تغییرات قیمت سکه به 2 درصد هم نرسید

گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات بازار آتی در حالی هفته گذشته با افزایش بیش از ۱۰ درصدی حجم و ارزش مبادلات رو به رو بود که تغییرات قیمت سکه به ۲ درصد هم نرسید.
طلا به نزول نزدیک است
اما شاید دوباره رشد کند
مبادلات طلا در بازارهای جهانی در شرایطی هفته گذشته در محدوده یک هزار و 580 تا یک هزار و 540 دلار به ازای هر اونس در نوسان بود که بسیاری از کارشناسان ثبات قیمت طلا را پیش‌بینی کرده و حتی بر این باورند علائم، نشان دهنده حرکت نزولی طلا است، اما مقاومت زیاد اجازه ریزش قیمت را نمی‌دهد.
این در حالی است که انتشار برخی اخبار رسمی می‌تواند سقوط این کالا را در پی داشته باشد، البته برخی فاکتورها همچنان امیدواری‌ها به استفاده از طلا را تقویت می‌کند. انتشار گزارش‌های اقتصادی از منطقه یورو طی چند روز گذشته و آمار نگران‌کننده از آینده اروپا، وضعیت بازارها را در شرایط انتظار قرار داده است. اغلب سرمایه‌گذاران با بیان اینکه نمی‌توانند تصمیم درستی برای آینده بگیرند، اعتقاد دارند موضوع خروج یونان از بلوک یورو و گمانه‌زنی‌ها پیرامون اقتصاد فرانسه که همچنان با مشکلات مربوط به بیکاری و رشد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند از مهم‌ترین نگرانی‌های حال حاضر است. همچنین افزایش هزینه‌های استقراض با توجه به رتبه اعتباری بانک‌های اسپانیایی نشان از این دارد که در اروپا همچنان تردیدها باقی است. البته گزارش‌های منطقه یورو تنها فاکتور تاثیرگذار بازار نبودند، بلکه انتشار گزارش شاخص‌های اقتصادی چین و تحلیل‌ها مبنی بر رشد ضعیف اقتصادی در این کشور و از سویی انتشار اطلاعات مربوط به اشتغال در ایالات‌متحده از دیگر پارامترهایی بودند که بیشترین تاثیر را روی روند معاملات در بازارهای سهام و کالایی داشتند.


این در شرایطی است که انتشار آمار مربوط به برخی از شاخص‌های اقتصادی در چین، نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا، نرخ رشد ماهانه تولید ناخالص داخلی در کانادا، انتشار آمار اشتغال در آمریکا و اعلام نرخ بیکاری در این کشور از دیگر موضوعاتی است که روی تغییرات ارزش دلار در برابر یورو و بازار طلا در روز پایانی معاملات طی هفته گذشته تاثیرگذار بود.
به نظر تحلیلگران، در شرایط فعلی عرضه و تقاضا تعیین کننده بازار نیست و روند معاملات متاثر از قیمت دلار و یورو با نوسان روبه رو شده است. انتظارات حکایت از نزول قیمت طلا دارد، اما برخی گمانه‌زنی‌ها ثبات یا تحرکات مثبت قیمت طلا را بعید نمی‌دانند. به نظر می‌رسد علاوه بر سطح تقاضاها در هند و چین به تاثیر از موضوع مالیات و نرخ رشد اقتصادی در این کشورها، مسائل ژئوپلتیک در خاورمیانه همچنان از فاکتورهای تاثیرگذار روی بازارها هستند.
واکنش سکه به اتفاقات
بازار داخلی سکه و ارز هفته گذشته را با واکنش طبیعی پشت سر گذاشت. فعالان بر این باور هستند تحرکات مثبت قیمتی در بسیاری از روزهای هفته و افزایش دامنه حجم مبادلات در بازار ارز و سکه در کنار کاهش انواع شاخص‌ها در بورس اوراق بهادار واکنش طبیعی معامله‌گران به اتفاقات و گمانه‌زنی‌ها پیرامون مذاکرات بوده است.
البته مسوولان اقتصادی دولت اعلام کردند که توانسته‌اند بازار ارز و سکه را مدیریت و از نوسان بیش از حد قیمت‌ها جلوگیری کنند؛ در حالی که تدابیر بانک مرکزی در قبال بازار ارز همچون تزریق دلار به بازار و از سویی اطلاعیه‌های این نهاد پولی در رابطه با سکه‌های پیش فروش شده و همچنین تداوم روش‌های جایگزین همچون اوراق سپرده با سود ۲۴ درصد باعث شده افزایش قیمت‌ها در بازار با جو آرام و بدون التهاب دنبال شود.
کارشناسان عقیده دارند انتشار اوراق مشارکت در شعب مختلف بانکی و اوراق سپرده از میزان نقدینگی‌ها در بازار ارز و سکه کاسته و این شاید یکی از دلایل بهبود اوضاع است. بیشتر تحلیلگران معتقدند علاوه بر پارامترهای موجود، برخی عوامل بیرون از بازار و غیر اقتصادی هستند که می‌توانند جریان بازار را عوض کنند؛ به همین دلیل برای نتیجه‌گیری، بهتر است در روزهای آینده منتظر روشن شدن شرایط کلی حوزه سیاست و اقتصاد بود؛ زیرا هر گونه اخبار یا گزارش در این زمینه می‌تواند تغییر دهنده وضعیت کنونی باشد.
آتی منتظر آینده
بازار آتی سکه بورس کالای ایران نیز در هفته گذشته به تاثیر از تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران به حضور در این بازار با افزایش حجم و ارزش مبادلاتی بالایی رو به رو شد. به نظر می‌رسد در حالی افزایش حجم مبادلات و روند قیمت‌ها با سیر صعودی همراه شده که تغییر محسوس قیمت‌ها در هفته جاری با توجه به نیمه تعطیل شدن بیشتر بازارها چندان محتمل نیست.
در عین حال ممکن است به‌رغم پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش قیمت‌ها به تاثیر از نوسانات دلار، تصمیمات بانک مرکزی در قبال بازار ارز و همچنین کاهش قیمت طلای جهانی می‌تواند به کاهش قیمت‌ها بینجامد.
تحلیلگران با اشاره به روند مبادلات بازار ارز و نقدی، بر این باورند آتی منتظر تغییرات بازار ارز است؛ اما معامله‌گران همچنان نسبت به گرفتن موقعیت‌های خرید در سررسیدهای دور و از سویی گرفتن موقعیت‌های فروش در سررسیدهای نزدیک تاکید دارند؛ زیرا بر این باورند گمانه‌زنی‌ها از تحرکات مثبت قیمتی در آینده نه چندان دور خبر می‌دهد. همچنین تغییر فرآیند مکانیزم تعیین میزان وجه تضمین و بهبود سامانه معاملاتی با بهتر شدن زیر ساخت‌های ارتباطی از دیگر پارامترهایی است که شرایط بازیگران جدید و افراد حقیقی را به بازار آتی آسان‌تر می‌کند.
در مجموع در بازار آتی طی هفته گذشته، ۷۶ هزار و ۲۱۴ قرارداد به ارزش ۵ تریلیون و ۳۷۱ میلیارد و ۶۱۹ میلیون و ۷۶۰ هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۱۱/۹ و ۱۶/۱۶ درصد افزایش داشت.


معامله سررسیدهای اردیبهشت ماه با یک هزار و ۵۹۵ قرارداد به ارزش ۱۰۷ میلیارد و ۶۳۵ میلیون و ۳۰ هزار ریال، سررسیدهای تیرماه با ۴۵ هزار و ۹۲۶ قرارداد به ارزش ۳ تریلیون و ۱۷۹ میلیارد و ۳۹۷ میلیون و ۸۰ هزار ریال، سررسیدهای مردادماه با ۴ هزار و ۹۷۲ قرارداد به ارزش ۳۴۷ میلیارد و ۲۸۳ میلیون و ۸۹۰ هزار ریال و سررسیدهای شهریورماه با ۲۳ هزار و ۷۲۱ قرارداد به ارزش یک تریلیون و ۷۳۷ میلیارد و ۳۰۳ میلیون و ۷۶۰ هزار ریال مواجه شد.
روند قیمت‌ها در بازار نیز به گونه‌ای بود که در شرایطی حرکت افزایشی قیمت‌ها دنبال شد که در پایان روز پنج‌شنبه نسبت به روز شنبه - به جز سررسید شهریورماه که قیمت سکه با افزایش 6 هزار و 787 تومان (9/0 درصد) روبه‌رو بود - سایر قراردادها با سیر کاهشی دنبال شدند؛ به طوری که سررسید خردادماه 13 هزار و 420 تومان (96/1 درصد)، سررسید تیرماه 4 هزار و 479 تومان (6/0 درصد) و سررسید مردادماه 7 هزار و 838 تومان (80/1 درصد) افت قیمت داشت.