سروش فولادچی

دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین‌المللی معدن و صنایع معدنی و ششمین کنفرانس مهندسی معدن ایران

از دیرباز وجود معادن، به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع خدادادی، عامل برتری اقتصادی تمدن‌ها نسبت به یکدیگر بوده است. این امر با پیشرفت‌های علمی و فناوری در یک صد سال گذشته وجهه‌ای متمایز به خود گرفته است. مصرف فولاد و سیمان (که هر دو ریشه در منابع معدنی دارند) ملاکی برای توسعه اقتصادی کشورها است. ظهور قدرت‌های بزرگ بین‌المللی به عنوان مصرف‌کننده کلان محصولات معدنی گواهی بر این مدعا است.ایران به‌علت موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در یک گستره معدن‌خیز در جهان، قابلیتی عظیم برای استفاده بهینه از این منابع خدادادی دارد. وجود بیش از ۶۰ ماده معدنی در کنار دسترسی به سوخت ارزان می‌تواند ایران را به عنوان یکی از قطب‌های معدنی جهان مطرح سازد.

در این میان، مجهز شدن به دانش روز، ارتباط منطقی با سرمایه‌گذاران بین‌المللی و تعامل سازنده با جهان در کنار ارتباط موثر و کارآی دانشگاه و فارغ‌التحصیلان با فعالان و دست‌اندرکاران صنفی را می‌توان به عنوان زیرساخت‌های انکار‌ناپذیر این هدف برشمرد. تاکید مسوولان عالی نظام بر اقتصاد مقاومتی، لزوم توجه بیش از پیش به منابع ملی را روشن می‌سازد. امری که پس از برجام و با همت همه تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و مجریان، چشم انداز روشنی برای آن پیش‌بینی می‌شود.ارتباط دو‌سویه با فعالان و دست‌اندرکاران حوزه معدن و صنایع معدنی در جهان نیازمند برگزاری و شرکت منظم در رویدادهای تخصصی است و نقش انجمن‌های صنفی و علمی در آن بیش از هر امری، ضروری به نظر می‌رسد.حقیقتا مشکلات زیرساختی در ارتباط صنعت و دانشگاه موضوعی است که امروزه بیش از پیش مشهود است. طیف بسیار زیادی از فارغ‌التحصیلان مهندسی معدن و همچنین رشته‌های وابسته در موضوع تخصصی مشغول به کار نیستند در حالی که مسوولان و فعالان مجموعه‌های تخصصی حوزه معدن و صنایع معدنی مشکل کمبود دانش و نیروی تخصصی کارآمد برای حل معضلات صنفی و تخصصی آن را دارند.

جمع‌آوری این دو طیف در یک رویداد تخصصی در کنار هم و تضارب آرای آنها موضوعی است که می‌تواند نویدبخش مدیریت و تسهیل بسیاری از معضلات فعلی همچون اشتغال به کار تخصصی فارغ‌التحصیلان در کنار استفاده بهینه از دانش روز کاربردی در صنعت باشد.برگزاری «چهارمین کنگره بین‌المللی معدن و صنایع معدنی» و «ششمین کنفرانس مهندسی معدن ایران» در کنار «دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته- ۲۰۱۶» و تاکید متولیان اصلی حوزه معدن و صنایع معدنی و عزم سه نهاد صنفی و علمی بزرگ معدنی کشور یعنی خانه معدن ایران، سازمان نظام مهندسی معدن ایران و انجمن مهندسی معدن ایران بر برگزاری این سه رویداد مهم با هدف استفاده بهینه از فرصت بین‌المللی موجود برای حضور فعالان و سرمایه‌گذاران خارجی، مشارکت فعال و گسترده شرکت‌ها و نهادهای تخصصی داخلی در کنار حضور حداکثری دانشگاهیان، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته مهندسی معدن و رشته‌های وابسته امری مبارک است که می‌تواند زمینه ثبت این مهم را در تقویم بین‌المللی متخصصان، به عنوان رویداد بزرگ معدنی ایران، فراهم آورد.برای نخستین بار و با هدایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، سه رویداد فوق با مشارکت و حمایت مهم‌ترین فعالان این حوزه در یک زمان و یک مکان برگزار می‌شوند. برپایی این رویداد یکپارچه در تاریخ ۱۵ تا ۱۸ آبان سال جاری و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، این امکان را به مخاطبان می‌دهد تا با صرفه‌جویی در زمان خود، با بیشترین تمرکز در آن شرکت کنند. رویدادی که علاوه بر غنای علمی، فرصت معرفی شایسته شرکت‌های داخلی و خارجی فعال را در این حوزه مهیا کرده است. امید می‌رود همه دست‌اندرکاران این حوزه با نگاه به آینده کشور و ضرورت استفاده بهینه از این سرمایه بین نسلی، با پیوستن به موج عظیم ایجاد شده، بستر رشد بیش از پیش بخش معدن و صنایع معدنی ایران را فراهم آورند.