پایگاه خبری فولاد ایران : افزایش هزینه تولید قیمت میلگرد را در بازار ایتالیا بالاتر برده است. قیمت نسبت به یک ماه قبل ۲۰ تا ۳۰ یورو در هر تن رشد داشته و ۴۲۵ یورو در هر تن درب کارخانه بدون ۲۲ درصد مالیات بر ارزش افزوده شده است. رشد قیمت قراضه کارخانه‌ها را واداشته قیمت میلگرد را بالا ببرند تا از حاشیه سود خود محافظت کنند. اخیرا تقاضا بهتر شده است. چون قراضه رو‌به بالاست خریداران میلگرد معاملات بیشتری را نهایی کرده‌اند تا میلگرد گران‌تر نشده خرید کنند. الجزایر دیگرخریدار میلگرد ایتالیا نیست و اروپا برای کارخانه‌های ایتالیایی مورد توجه است. البته تقاضا در کشورهای اروپایی خیلی قوی نیست. در آینده نزدیک امید به بهبود تقاضا نیست و رشد قیمت قراضه عاملی برای افزایش قیمت میلگرد در جنوب اروپا خواهد بود.

واردات رو‌به رشد فولاد به آلمان

برآورد شده در آلمان واردات و صادرات محصولات فولادی سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بهبود خوبی داشته باشد. البته رشد واردات از صادرات بیشتر خواهد بود. انتظار می‌رود واردات ۴/ ۴ درصد در سال جاری و ۵ درصد سال آینده بالا برود. علت اصلی نیز ثبات روند رشد اقتصادی آلمان است که فعالیت سرمایه گذاران را افزایش می‌دهد که طبعا تقاضای فولاد را بالا می‌برد.

سنگ‌آهن مجددا بالا رفت

روز گذشته قیمت سنگ‌آهن در بازار نقدی چین بالا رفت چرا که رشد چشمگیر قیمت فولاد جو بازار سنگ‌آهن را رونق بخشید. متوسط شاخص قیمت پلتس برای سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد ۱/ ۲ دلار بالا رفته و ۴۵/ ۶۷ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین شد. در بورس سنگاپور هم قیمت قرارداد سوآپ ماه آگوست ۳۵/ ۱ دلار رشد داشته و به ۴۵/ ۶۵ دلار رسیده است. بیلت در بازار نقدی چین ۱۰ دلار نسبت به جمعه اخیر رشد داشته و به حدود ۵۱۴ دلار در هر تن درب کارخانه رسیده است. خرید سنگ‌آهن هم خیلی بالا رفته و برخی از کارخانه‌ها بیشتر از حد نیاز خرید می‌کنند و با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند. حاشیه سود کارخانه‌ها بالاست و نگرانی از خرید سنگ‌آهن ندارند.

عرضه گندم خوراکی در بورس کالا

تالار محصولات کشاورزی این بورس روز دوشنبه برای نخستین بار میزبان عرضه ۳ هزار و ۳۳۱ تن گندم خوراکی از استان‌های اردبیل، مرکزی، زنجان و خراسان شمالی در قالب طرح قیمت تضمینی بود.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ اکبر میرزاپور، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا گفت: با توجه به مصوبه هیات‌ وزیران قرار بر این شد در چهار استان مزبور محصول کشاورزان به وسیله شرکت بازرگانی دولتی به‌عنوان مباشر عرضه فیزیکی تجمیع شود و در قالب بورس به فروش برسد.وی اظهار کرد: کشاورزان به مراکز مورد تعیین شرکت بازرگانی دولتی در این استان‌ها مراجعه می‌کنند و محصول خود را تحویل می‌دهند و این شرکت به نمایندگی از کشاورزان محصول را در بستر بورس کالای ایران به فروش می‌رساند.مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا گفت: سه روز بعد از انجام معامله وجه محصول به حساب کشاورزان واریز می‌شود.