گروه بورس کالا- سحر نمایشی: بازار آلومینیوم همچنان به هم ریخته است و ناامیدی در این بازار موج می‌زند. قیمت‌ها بی‌ثبات است و در بازار آزاد قیمت مشخصی از این محصول داده نمی شود. به گفته یکی از فعالان بازار، قیمت‌ها بین 7500 تا 7700 تومان در هر کیلو در تغییر است.

این در حالی است که پنج‌شنبه گذشته مبادلات آلومینیوم در بورس کالا پس از چند بار لغو در هفته‌های اخیر با قیمت حدود ۷ هزار تومان معامله شد. این فعال بازار در مورد پیش‌بینی وضعیت مس در آینده به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: تنها امیدمان به خداست! به گفته کیانوش حشمتی دبیر کل سندیکای آلومینیوم، کشور ما کشوری است که همانند برخی از کشورها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و با محدودیت‌های بین‌المللی همچون گشایش اعتبارات اسنادی (ال‌سی‌ ارزی) رو به رو است.
به گفته وی نه تنها بازار آلومینیوم، بلکه تمامی بازارها با این مشکل مواجه هستند. وی افزود: از سوی دیگر عرضه به اندازه تقاضا نیست بلکه تقاضا بیشتر است و همین موضوع سبب افزایش قیمت‌ها خواهد شد. حشمتی در ادامه گفت: در حال حاضر وضعیت بازار به هم ریخته و شایعات زیادی در بازار وجود دارد،، اما نباید به شایعات توجه کرد. به این ترتیب هیچ پیش‌بینی در مورد بازار نمی‌توان کرد و تا زمانی که نرخ ارز مشخص نشود بازار قابل پیش‌بینی نیست.
شایعات قیمت‌ها را بالا برد
روز گذشته نرخ ارز دوباره افزایش یافت و با قیمت حدود 2 هزارو 460 تومان در بازار معامله شد و از آنجایی که رشد نرخ ارز یکی از 3 عاملی است که قیمت مس به آن بستگی دارد، این کالا را با روند صعودی همراه کرد. همچنین 2 عامل دیگری که در این افزایش تاثیر گذارند، یکی قیمت جهانی مس است که با قیمت 8 هزار و 202 دلار در بورس لندن معامله شد و دیگری قیمت این محصول در بورس کالا است که در معاملات هفته گذشته با رشد قیمت روبه‌رو شد. به گفته یکی از فعالان بازار، قیمت مس در بازار آزاد افزایش یافته و با قیمت بیش از 22 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد. این فعال بازار دلیل افزایش نرخ ارز را شایعات موجود در بازار در خصوص سفر حجاج دانست و پیش‌بینی کرد که در این هفته مس با افزایش نرخ مواجه خواهد شد.

مس، سرخ‌تر شد!

قیمت مس از ۸۲۹۳ دلار به ازای هرتن در ۱۷ سپتامبر، به ۸۲۸۲ دلار به ازای هر تن در ۲۱ سپتامبر رسید.
در هفته قبل قیمت مس تحت تاثیر عوامل مهمی قرار گرفت که مهم‌ترین آنها عبارت است از: نگرانی‌هایی که در ارتباط با افزایش نرخ تورم با اجرای سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو آمریکا به وجود آمد که باعث شده با کاهش تقاضای فیزیکی برای خرید فلزات اساسی مانند مس، قیمت این فلز در بازارهای جهانی با کاهش همراه شود.
تغیییر شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین (CPI) که مقیاس مهمی برای تورم محسوب می شود از ۲/۲ درصد در ماه ژوئن به ۷/۱ درصد در ماه جولای رسیده است.
براساس این گزارش، کاهش رشد اقتصادی چین باعث شده شاخص (CPI) در این کشور به زیر 2 درصد افت کند، این موضوع باعث شد تقاضای فیزیکی برای خرید مس در بازارهای جهانی افت کند و به دنبال آن بهای مس در هفته گذشته با کاهش همراه شد.
عوامل مهمی همچون وضعیت رشد اقتصادی جهان، اقدامات کشورهای عضو منطقه یورو به منظور مقابله با بحران بدهی به ‌وجود آمده در این منطقه، بروز بلایای طبیعی، تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین، سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک‌های مرکزی دنیا و نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و نیز بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم مس در دنیا در تعیین روند آتی فلز مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.
تحلیل تکنیکال مس
همان گونه که در روند بلند مدت مس نیز مشهود است و با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد مس وارد فاز استراحت منفی شده است، اگر مس بخواهد روندی صعودی داشته باشد در صورت عبور کردن از نزدیک‌ترین مقاومت قیمتی که ۸۳۰۰ دلار به ازای هر تن است، احتمالا به سطح مقاومتی ۸۶۰۰ دلار به ازای هر تن نیز صعود خواهد کرد و در غیر این صورت چنانچه مس بخواهد با روندی نزولی همراه شود، در صورت عبور از نزدیک‌ترین ساپورت قیمتی یعنی ۸۱۰۰ دلار به ازای هر تن، احتمال اینکه مس، به سطح ساپورتی ۷۸۰۰ دلار به ازای هر تن نزول یابد وجود دارد.

گزارش دویچه بانک از مس جهانی
نوش آفرین سیار *
دویچه بانک آلمان در گزارشی اعلام کرد در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۲ میلادی، عرضه مس با کاهش همراه خواهد بود. به گزارش Bloomberg، تحلیلگران اقتصادی براین باورند با توجه به تازه ترین آمار گروه مطالعات بین‌المللی‌ مس (ICSG)، عرضه مس در رکود به سر می‌برد. براساس این گزارش، درخواست افزایش حقوق کارگران معدن در آفریقای جنوبی می‌تواند به سایر کشورهای تولیدکننده معدنی مانند شیلی نیز سرایت کند و این در شرایطی است که این بانک متذکر شده قیمت مس نیز با توجه به افزایش بهای تمام شده آن، رو به صعود خواهد گذاشت. این پیش‌بینی وجود دارد که شیلی - که ۲۲ درصد مس جهان را تولید می‌کند- با مشکلاتی همچون کمبود برق و افزایش فشارهای تورمی مواجه است. از این رو به نظر می‌رسد با توجه به محدود بودن عرضه مس در بازارهای جهانی، قیمت این فلز اساسی با افزایش همراه باشد. همچنین در دو هفته اخیر، بهای مس با نوسان همراه بود ولی به طور کلی روندی صعودی داشت. به نحوی که قیمت این فلز از ۸۰۳۲ دلار به ازای هرتن در ۱۰ سپتامبر، به ۸۲۸۲ دلار به ازای هر تن در ۲۱ سپتامبر رسید و رشدی ۱۱/۳ درصدی را تجربه کرد.
*کارشناس سرمایه‌گذاری