مهدی شریفی‌نیک‌نفس در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران با اشاره به اینکه با تکمیل زنجیره ارزش هم ارزش افزوده بالاتر و هم اشتغال بیشتری نصیب کشور می‌شود، گفت: با این کار زنجیره صادرات هم گسترش پیدا می‌کند تا علاوه بر صادرات محصولات پتروشیمی دیگر محصولات در صنایع پایین‌دستی هم صادر شوند.

چند روز پیش، مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد: روند تخصیص خوراک به واحدهای پتروشیمی از تولید مواد پایه تا انتهای زنجیره محصول تا پایین‌دست پایش می‌شود.

به گفته او، تکمیل زنجیره ارزش یکی از شروط تخصیص خوراک به طرح‌های پتروشیمی است. تولید محصولات نهایی با هدف جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر باید به‌عنوان یک راهبرد از سوی طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی مورد توجه قرار بگیرد تا همگام با دیگر صنایع کشور، صنعت پتروشیمی بتواند مشارکت بیشتری در پویایی اقتصادی کشور ایفا کند.

براساس صحبت‌های شاهدایی، روند تخصیص خوراک به واحدهای پتروشیمی از تولید مواد پایه تا انتهای زنجیره محصول تا پایین‌دست پایش می‌شود و برهمین اساس با سرمایه‌گذار توافقنامه‌هایی امضا و ضمانت‌نامه‌هایی از آنها گرفته می‌شود که کار را ادامه داده و زنجیره محصولات را تکمیل کنند. در حال حاضر برخی از سرمایه‌گذاران فقط مواد اولیه تولید می‌کنند. یعنی خوراک را به مواد پایه تبدیل و آن را صادر می‌کنند. این خود نوعی خام‌فروشی در صنعت پتروشیمی است. هرچند این صنعت از خام‌فروشی نفت و گاز جلوگیری می‌کند اما در خود صنعت هم ما باید از این پدیده جلوگیری کنیم.

مهدی شریفی‌نیک‌نفس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران دراین باره می‌گوید: تکمیل زنجیره ارزش و پایش روند تخصیص خوراک به واحدهای پتروشیمی از تولید مواد پایه تا انتهای زنجیره محصول تا پایین‌دست اقدام درستی است به دلیل اینکه ما در کشور هم بحث محدودیت آب و هم محدودیت خوراک داریم. به همین دلیل تنها تبدیل خوراک به محصولات پایین نباید اولویت باشد. باید زنجیره تامین را توسعه بدهیم تا به صنایع پایین‌دستی برسیم.

به اعتقاد نیک‌نفس، با این اقدام هم ارزش افزوده بالاتر و هم اشتغال بیشتری نصیب کشور می‌شود. همچنین با این کار زنجیره صادرات هم گسترش پیدا می‌کند تا علاوه بر صادرات محصولات پتروشیمی دیگر محصولات در صنایع پایین‌دستی هم صادر شود.او همچنین ادامه داد: این اقدام نمی‌تواند مشکلی برای پتروشیمی‌ها ایجاد کند. به هرحال در حال حاضر به یمن وجود پارس جنوبی، خوراک گاز موجود است، اما اگر قرار باشد این خوراک‌ها به متانول تبدیل شود در حالی که مازاد متانول در بازار وجود دارد، اقدام درستی نیست.از سوی دیگر اما اگر زنجیره کامل شود و متانول به مواد پلیمری و صنایع تکمیلی تبدیل شود، زنجیره کاملی ایجاد خواهد شد.

شریفی‌نیک‌نفس همچنین تاکید کرد: ما بارها اشاره کرده بودیم که برای صنایع پایین‌دستی باید متولی ایجاد شود تا تمام پتروشیمی‌ها طرحی جامع برای صنایع پایین‌دستی ارائه دهند. به این ترتیب آنها بگویند در صنایع پایین‌دستی چه محصولاتی می‌توانند تبدیل و تولید کنند. به این شکل سرمایه‌گذارها هم تشویق به مشارکت می‌شوند.

او همچنین درباره قدرت صنایع پایین‌دستی در تکمیل این زنجیره ارزش گفت: صنایع پایین‌دستی در کشور ضعیف و این کارگاه‌ها کوچک هستند. بنابراین باید طرح جامع‌تر و بزرگ‌تری تعریف کرد تا بازیگران بزرگتری هم وارد میدان شوند. به این شکل این صنایع پایین‌دستی وارد میدان می‌شوند البته باید از نظر کیفیت و لجستیک و محصولات صادراتی توجه شود.به عقیده نیک‌نفس در تکمیل زنجیره ارزش باید بیشتر به ساز و کار صادراتی توجه و باید بزرگ فکر کرد. او همچنین ادامه داد: البته بهتر است در این زمینه خود مجتمع‌های پتروشیمی را دخالت داد تا آنها در این مساله شریک شوند. اگر خود پتروشیمی‌ها هم وارد میدان شوند، ۱۰۰ درصد وضعیت بهتری رخ خواهد داد. به هرحال آنها هم خوراک، هم زمین و هم امکانات لازم دیگر را در اختیار دارند.