قیمت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای آتی چین پس از دو روز روند صعودی روز گذشته با افت مواجه شد. ظاهرا تلاش‌های دولت چین برای کاهش ظرفیت تولید فولاد موجب رونق قیمت‌ها شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از مرکز خدمات فولاد ایران، چین امسال ۸۸ میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد خود را تحت برنامه اصلاحات اقتصادی کاهش داده تا از مازاد ظرفیت صنعت فولاد بکاهد که البته تقریبا دوبرابر هدف اولیه کاهش ۴۵ میلیون تنی بوده است. این امر موجب رشد ۸۶ درصدی قیمت فولاد در بازارهای فیوچرز این کشور شده است.

طبق گزارش متال بولتن، قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین این هفته پس از آنکه به اوج خود از اکتبر ۲۰۱۴ تاکنون رسید روز گذشته ۲۰ سنت کاهش یافت و ۸۳ دلار و ۴۲ سنت در هر تن سی‌اف‌آر چین ثبت شد. در بورس دالیان نیز قیمت قرارداد سنگ‌آهن ۴/ ۳ درصد افت داشته و به ۸۹ دلار در هر تن رسید؛ در حالی که دوشنبه اخیر به اوج سه سال گذشته یعنی ۹۵ دلار رسیده بود. قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای نیز پس از رسیدن به ۵۱۵ دلار در روز دوشنبه که از آوریل ۲۰۱۴ بی سابقه بود حال ۵/ ۲درصد پایین آمده و ۴۹۰ دلار در هر تن شده است. در این بین اما بازار صادرات بیلت چین در سکوت به سر می‌برد و پیشنهاد قیمت جدی در بازار مشاهده نمی‌شود و معاملات ناچیز صورت گرفته نیز از سوی تجار و از موجودی قدیمی انبارها بوده است.

آمارهای جهانی نشان می‌دهند آخرین قیمت پیشنهادی برای این محصول ۴۱۵ تا ۴۲۵ دلار در هر تن فوب ثبت شده که ۱۵ تا ۲۰ دلار رشد قیمت هفتگی داشته؛ ولی پیشنهادی واقعی در بازار دیده نمی‌شود و سکوت برقرار است. در بازار داخلی هفته گذشته قیمت تا ۱۶ دلار رشد داشت.

برخی قیمت پیشنهادی صادراتی را به ۴۳۰ تا ۴۴۵ دلار در هر تن فوب نیز رسانده‌اند؛ ولی بعید است خریدی صورت گیرد. در جنوب شرق آسیا نیز بیلت چین ۴۲۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر معامله می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد» قیمت ورق گالوانیزه صادراتی چین با توجه به رشد قیمت داخلی ورق گرم بالا رفته البته تقاضا ناچیز است از این رو رشد قیمت نیز خیلی چشمگیر نبود. بر این اساس آخرین قیمت ورق گالوانیزه صادراتی چین ۵۸۰ تا ۶۰۰ دلار در هر تن فوب بوده که ۱۰ دلار نسبت به دو هفته قبل بالا رفته است.