اینپیا: باز هم قیمت پی‌وی‌سی در بازارهای جنوب آسیا و به‌صورت تحویل در بنادر اصلی هندوستان بدون تغییر بوده است. ولی در هفته بعدی شرکت فورموسای تایوان قیمت محموله‌های صادراتی خود برای تحویل ماه اکتبر را اعلام می‌کند و طبق پیش‌بینی‌ها قیمت‌ها چیزی در حدود ۲۰ تا ۴۰ دلار افزایش خواهند داشت.

البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که مبنای کشف نرخ پایه این محصول در ایران قیمت‌های ثبت شده در منطقه GCC است و جالب اینکه قیمت‌ها در این منطقه پایین ترین قیمت‌ها در تمامی نقاط دنیا است. در هفته منتهی به ۸ سپتامبر ۲۰۱۶ قیمت این محصول در این منطقه به‌طور میانگین با کاهشی ۱۵ دلاری مواجه شده است. اگر قیمت‌ها در این منطقه در هفته منتهی به ۱۵ سپتامبر کاهشی یا حتی ثابت باشد باید منتظر کاهش نرخ پایه این محصول به میزان بیش از ۳۵ تومان به ازای هر کیلو بود. ولی اگر قیمت‌ها به میزان ۱۵ دلار در هفته جاری در منطقه GCC رشد داشته باشد قیمت این محصول بدون تغییر خواهد بود.

اوضاع معاملات هفته گذشته و قیمت‌ها در بازار داخلی

در هفته‌ای که گذشت میانگین قیمت معاملات محصول بندر امام به قیمت ۳۲۲۹ تومان بود که با احتساب هزینه مالیات قیمت تمام شده آن ۳۵۲۸ تومان خواهد شد و این در حالی بود که در هفته گذشته برای عرضه سلف این مجتمع قیمت سقف ثبت شد و قیمت تمام شده کالا ۳۵۶۸ تومان بود، در نتیجه این کالا در هفته جاری نزدیک به ۴۰ تومان کاهش را به نسبت هفته پیش تجربه کرد.

دو عامل باعث شد این کالا به قیمت‌های بالاتری نسبت به سایر گریدها معامله شود:

۱ - این کالا اولین محصول از پی‌وی‌سی‌ها بود که روی تابلوی معاملاتی آمد و خریداران هنوز نسبت به نحوه معاملات این محصول آگاه نبوده و به‌صورت احساسی تر قیمت‌های خود را ثبت کردند به حدی که نصف محموله با قیمت سقف به فروش رسید.

۲- یک سفارش بیش از ۱۵۰۰ تنی در بین سفارش‌ها وجود داشت که با ثبت قیمت ۳۱۸۳ تومان بیش از ۱۰۰۰ تن از محصول را ازآن خود کرد و کف قیمتی این محصول را در حد بالایی حفظ کرد(حدودا ۵/ ۱۷ درصد رقابت).

کالاهای پتروشیمی اروند

اولین کالایی که از این مجتمع روی تابلوی معاملات عرضه شد کالای با بسته بندی پالت این مجتمع و به‌صورت نقدی بود،برای ۳۰۱۴ تن عرضه این محصول ۸۴۴۸ تن تقاضا وجود داشت و خریداران به‌طور میانگین ۳/ ۱۶ درصد رقابت قیمتی انجام دادند. قیمت میانگین این محصول ۳۰۷۱ تومان بود که با احتساب مالیات ارزش افزوده ۳۳۵۵ تومان تمام می‌شود و نسبت به هفته قبل ۲۱۳ تومان کاهش را نشان می‌دهد. دومین کالای این مجتمع عرضه سلف بود، برای ۱۰۱۲ تن عرضه این محصول ۴۷۹۶ تن تقاضا وجود داشت و متقاضیان برای خرید آن ۸ درصد رقابت قیمت انجام دادند تا قیمت میانگین معامله آن ۲۹۵۱ تومان شود و به احتساب ارزش افزوده قیمت تمام شده آن ۳۲۲۴ تومان شود تا این گرید نیز افتی معادل ۳۴۴ تومان به ازای هر کیلو را نسبت به هفته پیش تجربه کند. سومین عرضه مجتمع اروند کالای با بسته بندی جامبو بود که برای ۳ هزار تن عرضه آن ۶۱۶۰ تن تقاضا وجود داشت و خریداران به‌طور میانگین ۷ درصد رقابت قیمتی انجام دادند تا قیمت این محصول هم نسبت به هفته پیش ۱۱ درصد کاهش را نشان دهد و قیمت تمام شده برای متقاضیان به‌طور میانگین ۳۱۸۰ تومان تمام شود و افتی نزدیک به ۴۰۰ تومان را تجربه کند.

پتروشیمی غدیر

این مجتمع دو عرضه داشت؛ یکی به‌صورت نقدی و دیگری به‌صورت سلف. برای عرضه ۲ هزار تنی نقدی این مجتمع ۶۴۶۰ تن تقاضا وجود داشت و متقاضیان به‌طور میانگین ۸/ ۱۲ درصد رقابت قیمتی انجام دادند و قیمت تمام شده این محصول هم نسبت به هفته پیش بیش از ۷ درصد کاهش را تجربه کرد. این کالا به‌طور میانگین برای متقاضیان ۳۳۵۴ تومان تمام شد تا قیمت این کالا نسبت به هفته پیش ۲۱۴ تومان کاهش را تجربه کند. کالای با سر رسید سلف این مجتمع از استقبال چندانی برخوردار نبود و کلا ۲۶۰۰ تن از ۳۰۰۰ تن عرضه در تالار معاملات و با قیمت پایه معامله شد و ۴۰۰ تن مابقی در معاملات مچینگ به فروش رسید تا این عرضه ۲۰ درصد نسبت به هفته پیش کاهش را تجربه کند.

قیمت‌ها در بازار آزاد

قیمت‌ها در بازار آزاد نزدیک به ۴۰۰ تومان در مورد گریدهای اروند و غدیر کاهش پیدا کرد که رقم بسیار قابل توجهی است و در مورد کالای بندر امام فعلا قیمت‌ها در سطوح بالاتری حفظ شده است.