افت و خیز بازار فولاد همگام با دلار

چالش‌های ارزی و سیاسی، قیمت ها را در بازار افزایش خواهند داد

گروه بورس کالا- بازار فولاد طی هفته گذشته با نوسان قیمت‌ها روبه‌رو بود. این در حالی است که بازار فولاد داخلی و جهانی در جهتی عکس همدیگر در حال حرکت است. به عقیده آگاهان بازار نوسان قیمت دلار طی هفته گذشته دلیل اصلی افت و خیز قیمت‌ها در بازار فولاد بوده است. از این رو مرکز خدمات فولاد ایران به بررسی بازار فولاد طی هفته گذشته پرداخته است که بخشی از آن در پی می‌آید. بی ثباتی بازار بیلت

طی هفته گذشته در بازار بیلت ایران، فروشنده‌ها تمایلی به عرضه کالا نداشتند و این امر دو علت دارد:

۱) جایگزینی کالا با توجه به مشکلات اعتبارات اسنادی ساده نیست به همین علت واردات بیلت در خرداد ماه کاهش یافته و به ۱۲۰ هزار تن رسیده است و تجار با احتیاط فروش می‌کنند.

۲) فضای سیاسی ناشی از مذاکرات ایران با ۱+۵ نامعلوم است.

در هفته گذشته قیمت بیلت بی ثبات بود و از ۱۲۱۰ تومان در هر کیلو (تحویل یک هفته) تا ۱۲۴۵ تومان (تحویل فوری) برای سایز ۱۵۰ میلیمتر روی تریلی در انزلی اعلام شد. قیمت بیلت داخلی سایز ۱۲۰ میلیمتر (درب کارخانه) از ۱۱۶۰ تومان در هر کیلو تا ۱۲۱۰ تومان گزارش شده است. کارخانه‌های تولید بیلت داخلی هنوز با الگوهای رفتاری کارخانه داری فاصله دارند که علت آن کوچکی اندازه‌های آنها است. اگر تحریم‌ها بر تولید این واحدها تاثیر نگذارند، با توجه به پایین آمدن تقاضای مقاطع و در پیش بودن ماه رمضان، این کارخانه‌ها می‌توانند پایه‌های تامین مواد اولیه برای صنعت فولاد را محکم تر کنند. اکثر دست‌اندرکاران اعتقاد دارند که قیمت بیلت روند صعودی خواهد داشت. مشکل واردکننده‌ها تنها در گشایش اعتبار نیست. کسب ایران کد و دریافت تاییدیه شرکت بازرسی‌کننده قبل از ثبت سفارش معضلی است که همه را درگیر کرده است. پس از طی حداقل ۲۰ روز برای تاییدیه‌های فوق به علت تغییر شرایط گشایش اعتبار، واردکننده باید دوباره مسیر را از نو شروع کند. دولت باید یک روش ساده و عملی سریع را در شرایط فعلی تعریف کند، در غیر این صورت تولید بیش از این لطمه خواهد خورد.

رشد قیمت مقاطع

قیمت مقاطع هفته گذشته صعودی بود. رشد قیمت‌ها بیشتر سه دلیل داشت:

۱) نگرانی از تاثیر تحریم‌ها بر تولید

۲) نوسان نرخ ارز

۳) محدود شدن عرضه کالاها

اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند تحریم‌ها باعث کاهش تولید خواهد شد، چرا که عرضه مواد اولیه با مشکل روبه‌رو می‌گردد. مساله‌ای که به طور شفاف دیده نمی‌شود خطوط تولید و قطعات آنها است، خرابی یک قطعه می‌تواند یک خط تولید را متوقف کند. از طرف دیگر نوسان نرخ ارز بر قیمت مواد اولیه تاثیر مستقیم می‌گذارد که طبعا در قیمت تمام شده منعکس می‌شود. در این شرایط عرضه کننده‌ها سیاست صبر را در پیش گرفته‌اند. آنها زمانی کالایشان را می‌فروشند که بتوانند آن را جایگزین کنند. از آنجا که واردات با مشکل روبه‌رو است آنها به بورس روی آورده‌اند، در شرایطی که قیمت بازار صعودی است قیمت در بورس ثابت مانده است. دولت با یک چالش روبه‌رو است، از یک طرف ادامه وضع فعلی باعث عقب ماندن کارخانه‌ها از تغییرات بازار می‌شود و از طرف دیگر تغییر قیمت بورس می‌تواند به انفجار قیمت در بازار منتهی شود. جمع واردات مقاطع در سه ماه اول سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۲۹۸ هزار و ۱۸۷ تن بوده، در حالی که سه ماه اول سال جاری این رقم ۶۷ هزار و ۷۹۲ تن بوده است. این یعنی نزدیک به ۸۰ درصد کاهش در واردات ناودانی، نبشی، تیرآهن و میلگرد. در مقابل حجم فروش مقاطع سه ماهه سال قبل در بورس یک میلیون و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن بوده ولی سه ماهه سال جاری به بیش از یک میلیون و ۱۴۶ هزار تن رسیده؛ یعنی حداقل ۱۲درصد رشد. این ارقام، آمار فروش‌های کارخانه‌ها در بورس است، در حالی که فروش‌های خارج از بورس هم توسط بعضی کارخانه‌ها صورت می‌گیرد که حجم آنها کم نیست. به نظر می‌رسد سیاست دوپهلوی دولت فعلا تنها راه گریز از زیان کارخانه‌ها و کنترل بازار است. در پایان هفته قیمت ارز نوسان شدیدی داشت و همین امر باعث شد تا میانگین قیمت میلگرد از ۱۴۵۰ تومان در مبادی بالاتر برود، ادامه این روند احتمالا متوسط قیمت مقاطع را بالای ۱۵۰۰ تومان هر کیلو قرار خواهد داد.

محدودیت عرضه در بازار ورق

در هفته گذشته، ورق بازار رو به رشدی داشت که ناشی از محدودیت عرضه و بالا رفتن ارزش دلار بود. تنها ورق گرم که در سطح وسیع توسط مبارکه عرضه می‌شود و رقیب خارجی‌اش هم هنوز در بازار حضور دارد تغییر چشمگیری نداشته است. یک علت این امر کاهش فعالیت ساختمان سازی‌های بزرگ است؛ مثل راه، پل، سد و غیره، ولی محققا باید قیمت این کالا افزایش یابد. فاصله غیرمنطقی قیمت فروش ورق با میلگرد در بورس که تا ۲۰۰ تومان در هر کیلو هم می‌رسد باعث شده قیمت این کالا در بازار تا ۳۰۰ تومان ارزان تر از میلگرد باشد در حالی که این غیرمنطقی است.

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی که شنبه ۱۱۶۰ تومان در هر کیلو بود روزیکشنبه به ۱۱۳۰ رسید، ولی روزپنج‌شنبه به ۱۱۷۰ تومان برگشت. ورق‌های کاویان و اکسین هم با افزایش ۱۰ تا ۲۰ تومان در هر کیلو در بازار روبه‌رو بودند. در بازار ورق گالوانیزه برای بعضی سایزها قیمت اعلام نمی‌شد، ولی بازار با سردرگمی روبه‌رو است، چون در انتظار تغییر قیمت ورق سرد است. ورق سرد روزهای پایانی هفته تا ۲۰ تومان هم افزایش قیمت نشان داد. قیمت ورق سرد تقریبا معادل قیمت میلگرد یا حتی ارزان‌تر از آن است. این کاملا غیرمنطقی است چون هزینه تولید این دو با هم بسیار تفاوت دارد. در حالی که تابستان بازار مصرف ورق سرد در رکود است و رمضان هم در پیش است انتظار نمی‌رود قیمت ورق سرد تغییر کند البته به شرطی که دلار ثابت بماند. نباید فراموش کرد که مبارکه عرضه ورق‌های با ضخامت ۷۰/۰ تا ۲۰/۱ را در سطح وسیع در بازار دنبال می‌کند.