مرکز خدمات فولاد ایران- در ۵ ماه نخست سال جاری در اوکراین ۹ میلیون و ۸۸۴ هزار تن محصولات فولادی صادر شده که ۳/۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. همچنین در ماه مه صادرات فولاد دراین کشور ۶/۱۱ درصد نسبت به آوریل رشد داشته و به ۲ میلیون و ۳۵۷ هزار تن رسیده است. قابل ذکر است واردات فولاد به اوکراین در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۲ معادل ۲/۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت و به ۷۱۲ هزار و ۹۰۰ تن رسید و واردات ماه مه ۲۵ درصد نسبت به آوریل بهبود یافته و به کمتر از ۱۶۷ هزار تن رسیده است.

آخرین وضعیت بازار فولاد جهان

در حالی که ماه مه تولید روزانه فولاد در سطح جهان حدود ۲ درصد افت داشت احتمالا میزان مصرف نیز نزولی است. همچنان تقاضا کم است و قیمت‌ها در نوسان قرار دارد. از این رو کسی تمایلی به خرید فولاد نشان نمی‌دهد. با این حال تحلیل‌گران بانک جهانی تاکنون رشدی ۲ تا ۳ درصدی را برای تولید ناخالص داخلی در سطح جهان برآورد کرده‌اند، ولی معلوم نیست این رشد چه تاثیری بر تقاضای فولاد بگذارد.

همیشه متوازن کردن عرضه و تقاضا چند ماهی وقت می‌برد. از طرفی میزان موجودی انبارها دقیقا مشخص نیست، نرخ ارز نوسان دارد و میزان تقاضای هر بخش نامعلوم است. انجمن جهانی فولاد پیش‌بینی کرده تقاضای فولاد جهان کمتر از ۶/۳ درصد رشد داشته باشد؛ در حالی که اغلب شاخص‌های اقتصادی کشور‌های مختلف از وضعیت بدتر اقتصادی در سال جاری صحبت می‌کنند.

افزایش موجودی زغال سنگ برای تولید برق و کاهش سرعت رشد مصرف برق موجب شده تردید‌هایی نسبت به نرخ واقعی رشد اقتصادی چین مطرح شود.

هفته‌های گذشته بازار سنگ آهن کمی رو به بالا بود؛ ولی این روند متوقف شد. خرید قراضه ترکیه نیز ظاهرا آرام شده و در آمریکا همه منتظر افت قیمت ۲۰ تا ۵۰ دلاری در ماه جولای هستند.

بازار فولاد آمریکا با اینکه این کشور چشم‌انداز روشنی نسبت به رشد اقتصادی داشت ضعیف شده و قیمت ورق گرم نزدیک به قیمت تمام شده و ۵۶۰ تا ۵۸۰ دلار در هر شورت تن (درب کارخانه) است. میلگرد به‌رغم کاهش واردات به دلیل نبود تقاضا و افت قیمت قراضه نزولی است. ظاهرا بازار اصلی صادرات میلگرد ترکیه از آمریکا به خاورمیانه منتقل شده و تقاضای عراق بالا است. تقاضای داخلی ترکیه نیز بهتر شده و بیلت صادراتی سی‌آی‌اس در ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار در هر تن (فوب) فعلا ثبات دارد.