گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: هفته گذشته نوسان قیمت میلگرد در بازار داخلی بیشتر شد، به طوری که میانگین آن از یک هزار و 420 تومان به یک هزار و 650 تومان رسید. تیرآهن نرمال نوسان محدودتری داشت و هر شاخه آن از 232 هزار تومان به 237 هزار تومان افزایش یافت.

جو روانی ناشی از افزایش قیمت ارز، محدودیت واردات محصولات فولادی در ماه‌های اخیر، متوقف بودن سیستم‌های کنترلی و عدم دخالت در بازارها از سوی نهادهای نظارتی و همچنین عدم شفافیت بازار در کشف قیمت‌ها به دلیل خلأ بورس در کشف قیمت‌ها از دلایل اصلی این روند بود. اگرچه روند بازار و بورس در یک جهت است و طی معاملات هفته گذشته نیز عرضه‌های ذوب آهن با رشد قیمت و تقاضای بالایی از سوی خریداران مواجه شد اما معاملات بورس برخلاف قبل بیش از اینکه تعیین‌کننده فرآیند بازار باشد، دنباله روی بازار است، به بیانی دیگر این بازار آزاد است که روند قیمت‌ها را مشخص می‌کند. از این‌رو نگرانی زیادی در هفته گذشته ایجاد شد که میلگرد سطوح قیمتی فعلی را رد کرده تا به ۱۵۰۰ تومان برسد، چرا که به نظر معامله‌گران بازار رسیدن قیمت‌ها به این مرحله، التهاب زیادی را ایجاد کرده و باعث می‌شود معاملات قفل شود. این درحالی است که در حال حاضر با وجود روند رو به رشد قیمت‌ها و محدودیت تولید و عرضه برخی از سایزهای میلگرد و تیرآهن، معاملات به هر صورت انجام می‌شود و گردش معاملات همچنان وجود دارد.
اگرچه در هفته‌های قبل مالیات‌های جدید معاملاتی و افزایش کرایه حمل، از دلایل تاثیرگذار در نرخ نهایی محصولات فولادی عنوان می‌شد، اما با قیمت‌های فعلی و التهابی که وجود دارد، این عوامل به طور کلی از بین رفته و ارزش خود را در قیمت‌گذاری از دست داده است.
به گفته یکی از تجار بازار، در حال حاضر قیمت ارز و کالاهای دیگری همچون سکه و فلزات پایه به لحاظ روانی تاثیر زیادی بر بازار دارد و هر نوسانی در این بازارها، بر نرخ بازارآهن تاثیرگذار است.
در این میان موجودی محدود بازار به خصوص محدودیت در ارائه همه سایزها در بازار از دلایل اصلی نگرانی تجار است؛ به خصوص که این محدودیت‌ها باعث شده تا بسیاری از معامله گران با درصد پایین‌تری از توان خود در بازار فعالیت کنند. همین موضوع میزان گردش نقدینگی در بازار آهن را کاهش داده و در مقابل، خود را در قیمت‌ها نشان داده است.
هفته گذشته علاوه بر بازار تهران، بازار اصفهان نیز روندی رو به رشد داشت و بازار ورق هم به دلیل محدودیت عرضه کالاهای وارداتی صعودی شد.
به این ترتیب روز شنبه میانگین قیمت میلگرد با افزایش 5 تومانی به 1420 تومان رسید و روز یکشنبه نیز با 20 تومان افزایش قیمت به
۱۴۴۰ تومان افزایش پیدا کرد.
ترخیص و توزیع کالاهای فروخته شده تا حدودی نرخ میلگرد را در روز دوشنبه تعدیل کرد و به 1350 تومان کاهش داد، اما روند رو به رشد قیمت دلار، قیمت میلگرد را تا پایان هفته به 1460 تومان و در برخی موارد به 1470 تومان رساند. با در نظر گرفتن اینکه سد قیمت 1450 تومان شکسته شده، برخی با این پیش‌بینی که ممکن است قیمت‌ها در بازار دوباره در این هفته نیز افزایش پیدا کند، روز چهارشنبه وارد بازار شده و خریدها افزایش پیدا کرد. البته پیشنهاد خرید با روند آرام‌تری از سوی خریداران مطرح می‌شود که علت آن نگرانی خریداران از هیجانی‌تر شدن بازار است.