توسعه بلند‌مدت مجتمع معدنی و صنعتی سنگان و انجام تکالیف طرح جامع فولاد، نیازمند تامین همزمان زیرساخت‌ها در بخش ریلی و آب است. اما نکته‌ای که برای سرمایه‌گذاران دارد، بازگشت سریع‌تر سرمایه در بخش ریلی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مدیر مجتمع سنگان در جریان سفر خبرنگاران به ناحیه معدنی سنگان، خواستار توجه دستگاه‌های مرتبط، برای تامین زیرساخت‌ها در حوزه آب و خط ریلی شد. علی صدیقی‌فر با بیان اینکه ۶ پروژه ساخت کارخانه فرآوری برای تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن در حال اجرا است، ادامه داد: آماده‌سازی معادن سنگان، با هدف تامین خوراک کارخانه‌های فرآوری است که از سال جاری تا سه سال آتی، تمامی کارخانه‌ها وارد مدار تولید می‌شوند. به گفته صدیقی‌فر، ظرفیت نهایی کارخانه‌های تولید کنسانتره ۵/ ۱۷ میلیون و کارخانه‌های تولید گندله سنگ‌آهن ۱۵ میلیون تن است. در حالی که هم‌اکنون تنها یک کارخانه تولید کنسانتره با ظرفیت سالانه ۶/ ۲ میلیون تن، در این ناحیه مشغول به فعالیت است.

مدیر مجتمع سنگان همچنین خبر داد که در ماه‌های آتی، نخستین کارخانه تولید گندله سنگ‌آهن در سنگان، راه‌اندازی می‌شود که ۵ میلیون تن ظرفیت تولید سالانه دارد. وی تصریح کرد: سنگان ۲۲درصد از تامین خوراک برای ایجاد ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد را برعهده دارد. صدیقی‌فر یادآوری کرد: در برنامه چشم‌انداز توسعه و طرح جامع فولاد، ظرفیت تولید سالانه کنسانتره سنگ‌آهن از ۴۳ میلیون تن فعلی به ۸۰ میلیون تن، گندله از ۲۳ میلیون تن به ۸۰ میلیون تن و فولاد خام از ۲۳ میلیون تن به ۵۵ میلیون تن خواهد رسید. مدیر مجتمع سنگان اظهار کرد: با راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری، سالانه ۴۰ میلیون تن سنگ‌آهن و ۱۳۰ میلیون تن باطله‌برداری صورت خواهد گرفت که این امر میزان فعالیت‌های سنگان را بیش از ۷ برابر می‌کند.

صدیقی‌فر با یادآوری اینکه این مجتمع اقدامات خود را با جدیت انجام می‌دهد، اما با چالش‌هایی در بخش زیرساختی مواجه است، گفت: زمانی که این میزان کارخانه مشغول به کار شوند، سالانه به ۲۵ میلیون متر‌مکعب آب نیازمندیم؛ در حالی که نه معدن و نه این منطقه از کشور، توانایی تامین چنین حجمی از آب را دارد. وی در برابر سوالی مبنی بر راهکار برطرف ساختن دغدغه تامین آب گفت: ما پیش‌بینی‌هایی برای استفاده از فناوری‌های جدید به منظور کاهش مصرف آب را انجام داده‌ایم. علاوه بر این برنامه خرید پساب‌های صنعتی از شهرهای اطراف را پیش رو داریم، تا در زمان فعالیت کارخانه‌های جدید، آب را تصفیه و در خطوط تولید به کار‌گیریم؛ اما نکته این است که نیاز بلند‌مدت سنگان، به یاری دستگاه‌های دیگر برطرف خواهد شد.