ابهام در بازارهای فولاد جهان ادامه دارد

مرکز خدمات فولاد ایران- انجمن جهانی تولیدکنندگان و صادرکنندگان مقاطع فولادی بر این باور است که وضعیت بازار مقاطع کشورهای مختلف جهان بسته به وضعیت اقتصادی آنها متفاوت است. وضعیت بازار مقاطع نسبت به بازار ورق بهتر بوده که علت اصلی آن توازن عرضه و تقاضای این محصولات فولادی است. ولی افزایش ابهامات در اروپا و پایین بودن تقاضا موجب شده نه تنها بازار اروپا بلکه بازار کشورهای همسایه نیز در ابهام به سر ببرند. خریداران سعی دارند موجودی انبارها را در حداقل نگه دارند، از طرفی افت ارزش یورو موجب شده فشار زیادی بر قیمت‌های پایه دلار وارد

شود.

انتظار می‌رود ابهامات در بازار اروپا برای مدتی ادامه داشته باشد. در یونان انتخابات نزدیک است و خریداران سعی دارند تا زمان رفع ابهامات بازار خرید جدی انجام ندهند.

در سایر کشورها تقاضا نسبتا منطقی است. در شمال آفریقا بازار هنوز تحت تاثیر ناآرامی‌های سیاسی ثبات ندارد. در حال حاضر خاورمیانه و حوزه دریای خزر بیشترین ثبات را از نظر تقاضا و روند رشد دارند.

تقاضای آمریکای مرکزی و جنوبی بالا است و چین و خاور دور نسبتا عملکرد خوبی دارند. انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت بازارها فعالیت زیادی نداشته باشند؛ چرا که نرخ ارزها نوسان دارند. تابستان و ماه رمضان نیز نزدیک است. خریداران پس از متعادل شدن قیمت وارد بازار می‌شوند و نیمه دوم سال ۲۰۱۲ بازار‌های جهانی به ثبات می‌رسند.

رشد مصرف فولاد در روسیه

انتظار می‌رود در روسیه مصرف فولاد در سال جاری ۲/۴۲ میلیون تن باشد که معادل ۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت. این در حالی است که روند رشد اقتصادی جهان مطلوب نیست. در سال ۲۰۱۱ روسیه از سطح مصرف فولاد قبل از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ فراتر رفت و ۵/۴۰ میلیون تن فولاد مصرف کرد.

در سال جاری بهبود بازار ساخت و ساز و برخی بخش‌های دیگر از جمله خودروسازی و ماشین‌آلات کمک‌کننده است. تولید خودرو در روسیه در ۵ ماه نخست سال جاری ۱۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و به یک میلیون و ۱۴۰ هزار دستگاه رسید که انتظار می‌رود تا پایان سال به ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار دستگاه خودرو برسد. در ژانویه سال جاری تعداد ساختمان‌های ساخته شده در روسیه ۲ درصد رشد داشته است.

بازار بیلت سی‌آی‌اس

اخیرا یک محموله ۴۰ هزار تنی بیلت سی‌آی‌اس برای تحویل اوایل آگوست ۵۴۰ تا ۵۴۲ دلار در هر تن (فوب دریای سیاه) با ۱۰۰ درصد پیش پرداخت معامله شد. فعالان بازار معتقدند در شرایط فعلی تجار معدودی پیدا می‌شوند که حاضر باشند برای اوایل آگوست در تناژ بالا خرید کنند، البته به جز خریداران عربستانی. کارخانه‌ها نیز زیر ۵۵۰ دلار در هر تن (تحویل کارخانه) تمایل به فروش ندارند، ولی سعی دارند قیمت را در این حدود نگه دارند. شاخص قیمت پلاتس برای بیلت صادراتی دریای سیاه ۱۰ دلار کاهش یافته و به ۵۵۰ دلار در هر تن (فوب) رسیده است.

از طرفی به نظر فعالان بازار این معامله می‌توانست ارزان‌تر انجام شود؛ چون با پیش پرداخت کامل بود و دیگر اینکه تناژ معامله بالا بود. در ترکیه نیز قیمت بیلت به ۵۷۰ دلار در هر تن (تحویل کارخانه) رسیده، ولی هنوز کسی تمایل به خرید ندارد.

بیلت صادراتی کره در سکوت

در همین حال بازار بیلت صادراتی کره در سکوت است و اخیرا فعالیت چندانی نداشته است. ظاهرا صادر کننده‌های بزرگ به دنبال کاهش صادرات هستند؛ چون قیمت‌های درخواستی مشتریان خیلی پایین است. قیمت درخواستی ۵۸۰ دلار در هر تن (فوب) است، در حالی که قیمت معاملات ماه قبل ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار در هر تن بود.

جنوب شرق آسیا یکی از بازار‌های اصلی کره است که فعلا خریداران این منطقه تمایل نشان نمی‌دهند. در ماه آوریل کره یک میلیون و ۸۰ هزار تن بیلت تولید کرد و از ژانویه تا ماه مه این رقم به ۴ میلیون و ۷۰ هزار تن رسید که ۱۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشت.

بازار اسلب شرق آسیا در سکوت

طی ماه اخیر روند بازار واردات اسلب شرق آسیا، در راستای افت قیمت ورق گرم و تخت در بازار داخلی نزولی بوده است. اسلب روسیه ۵۴۰ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر تایوان) گزارش شده است.

اسلب سی‌آی‌اس دو هفته قبل ۵۵۰ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) در این منطقه فروخته شده بود. اواخر ماه مه نیز قیمت ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار در هر تن بود. همچنین اوایل ژوئن اسلب آمریکای مرکزی با ۲۵ دلار کاهش ۵۸۹ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر تایلند) معامله شد.

با این حال معامله چندانی در حال حاضر انجام نمی‌شود، چون این قیمت‌ها برای فروشنده‌ها به صرفه نیست و قیمت ورق گرم در این منطقه به ۶۰۰ دلار در هر تن رسیده است. اگر قیمت‌ها باز هم کاهش یابد کارخانه‌ها باید تولید را کاهش دهند. دیگر امکان کاهش قیمت بیشتر برای اسلب وارداتی در این منطقه وجود ندارد.