرح است که در این صورت ممکن است خط بطلانی روی همه این پیش‌بینی‌ها باشد؛ چرا که به گفته معامله‌گران به خصوص کارگزاران بورس برخلاف سال‌های قبل که بخش قابل توجهی از خریدهای بورس مربوط به پروژه‌های عمرانی بود از ابتدای امسال به طور کلی این تقاضاها یا حذف شده یا بسیار محدود است از سوی دیگر با توجه به اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد این شرایط همچنان ادامه پیدا می‌کند و این موضوع به طور کلی امکان دارد همچنان کفه تقاضا را پایین‌تر از عرضه نگه دارد و این یعنی تداوم روند نزولی بازار.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که از سوی دیگر فولادسازان بزرگ با محدودیت صادراتی و عوارض ۴۰ تا ۵۰ درصدی در این بخش روبه‌رو شده‌اند که این موضوع در نهایت مشکلات بازار را دو چندان کرده است در نتیجه در حالی که از یک سو پیش‌بینی تقاضا برای محصولات داخلی، محدود ارزیابی می‌شود، امکان فروش و حضور در بازارهای صادراتی نیز با مشکلاتی مواجه شده که در نهایت این موضوع اگر چه ممکن است میانگین قیمت محصولات را در بازار داخلی همچنان پایین نگه دارد اما مشکلاتی را از بابت نقدینگی برای تولیدی‌ها ایجاد می‌کند و ممکن است این مشکل، خود به کاهش عرضه تبدیل شود.

در نتیجه این موضوعات از یک سو و موضوع تعیین قیمت میلگرد در بورس و ابهام‌هایی که همچنان در مورد قیمت عرضه ذوب آهن وجود دارد، باعث شده تا فضای بازار هم برای خریدار و هم برای فروشنده در هاله‌ای از ابهام باشد هر چند که با توجه به همه این موارد بیشتر کارشناسان توصیه‌ای که به خریداران واقعی و مصرف‌کننده‌ها می‌کنند این است که در قیمت‌های فعلی خرید خود را انجام دهند؛ چرا که این قیمت‌ها ممکن است کف قیمت‌های بازار باشد. به همین دلیل گفته می‌شود یکی از دلایلی که باعث شد تا میلگرد و تیرآهن‌های عرضه شده در معاملات دیروز بورس تا حدودی از نظر تقاضا وضعیت بهتری در مقایسه با هفته قبل داشته باشند همین موضوع؛ یعنی کم بودن نرخ‌‌های پیشنهادی است.

عرضه میلگرد ذوب آهن، شاید هفته دیگر

بیشتر معامله‌گران در انتظار فروش میلگرد ذوب آهن در بورس و کاهش یا افزایش آن هستند اما دیروز هم فقط تیرآهن‌های این شرکت عرضه شد و گفته می‌شود عرضه یکشنبه هفته آینده این شرکت هم فقط شامل تیرآهن است و امکان دارد عرضه میلگرد آن چهارشنبه هفته آینده انجام شود.

با توجه به اینکه عرضه ذوب آهن تاثیر زیادی بر بازار خواهد گذاشت و بیشتر معامله‌گران در انتظار کشف قیمت این محصول در بورس هستند، به نظر می‌رسد اگر شرایط بازار فولاد تا هفته آینده به همین صورت باشد، امکان کاهش قیمت میلگرد هم وجود دارد ضمن اینکه دیروز هم تیرآهن‌های عرضه شده از سوی این شرکت در مقایسه با آخرین معامله سبد مخلوط آن، کاهش قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی داشت؛ هرچند که گفته می‌شود ممکن است کاهش قیمتی برای میلگرد در نظر گرفته نشود چرا که با استناد به قیمت‌های جهانی، نرخ فولاد در بازارهای دیگر در این مدت تا ۴۰ دلار رشد داشته و ممکن است این موضوع در تعیین و کاهش قیمت میلگرد ذوب آهن تاثیرگذار باشد. البته دیروز یکی از عرضه‌‌های این شرکت با استقبال بازار مواجه نشد، اما عرضه دیگر به رقابت کشیده شد به طوری که تیرآهن ۱۴و۱۶ این شرکت که برای تحویل ۳۰ دی ماه عرضه شده بود با قیمت یک هزار و ۶۲۵ تومان عرضه و در نهایت با میانگین یک هزار و ۶۵۸ تومان فروش رفت. از این کالا ۴۲ هزارو ۲۴۰ تن فروش رفت. تیرآهن این شرکت در سبدی دیگر ۱۶۵۰ تومان عرضه شده بود، اما تقاضایی برای آن وارد بازار نشد. تیرآهن ۱۴ جهان فولاد غرب هم دیروز با قیمت یک هزارو ۶۹۰ تومان عرضه شد که ۶۶۰ تن از آن با همین نرخ فروخته شد. میلگرد کلاف نطنز با قیمت ۱۶۲۰ تومان عرضه و یک هزار و ۹۸۰ تن از آن فروش رفت. ورق گالوانیزه مبارکه هم دیروز با نرخ یک هزار و ۹۰۰ تومان ۷۵۰ تن معامله شد.