گروه بورس کالا- کتایون دارابی: شایعه افت ۵ درصدی قیمت‌های پایه روز گذشته گریبان محصولات پلی‌اتیلن سبک ۰۰۷۵ و پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ را گرفت و کالاهای دیگر به مدد تلاش مجتمع‌های پتروشیمی از افت قیمت‌ها در امان ماندند. گر چه همچنان بازار پتروشیمی با رکود گسترده متاثر از افت قیمت‌ها، ممنوعیت صادرات و مصوبه تعیین قیمت‌های پایه و خوراک براساس ارز مبادله‌ای روبه‌رو است و بیشتر معامله‌گران انتظار افت قیمت‌ها را می‌کشند، اما به گمان بسیاری از معامله‌گران این هفته آخرین هفته‌ای است که رینگ پتروشیمی افت قیمت‌ها را به صورت دستوری تجربه می‌کند.

البته روز گذشته رینگ پتروشیمی شاهد رقابت ۴۰ تا ۵۰ تومانی برای پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵ و پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ بود، اما مابقی کالاها با نرخ پایه خریداری شدند و بخشی از تناژهای عرضه هم وارد زمان مچینگ شد.

به گفته معامله‌گران قرار گرفتن در فصل مصرف این کالاها و اختلاف قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی این محصولات در بازار و بورس از دلایل عمده رقابت برای خرید محصولات پلی اتیلن سبک عنوان شده است. با این حال بیشتر معامله‌گران می‌گویند: بعید به نظر می‌رسد که بازار با کاهش قیمتی بیش از این روبه‌رو شود، این در حالی است که همچنان تقاضای محدودی برای خرید محصولات پتروشیمی در بازار آزاد وجود دارد.

خوراک مجتمع‌ها گران‌تر از ارز مبادله‌ای!

گر چه مصوبات تعیین قیمت‌های پایه و خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تصویب نشده در حال خاک خوردن است، اما با این حال عده‌ای از آگاهان بازار می‌گویند: قیمت اعلام شده برای خوراک مجتمع‌های پتروشیمی حتی از ارز مبادله‌ای هم بالاتر است. این در حالی است که همچنان دلار چند نرخی در بازار مشکلات زیادی برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است. از سوی دیگر ممنوعیت صادرات هم سبب شده تا برخی از مجتمع‌های پتروشیمی نگرانی‌های زیادی در خصوص پرداخت ارز به دولت داشته باشند. از سوی دیگر به گفته مدیران پتروشیمی‌ها پیش از این قرار بوده برای راه‌اندازی و سوددهی مجتمع‌ها خوراک فروخته شده به آنها ۲۰ درصد زیر قیمت فوب باشد، اما متاسفانه با تصویب مصوبه فعلی، مشکلات زیادی گریبان مجتمع‌های تازه‌تاسیس را خواهد گرفت. علاوه بر آن بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی برای تهیه کاتالیست با توجه به تحریم‌های موجود مشکلات زیادی دارند، در عین حال هم راندمان بسیاری از مجتمع‌ها پایین‌تر از حد استاندارد جهانی است.

کالاهای وارداتی بازرگانی پتروشیمی با ارز ۱۲۲۶ تومانی

گر چه روز گذشته واردات با ارز آزاد از سوی دولت بلامانع اعلام شد، اما بسیاری از واردکنندگان محصولات پتروشیمی می‌گویند: در حال حاضر هزینه‌های واردات که پیش تر ۱۴ درصد بوده، در حال حاضر به ۱۶ درصد رسیده است و این موضوع یعنی ضرر برای بسیاری از تاجران؛ چرا که کالاهای بسیاری در بنادر مانده‌اند.

این در حالی است که بازرگانی پتروشیمی در دو هفته اخیر به عرضه کالاهای وارداتی سابیک و سامسونگ اقدام کرده است، کالاهایی که به گفته بسیاری از معامله‌گران با ارز ۱۲۲۶ تومانی وارد شده‌اند و حال با ارز مبادله‌ای فروخته می‌شوند. البته این کالاها در این مدت مورد توجه معامله‌گران قرار نگرفته و فروخته نشده‌اند. به همین دلیل این سوال مطرح می‌شود که چرا بازرگانی پتروشیمی پیش‌تر که بازار با التهاب مواجه بود، اقدام به واردات کالا نمی‌کرد. برخی از آگاهان بازار می‌گویند: تکلیف دولت به مجتمع‌های پتروشیمی مبنی بر پرداخت ارز سبب شد تا بازرگانی پتروشیمی اقدام به واردات کالاها کند و اطمینان داشته باشد که با سود مواجه خواهد شد.