گروه بنگاه‌ها: چن درانگ، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت بائو استیل، پنجمین فولادساز بزرگ دنیا، در دیدار با مدیرعامل و معاونان شرکت فولادمبارکه و بازدید از خطوط تولید این شرکت گفت: با صحبت‌هایی که با مدیران شرکت فولاد مبارکه انجام دادیم بر آن هستیم تا فرصت‌های همکاری بین بائواستیل و این شرکت را بیشتر بررسی کنیم. به گزارش خبر‌نامه فولاد، وی در تشریح دیدگاه خود قبل و بعد از بازدید فولاد مبارکه گفت: صادقانه بگویم، قبل از بازدید، اطلاعات دقیق از صنعت فولاد ایران نداشتیم، اما می‌دانستیم که صنعت ایران در دهه‌های اخیر رشد خیلی زیادی داشته است. وی گفت: مبارکه از نظر تکنولوژیکی بسیار پیشرفته است و آنچه که ما در این بازدید متوجه شدیم این بود که صنایع فولادسازی ایران و چین مشترکات بسیاری دارند. همچنین، بنا‌بر این گزارش و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مدیران بائواستیل در دیدار با رئیس هیات عامل ایمیدرو خواهان همکاری با ایران در صنعت فولاد و بخش اکتشاف معادن شدند و تصریح کردند: با توجه به امکاناتی که بائو استیل در بخش فولاد، معادن، اسکله، حوزه مالی و آی تی دارد، می‌توان همکاری‌های وسیعی بین ایران و چین ایجاد کرد و توسعه داد.

در صورت تولید کیفی و کافی نیازی به واردات نیست

در این بین همچنین رئیس سازمان ملی استاندارد کشور به همراه گروهی از معاونان و مدیران این سازمان با حضور در فولاد مبارکه ضمن بازدید از خطوط تولید این شرکت با مدیرعامل و مدیران این بنگاه صنعتی به گفت‌وگو پرداخت. به گزارش خبرنگار فولاد، در ابتدای این نشست دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در بخش نخست سخنان خود با تشریح شرایط فولادمبارکه در ایران و جهان گفت: شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خاورمیانه توانسته نقش بسزایی در اشتغال و درآمدزایی کشور ایفا کند تا جایی‌که بالغ بر ۳۵۰هزار شغل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.

سبحانی با اشاره به برنامه و عملکرد ۴ ماه اول سال ۱۳۹۵ فولاد‌مبارکه، سبا و هرمزگان افزود: از ابتدای امسال تاکنون در اکثر نواحی تولیدی شرکت با سعی و تلاش همه کارکنان توانسته‌ایم به اهداف برنامه‌ریزی شده دست پیدا کنیم و مطابق برنامه درصد تحقق اهداف را بالا ببریم و تحقق برنامه تولید۴ ماه اول سال ۹۵ را به ۱۰۴ درصد برسانیم و در مواقعی هم که با کاهش تحقق اهداف مواجه بودیم به دلیل کاهش سفارش به فولاد مبارکه بوده است.

وی در ادامه با مقایسه واردات محصولات فولادی تخت گفت: سال ۹۴ بدترین سالی بود که صنعت فولاد تجربه کرد، سهم بالای قیمت تمام شده فولاد، مواد اولیه و انرژی است که در سال گذشته قیمت انرژی که تابع قیمت نفت بود، کاهش یافت ولی در ایران هم قیمت انرژی و هم قیمت مواد اولیه روند افزایشی داشت. وی افزود: کشورها یا با ابزار تعرفه و یا با قوانین آنتی دامپینگ توانستند برای جلوگیری از واردات اقدامات مثبتی انجام دهند، اما در ایران تعرفه‌ای وجود نداشت که بعد از پیگیری‌های مستمری که داشتیم روی ورق فولادی تعرفه ۱۵ درصدی وضع شد، ولی وجود ارز مبادله‌ای و راهکارهای فرار از تعرفه با عنوان فولاد ممزوج باعث شد واردات ورق ممزوج ۹۶۱ درصد افزایش داشته باشد. وی گفت: در سال ۹۴ میزان واردات محصولات گرم کاهش ۴۲ درصدی داشته که این امر حاصل تاثیرگذاری افزایش تعرفه‌ها نبوده است، بلکه واردکنندگان با استفاده از ترفند اظهار، با کدتعرفه‌های خاص، اثربخشی اعمال تعرفه‌ها را به شدت کاستند، ولی پیگیری‌های تولیدکنندگان داخلی و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شد تا از ابتدای سال جاری با وضع تعرفه، استثنائات برداشته شده و برای تمام ورق‌ها تعرفه ۲۰ درصد اعمال شود. در پایان این نشست خانم نیره پیروزبخت، رئیس‌ سازمان ملی استاندارد ایران اظهار کرد: لازم می‌دانم در تکمیل صحبت‌های دوستان به چند موضوع اشاره کنم؛ موضوع نخست مربوط به واردات ورق است، در جایی که اقلام تولیدی در کشور ما، هم کیفی هستند و هم با ظرفیت مناسب تولید می‌شوند، نیازی به واردات نیست. وی افزود: این مشکلات به نگاه موجود در کشور بر‌می‌گردد تا جایی‌که بعضی از کشورها مانند آمریکا و ترکیه با اینکه عضو WTO هستند برای واردات فولاد تعرفه‌های خیلی بالا گذاشته‌اند و در حقیقت از موانع تعرفه‌ای استفاده می‌کنند تا تولید داخل آنها ضربه‌ای نبیند. وی با اشاره به مصوبه جدید ابلاغ شده از سوی دولت درخصوص استاندارد گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در بند ۲۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر موضوع استاندارد، اخیرا معاون اول رئیس جمهور با ارسال بخشنامه‌ای به همه دستگاه‌های اجرایی دستور داده است تا قبل از صدور هرگونه مجوزی به واحدهای تولیدی و خدماتی، از ثبت اظهاریه متقاضیان در مورد استانداردهای محصول مطمئن شوند و اطلاعات مربوطه را در اختیار سازمان ملی استاندارد ایران قرار دهند.