کمبود مس کاتد برای فعالان مسی قابل قبول نیست

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: التهاب در بازار فلزات، اعتراض برخی از فعالان و تولیدکنندگان را به همراه داشته است، چنانکه در این میان تولیدکنندگان مسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. گروهی از شرکت‌های تولیدکننده که در زمینه ریخته‌گری و تولید آلیاژهای مسی اعم از مس، برنز و برنج در سطح کشور فعالیت دارند و بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی در ظرفیت‌های مختلف تولیدی فعالیت می‌کنند، مدت‌ها است که با معضل تهیه مواد اولیه در بازار داخلی درگیر هستند.

از سوی دیگر این شرکت‌ها طی نامه شماره ۸۹-۱۶۵۷۹ مورخ ۹/۱۰/۸۹ به وزیر صنایع و معادن مشکلات خود را اعلام کرده و به‌رغم پیگیری‌های فراوان تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌‌اند. همچنین افزایش شدید قیمت‌ها در این مدت تعدادی از این واحدهای تولیدی را زمین‌گیر و روند تولید آنها را متوقف کرده است.

در این راستا مشکل عدم دریافت مس کاتد از بورس کالا، یکی از موضوعات مهمی است که پیگیری این فعالان را دربرداشته و خواهان پاسخگویی از سوی شرکت بورس کالای ایران هستند. حمیدرضا افکاری مدیرعامل شرکت مس پرنگ که یکی از این واحدهای تولیدی است در این رابطه به خبرنگار دنیای اقتصاد اظهار کرد: طی چند سال اخیر تولیدکنندگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند که عمده‌ترین آنها عدم فروش مس کاتد به تولیدکنندگان آلیاژی و فروش این محصول به مفتول‌سازها است. وی در ادامه گفت: برخی شرکت‌های مسی با توانایی بالای مالی که دارند از طریق دلالان بازار در سطح وسیعی نسبت به جمع‌آوری قراضه مفتول مسی، مس ذوبی و آلیاژهای برنزی اقدام کرده‌اند که باعث افزایش شدید قیمت و کمبود قراضه در بازار شده است.

افکاری گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران در پیگیری‌های این شرکت از سال ۱۳۸۹ با این عنوان که جهت پروسه تولید نیاز به قراضه مس دارد از جوابگویی به وضعیت موجود و مسوولیت خود در فرآوری مس کاتد از معدن خودداری کرده و به منظور آماده‌سازی در تولید اقدام به خرید قراضه مس و تولید مس کاتد می‌کنند که با این کار مرتبا کنترل قیمت مس در بازار آزاد و بورس کالا را در اختیار گرفته‌اند؛ به طوری که از نرخ مس مشخص است که با ارز آزاد محاسبه می‌شود. وی در آخر اظهار کرد: چنانکه ممانعت جدی با این عملکرد به عمل نیاید کلیه واحدهای ریخته‌گری در شرایط بد اقتصادی موجود به‌زودی مجبور به تعطیلی واحد خود خواهند شد.