گروه بنگاه‌ها: با حضور مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و برخی مقامات استان خوزستان، مشعل‌های ریفرمر اولین کارخانه تولید آهن‌اسفنجی به روش ایرانی PEREDروشن شد و تست گرم آن کلید خورد.به گزارش خبرنگار اعزامی «دنیای اقتصاد» عباس تفضلی مدیرعامل فولاد شادگان در این مراسم افزود: کارخانه احیای مستقیم فولاد شادگان براساس روش ایرانی PERED که یک تکنولوژی بومی با ثبت جهانی است ساخته شده و برای اولین‌بار در ایران و جهان راه‌اندازی شده است.

وی گفت: شرکت صنعت فولاد شادگان یکی از هشت طرح فولادی کشور است که طی مطالعات جامع فولاد کشور در سال ۸۲ به‌عنوان یکی از پیش‌نیازهای برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه اقتصادی کشور تصویب و در سال ۸۵ کلنگ‌زنی آن انجام شد. مدیرعامل فولاد شادگان تصریح کرد: این کارخانه در فاز اول ٨٠٠ هزارتن ظرفیت تولید آهن‌اسفنجی و یک میلیون تن ظرفیت فولادسازی دارد و در فازهای بعدی در افق١٤٠٤ زیرساخت‌های لازم برای افزایش ظرفیت تا ٤ میلیون تن شمش فولاد را دارا خواهد بود. وی میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه را تاکنون ٨٥٠٠ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از این میزان ٥٠٠٠ میلیارد ریال در واحد احیا، ٢٠٠٠ میلیارد ریال در واحد فولادسازی و ١۵٠٠ میلیارد ریال در بخش‌های زیربنایی و سایر بخش‌ها هزینه شده است. تفضلی با اعلام اینکه امروز این واحد تولیدی در تامین سنگ‌آهن مورد نیاز خود مشکل دارد، اظهار کرد: اگر مواد اولیه تامین نشود، امکان تولید فراهم نخواهد شد و این در حالی است که طبق مصوبه دولت قرار بود سنگ‌آهن به صورت رایگان در اختیار فولاد شادگان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه انتقال زمین به فولادشادگان هم دیگر مشکل امروز این واحد تولیدی است، با اشاره به اینکه در فاینانس فولادسازی دچار مشکل هستیم، تصریح کرد: ١٦ ماه از فعال‌سازی اعتبار اسنادی گذشته و کمتر از ٢٠ ماه دیگر به پایان اعتبارهای اسنادی باقی مانده است. رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران نیز در مراسم روشن شدن مشعل‌های ریفرمر اولین کارخانه تولید آهن‌اسفنجی به روش ایرانی، بااشاره به اینکه در خرداد و تیرماه امسال دو طرح فولادی دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود با افتتاح دومین طرح فولادی از مجموع ٧ طرح فولادی ما، پایان سال شاهد بهره‌برداری تمام ٧ طرح فولادی باشیم. مهدی کرباسیان با بیان اینکه در پروژه تولید آهن‌اسفنجی فولاد شادگان حدود ٨٠٠ نفر مشغول کار هستند، افزود: شهرک صنعتی این شهرستان باید فعال شود، چراکه فولادسازی به تنهایی اشتغال‌زا نیست و باید از طریق صنایع پایین‌دستی اشتغال ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در حال‌حاضر ٣ میلیون تن ذخیره قطعی سنگ‌آهن در کشور وجود دارد. در سال گذشته هم ١٣٠میلیارد تومان هزینه برای اکتشافات انجام شده است. کرباسیان با بیان اینکه در سال ٩٥ به ٤٠٠ میلیون تن ذخیره جدید سنگ‌آهن دست یافتیم، گفت: ایران می‌تواند جزو ١٠ کشور معدنی دنیا شود. وی افزود: ایران در زمینه تولید آهن‌اسفنجی در دنیا مقام نخست را داراست و سال گذشته شاهد رکوردصادرات فولاد در کشور بودیم، به‌گونه‌ای که به رقم ٦ میلیون و ٨٠٠ هزار تن دست یافتیم. کرباسیان تصریح کرد: همچنین در سال ٩٤ صادرات فولاد بالغ بر ٤ میلیون تن بود، این در حالی است که این میزان در سال ٩١ فقط ٢٠٠ هزار تن بود.کرباسیان با اشاره به اینکه میزان مصرف فولاد به ازای هر نفر ٢١٠ تا ٢٢٠ کیلوگرم است، تصریح کرد: باید این میزان مصرف را در سال ١٤٠٤ به ٣٥٠ کیلوگرم برسانیم.

وی تصریح کرد: امروز ظرفیت تولید فولاد کشور از ٢٢ میلیون تن عبور کرده و تا پایان سال ۹۶ به ٣٠ میلیون تن خواهد رسید. رئیس ایمیدرو خاطرنشان کرد: طی ٤ سال گذشته توانستیم توازن را در زنجیره فولاد برقرار کنیم، این در حالی است که ما وارد کننده گندله بودیم. وی افزود: هم‌اکنون توانسته‌ایم در زمینه تولید کنسانتره ٥٤ درصد و گندله ٤٥ درصد افزایش داشته باشیم.امروز نخستین مرحله از روشن شدن مشعل‌های ریفرمر کارخانه تولید آهن‌اسفنجی فولاد شادگان آغاز شده است. براساس برنامه‌ریزی‌ها امروز مشعل‌های فرعی روشن و با گذشت ١٥ روز مشعل اصلی شروع به‌کار خواهد کرد و روند تولید آهن‌اسفنجی که در فاز نخست ٨٠٠ هزار تن تعریف شده آغاز می‌شود. فولاد شادگان در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان شادگان و در فاصله ۱۰ کیلومتری بندر امام‌خمینی و در زمینی به وسعت ۲۶۰ هکتار قرار دارد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در این مراسم، خواستار شکل‌گیری ‌صنایع پایین‌دستی در شادگان شد و گفت: با راه‌اندازی بخش فولادسازی و افزایش ظرفیت تولید این کارخانه، مشکل ایجاد اشتغال برطرف می‌شود.‌وی ادامه داد: این کارخانه قابلیت تبدیل شدن به مجتمع فولادسازی را دارد.حجت‌الاسلام ناصری‌نژاد، نماینده مجلس شورای‌اسلامی نیز در این برنامه گفت: شادگان با تاریخ و فرهنگ مقاوم و غنی خود، توانمندی بالایی ‌در توسعه فولاد و رفع معضل بیکاری دارد.