بازار آهن در ابهام و تردید

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: اگرچه با توجه به شرایط فعلی بازار آهن قیمت میلگرد قاعدتا باید در روزهای آینده کاهش بیشتری داشته باشد، اما از آنجا که نوسان‌های بازار لحظه‌ای و اصولا معاملات و تعیین قیمت در اختیار تعداد معدودی از معامله‌گران قرار دارد در نتیجه نمی‌توان این پیش‌بینی را قطعی تلقی کرد و هر لحظه امکان تغییر روند بازار وجود دارد. بیشتر معامله‌گران و فعالان بورس و بازار فولاد با مطرح کردن این تحلیل معتقدند که همین موضوع باعث شده تا بسیاری از خریداران واقعی و بالفعل بازار در روزهای اخیر از معاملات عقب‌نشینی کنند و خریدهای خود را به تعویق بیندازند چرا که اصولا از یک سو انتظار کاهش قیمت را دارند، اما از سوی دیگر توان تصمیم‌گیری را از دست داده و ترجیح می‌دهند فعلا وارد بازار نشوند. عقب‌نشینی خریداران می‌تواند نشانه‌ای از مخالفت بازار با قیمت‌های بالا هم باشد اما به هر صورت این عقب‌نشینی خریداران مقاطع ، در بازار شمش هم تاثیر زیادی گذاشته به طوری که قیمت شمش هم تا روز گذشته به ۱۶۳۰ تومان در بنادر شمالی کاهش پیدا کرد.

طی روزهای اخیر، نبود خریدار در بازار و رکود شدید در معاملات آهن بسیاری از تولیدکننده‌ها به خصوص بخش خصوصی را با مشکل فروش کالا مواجه کرده است. عدم فروش مقاطع، نقدینگی تولیدکننده‌ها را کاهش داده و خرید شمش نیز به دنبال این تحولات از سوی آنها کم شد.

در نهایت این موضوع فروشنده‌های شمش را هم مجبور کرد تا قیمت عرضه خود را پایین بیاورند.

با همه این تحلیل‌ها و با در نظر گرفتن قیمت قراضه ۸۰۰ تومانی و شمش ۱۶۱۰ تا ۱۶۳۰ تومانی، به نظر می‌رسد قیمت میلگرد که دیروز هم در بازار ثابت ماند و در محدوده ۱۸۵۰ تومان بود، همچنان ۵۰ تومان امکان کاهش قیمت را دارد.

اما با در نظر گرفتن این نکته که در چند ماه اخیر نوسان قیمت‌ها در بازار آهن با قیمت‌هایی که در بورس تعیین می‌شود ارتباطی ندارد، بلکه بر اساس تصمیم برخی فروشنده‌های کالا و تعیین قیمت آنها تعیین می‌شود، در نتیجه امکان اینکه دوباره جهت بازار تغییر کند وجود دارد.

به گفته یکی از تجار در چند وقت اخیر بارها اتفاق افتاده که برای مثال در حالی که بازار انتظار رشد داشته یک فروشنده با کاهش ۱۰ تومانی نرخ خود روند بازار را به یکباره تغییر می‌دهد و بالعکس در شرایطی که بازار انتظار کاهش را داشت پیشنهاد قیمت تنها یک عرضه‌کننده در بازار قیمت‌ها را افزایشی می‌کرد.

نبود عمق کافی در معاملات بازار آهن که از دلایل مهم آن می‌توان به نبود خریدار و فروشنده‌های متعدد اشاره کرد عامل اصلی این شرایط ناپایدار در روند بازار عنوان می‌شود.

البته در این میان برخی معامله‌گران معتقدند این موضوع که عمق بازار کم شده به این علت است که نقدینگی‌های سرگردانی که در بازار آهن بوده به سمت بازارهایی که بازده سریع‌تری دارند همچون ارز سرازیر شده‌اند. خریداران واقعی و غیر نوسان‌گیر بازار هم در این مدت بسیار محدود شده و خریداران عمده هم در بازار در حد زیادی موجود نیست که بتوانیم انتظار تعیین قیمت‌ها را در شرایط منطقی تری داشته باشیم.

به گفته یکی از آگاهان بازار در شرایط فعلی محموله‌ای که در گذشته در حدود یک میلیارد نیاز به نقدینگی داشت‌، باید با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تهیه شود و این در حالی است که سود حاصل از این معامله تفاوتی با قبل ندارد در نتیجه بسیاری از نوسان گیران ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را وارد بازار سودده‌تری کنند.

در مورد اینکه آیا همه فولادسازان در حال حاضر محصولات خود را با سود زیادی به فروش می‌رسانند هم، نظرات متفاوتی وجود دارد برای مثال با در نظر گرفتن قیمت قراضه و شمش موجود در بازار برخی از کارشناسان بازار معتقدند که تولید فولاد در حال حاضر تنها ۳۰ تا ۵۰ تومان سود مازاد دارد چرا که قراضه در حدود ۸۰۰ تومان و شمش هم در بالاترین حد تا ۱۶۴۰ تومان برای تولید‌کننده تمام می‌شود‌.

البته دیروز هم برخی از خریداران با این تحلیل که قیمت‌های فعلی که از سوی فروشنده‌ها پیشنهاد می‌شود بالا‌تر از حدی است که باید باشد‌، وارد معامله بورس نشده یا با تردید وارد شدند.

در معاملات دیروز بورس کالا میلگرد فولاد نطنز با نرخ یک هزار و ۷۳۴ تومان عرضه شد، اما معامله‌ای روی آن صورت نگرفت. میلگرد فولاد خراسان هم با نرخ یک هزارو ۷۶۲ تومان عرضه شد که در ابتدا ۵ هزارو ۱۷۰ تن و در زمان مچینگ ۷۷۰ تن از این کالا معامله شد.

برخی از خریداران همانند هفته گذشته انتظار کاهش قیمت از سوی این عرضه‌کننده را داشتند ضمن اینکه تیرآهن ۱۴ جهان فولاد غرب هم با نرخ ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه شد اما معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.