تحقق پیش‌بینی‌ها در رینگ پتروشیمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: مبادلات روز گذشته رینگ پتروشیمی در حالی رخ داد که پیش‌بینی‌های معامله گران در خصوص ثبت سقف قیمت برای اکثر محصولات پتروشیمی به واقعیت رسید.

به این ترتیب روز گذشته اکثر محصولات پلیمری سقف قیمت را تجربه کردند، به جز PET۸۲۱ که با نرخ پایه توسط کارگزاران خریداری شد. به گفته فعالان اقتصادی، یکسانی نرخ این کالا در بازار و بورس در این روز سبب شد تا خریداران علاقه‌ای به خرید PET۸۲۱ نشان ندهند. نرخ PET۸۲۱ در بازار داخل روز گذشته توسط تاجران ۴ هزار و ۶۰۰ تومان عنوان شد. حال آنکه نرخ این کالا در بورس هم ۴ هزار و ۵۰۰ تومان رقم خورد.

این در حالی است که عده‌ای از معامله‌گران به مشکلات کدهای معاملاتی اشاره می‌کنند و می‌گویند: علاوه بر کاهش سهمیه‌های خرید، در این روز کدهای معاملاتی هم مشکل داشته و در نتیجه برخی از خریداران قادر به ثبت درخواست خود برای خرید محصولات پلیمری بر تابلوی بورس نبودند. این در حالی است که گفته می‌شود برخی از کدهای خرید از سوی وزارت صنایع حذف شده‌اند. از سوی دیگر میزان خریدهای رینگ پتروشیمی و اسامی خریداران در سایت بهین یاب موجود است و به این ترتیب تقاضاها نیز به همان مقدار ثبت می‌شود، اما با این حال روز گذشته بیشترین تقاضا متعلق به محصولات پلی‌اتیلن سبک (H‌ها) بود که با سقف قیمت خریداری شدند. به عقیده معامله‌گران با توجه به اختلاف قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی این محصولات در بازار و بورس، در این روز استقبال بیشتری برای خرید این کالاها شد.

در همین حال روز گذشته باز هم فعالان حوزه پتروشیمی از پیش‌بینی بازار خودداری کردند، با این حال معتقدند؛ قیمت محصولات پلیمری با افت مواجه نخواهد شد، گر چه احتمال توقف قیمت‌ها وجود دارد.

دلیل ابطال معاملات رینگ صادراتی چیست؟

البته در این روز برخی از آگاهان بازار از ابطال مبادلات رینگ صادراتی که پس از ۴ سال صورت گرفته بود، خبر می‌دهند. بازرگانی پتروشیمی دلیل آن را تسویه ریالی کالاها عنوان کرده است، این در حالی است که عرضه‌های هفته گذشته رینگ صادراتی براساس نرخ دلار در بازار آزاد فروخته شده‌اند، یعنی نرخی بالاتر از اتاق مبادلات ارزی.

از سوی دیگر برخی از آگاهان بازار می‌گویند: بازرگانی پتروشیمی فروش این کالاها را به این دلیل باطل اعلام کرده است که نرخ این کالاها در آن روز براساس قیمت دلار در بازار آزاد، محاسبه نشده است. به گفته معامله‌گران ابطال معاملات به دلیل تسویه ریالی آنها تنها بهانه ای بوده که مبادلات لغو شود و دلیل اصلی آن فروش ارزان این کالاها به گمان بازرگانی پتروشیمی است.

تعیین نرخ خوراک برمبنای نرخ ارز مبادلاتی

البته در این روز نایب رییس سابق کمیسیون اصل ۴۴ تعیین نرخ خوراک برمبنای نرخ ارز مبادلاتی را غیر ممکن عنوان کرد و گفت: چنانچه نرخ خوراک مصرفی پتروشیمی‌ها براساس نرخ ارز مرکز مبادله ارزی تعیین شود، ابهامات و پیامدهایی به دنبال دارد.

اول اینکه شرکت‌های پتروشیمی چگونه می‌توانند پیش‌بینی بودجه درآمدی خود را ارائه کنند و دوم اینکه با چه نرخی از ارز باید به پیش‌بینی این بودجه بپردازند؟ چراکه نرخ فروش محصولات آنها روزانه با تغییر نرخ ارز در این مرکز، تغییر می‌کند. از این رو عملکرد آنها چندان قابل برآورد نخواهد بود.

وی تصریح کرد: با توجه به این نکات با وزیر نفت جلساتی برگزار شد تا تمامی جوانب این امر مورد بررسی واقع‌بینانه و کارشناسی شده قرار گیرد، چراکه در غیر این صورت در عمل امکان مدیریت این بنگاه‌های اقتصادی وجود ندارد.

مهدوی از لزوم همکاری‌های بیشتر در اقتصاد مقاومتی کنونی کشور سخن گفت و خاطر نشان کرد: در این شرایط باید تمامی نکات جامع را در اتخاذ یک تصمیم در نظر داشت و به عواقب و جوانب آن نیز توجه داشت. از این رو امیدواریم با قول دولت بحث تامین خوراک و در نتیجه روند تولید واحدها بهبود یابد.