در هفته گذشته بازارهای جهانی و داخلی فولاد روندهای مختلفی را پشت سر گذاشتند. در بازار تهران به‌رغم آنکه با دو روز تعطیل روبه‌رو‌ بودیم، اما آن‌طور که فعالان بازار اعلام می‌کنند قیمت شمش روند صعودی را پشت سر گذاشت به‌طوری‌که روز سه‌شنبه سایز ۱۵۰ میلی‌متر تا هرکیلوگرم۱۴۵۰ تومان هم گفته شد که البته معامله‌ای روی آن صورت نگرفت ولی از روز چهارشنبه تب بازار نشست، شمش خراسان در ۱۴۲۰ تومان پیشنهاد شد ولی به علت برخی نگرانی‌ها از موعدتحویل، مشتری‌ها جسارت خرید نداشتند به‌خصوص که وضعیت بازار نیز نامشخص بود. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، در هر حال شمش آخر هفته را محکم تر تمام کرد و سایز ۱۵۰ میلی‌متر از ۱۴۲۰ تا ۱۴۵۰ تومان در هر کیلو و سایز ۱۲۵ میلی‌متر از ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ تومان بسته شد. علت بالا رفتن قیمت شمش محدودیت عرضه آهن اسفنجی و بازی کردن بعضی تولیدکننده‌ها با قیمت بود روز چهارشنبه دو محموله آهن اسفنجی به بازار پیشنهاد شد؛ قیمت یک محموله ۷۱۵ تومان و محموله دیگر که بزرگ تر بود در ۷۰۰ تومان نقدی بود. با عرضه این دو محموله بازار فرو نشست، ولی این روند موقتی است و در آینده نزدیک عرضه گندله دچار وقفه خواهد شد؛ در نتیجه برای یک دوره کوتاه آرامش بازار آهن اسفنجی به هم خواهد ریخت.

رکود در بازار مقاطع و کسادی معاملات در ماه رمضان اجازه نمی‌دهد واقعیت عرضه بازار نمود پیدا کند، پس از ماه مبارک رمضان بهتر می‌شود در مورد بازار گمانه‌زنی کرد.

مقاطع در بازار ایران

سه‌شنبه تا ساعت ۱۱ روز آرامی بود، ولی با جهش ناگهانی قیمت شمش و محدودیت عرضه آن یکی از کارخانه‌ها که صحنه‌گردان بازار هم هست صورت‌هایش را جمع کرد و فروش علنی را بست. دیگر کارخانه‌ها قیمت‌ها را بالا بردند بعضا تا سطح در هر کیلو ۵۰ تومان هم شنیده شد. بنکدارها هم خرید کردند، ولی تب افزایش قیمت روز بعد فروکش کرد؛ هر‌چند کارخانه‌ها قیمت را به روز قبل برنگرداندند، ولی سطح عمومی قیمت‌ها نسبت به صبح سه‌شنبه قبل از تلاطم بازار حدود ۳۰ تومان به‌طور متوسط بالاتر اعلام می‌شد. قیمت نبشی و ناودانی به‌طور متوسط در هر کیلو ۲۰ تومان بالا رفت. تیرآهن با عرضه محدود روبه‌رو‌ بود به همین علت قیمت بالا رفت به‌خصوص برای سایزهای ۲۰ و ۲۲ و ۲۴. علت افزایش قیمت انتظار تحرک بازار بود. بعد از چند روز تعطیلی در فاصله محدود کمتر از یک هفته تا شب‌های مبارک قدر بازار باید خودنمایی می‌کرد و انتظار تحرک وجود داشت، ولی نه با این شیب تند. علت اصلی این تغییر بالا رفتن قیمت شمش و محدودیت عرضه آن بود. تولیدکنندگان شمش به علت رکود، موجودی مواد اولیه را به حداقل رسانده‌اند، در نتیجه با تغییر کوچکی در بازار مواد اولیه مثل قراضه یا آهن اسفنجی، تولید شمش به سرعت واکنش نشان می‌دهد. با محدودیت عرضه آهن اسفنجی تولیدکنندگان شمش هم با محدودیت تولید روبه‌رو‌ شدند.