دبیر انجمن سنگ‌‌آهن ایران، دلیل عمده صادرات سنگ‌‌آهن در چند سال گذشته را مازاد مصرف داخلی بیان و اعلام کرد: شرایط کنونی بازار داخلی در جذب سنگ‌‌آهن، عاملی است که مورد توجه تولیدکنندگان به جای صادرات قرار دارد.سید علیرضا سیاسی‌راد در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: کل تولید سال گذشته فولاد کشور حداکثر ۱۷ میلیون تن و سنگ‌‌آهن مورد نیاز تولیدکنندگان نیز ۳۲ میلیون تن است؛ با این حال میزان تولید واقعی سنگ‌‌آهن در ایران بیش از ۴۰ میلیون تن و ظرفیت نیز بیش از این رقم است.

وجود هشت میلیون تن سنگ‌‌آهن مازاد

وی ادامه داد: براساس شرایط کنونی حداقل هشت میلیون تن سنگ‌‌آهن مازاد در بازار وجود دارد، بنابراین اگر تقاضای موثر داخلی به‌وجود آید، قیمت سنگ‌‌آهن رقابتی شود و دولت در بازار دخالت نکند، بازار شرایط تعادلی خود را برپایه عرضه و تقاضا پیدا خواهد کرد.سیاسی‌راد یادآور شد: پارسال حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن میزان صادرات سنگ‌‌آهن بوده و امسال این رقم نیز کاهش خواهد داشت و به علت مشکلات حوزه صادرات و نبود تقاضای موثر داخلی، بسیاری از تولیدکنندگان بخش خصوصی فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

آمار متفاوت تعطیلی معادن سنگ‌‌آهن

به گفته وی، وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار معادن سنگ‌‌آهن تعطیل شده را ۶۰ معدن ذکر کرده، اما انجمن سنگ‌‌آهن ایران براین باور است که رقم بیش از میزان اعلام شده است؛ شمار معادن سنگ‌‌آهن کشور ۱۹۰ معدن بوده و اکنون براساس برآوردهای انجمن بیش از ۸۰ تا ۹۰ معدن فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند.

حذف معافیت مالیاتی سنگ‌‌آهن دانه‌بندی

دبیر انجمن سنگ‌آهن اضافه کرد: هرچند شورای اقتصاد موضوع اخذ عوارض از صادرات سنگ‌‌آهن را مصوب نکرد اما معافیت مالیاتی سنگ‌‌آهن دانه‌بندی را حذف کرد.به گفته وی، امروز رویکرد سنگ‌‌آهن کشور بر تکمیل زنجیره ارزش تمرکز دارد و کاهش قیمت جهانی سنگ‌‌آهن، موضوع فرآوری را جایگزین صادرات ساخته است. سیاسی‌راد افزود: تقویت زنجیره ارزش با توجه به ایجاد واحد‌های کنسانتره و گندله‌سازی اکنون در دست اجرا است.

ضرورت سیاست تحریک تقاضای بازار داخلی

دبیر انجمن سنگ‌آهن خاطرنشان کرد: چنانچه تحریک تقاضای داخلی صورت گیرد، شرکت‌های زیادی وجود دارد که تمایل دارند سنگ‌‌آهن خود را در بازار کشورمان به فروش برسانند.سیاسی‌راد تاکید کرد: نکته‌ای که اکنون برای تولیدکنندگان سنگ‌‌آهن مطرح است، بدهکاری ارقام بسیار بزرگ شرکت‌های فولادی است که باید برای آن تدابیر لازم اتخاذ شود.وی اضافه کرد: امروز برای تولیدکنندگان سنگ‌‌آهن دانه‌بندی، موضوع قیمت جهانی این ماده معدنی اهمیت دارد؛ از سوی دیگر شرایط داخلی و شیوه پرداخت متقاضیان داخل نیز مهم است.

امسال شدت و ضعف قیمت سنگ‌‌آهن نداریم

سیاسی‌راد ادامه داد: انجمن سنگ‌‌آهن ایران پیش‌بینی کرده است که امسال رشد و افت قیمت ناگهانی در بازار سنگ‌‌آهن نخواهیم داشت.وی افزود: انتظار می‌رود تا پایان امسال سنگ‌‌آهن داخلی بیشتری فروخته شود و اکنون مذاکراتی با بورس کالا صورت گرفته که عرضه سنگ‌‌آهن در رینگ داخلی صورت گیرد.

عرضه سنگ‌‌آهن در رینگ داخلی بورس کالا

دبیر انجمن یادشده گفت: پیش‌تر سنگ‌‌آهن در رینگ صادراتی عرضه می‌شد و اینک براساس مذاکره صورت گرفته با معاون بورس کالا، به‌زودی فروش سنگ‌‌آهن برای متقاضیان در رینگ داخلی فعال خواهد شد.به گفته وی، وضعیت سیستم پرداخت و نیز قیمت میان تولیدکنندگان شکل رقابتی خواهد داشت و به این ترتیب بازار قابلیت مدیریت پیدا می‌کند.

هزینه حمل تا سطح 50 درصد قیمت نهایی

سیاسی‌راد از دیگر عوامل تعیین‌کننده قیمت سنگ‌‌آهن را هزینه حمل دانست و گفت: درحالی که قیمت تمام شده تولید درب معدن به علت ساختار زمین‌شناختی معادن سنگ‌‌آهن ایران و تمهیدات مدیریتی دوسال گذشته رقابتی است، به علت هزینه حمل بالا، امکان رقابت توسط بسیاری از معادن وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در بعضی از معادن تا سطح ۵۰ درصد قیمت نهایی، مربوط به هزینه حمل است. به گفته وی، ضروری است نسبت به سرمایه‌گذاری لازم در بخش حمل و نقل ریلی کشور اقدام لازم انجام شود و این خواسته بسیاری از متخصصان امر و فعالان این عرصه است.

کشف ذخیره 200 میلیون تنی سنگ‌‌آهن

وی اضافه کرد: امروز سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در حوزه اکتشاف فعالیت‌هایی را اجرایی کرده و براساس اطلاعات منتشر شده، حدود ۲۰۰ میلیون تن ذخیره جدید سنگ‌‌آهن کشف کرده‌اند.وی افزود: چنانچه شرایط بازار بهبود پیدا کند، بخش خصوصی نیز تمایل خواهد داشت تا نسبت به سرمایه‌گذاری به منظور توسعه اکتشافات، اقدام کند. این متخصص براین باور است، سازمان ایمیدرو به‌عنوان موتور محرک دولت در دولت یازدهم در زمینه توسعه اکتشاف‌ها به ایفای نقش پرداخته و انتظار می‌رود حاصل این فعالیت‌ها به رونق بهره‌برداری از معادن بینجامد.

چین وارد‌کننده اصلی سنگ‌‌آهن

به گفته سیاسی‌راد، چین همچنان بازار‌گردان سنگ‌‌آهن جهان است و به‌عنوان اصلی‌ترین وارد‌کننده سنگ‌‌آهن خود را در بازار معرفی می‌کند و در مدت چهار تا پنج ماه گذشته قیمت سنگ‌‌آهن افزایش یافته و روند کاهشی آن متوقف شده و امسال در بعضی از روزها تا سطح هر تن ۶۰ دلار نیز معاملات انجام شده است.به گزارش «ایرنا» براساس اطلاعات منتشر شده، اکنون سهم بخش خصوصی از معادن سنگ‌‌آهن کشور حدود ۱۰ درصد است و اوج استخراج و تولید سنگ‌‌آهن از سوی این بخش ۱۴ میلیون تن بود.پارسال از کل تولید ۴/ ۳۵ میلیون تنی سنگ‌‌آهن، سهم بخش خصوصی پنج میلیون تن اعلام شد.میزان ذخایر سنگ‌‌آهن شناسایی شده پیش از فعالیت دولت یازدهم ۱/ ۵ میلیارد تن اعلام شده بود که از این رقم حدود ۷/ ۳ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی برآورد شد.معادن سنگ‌‌آهن سنگان (‌خراسان رضوی)، گل‌گهر (‌کرمان) و چادرملو (یزد) بزرگ‌ترین معادن سنگ‌‌آهن کشور معرفی شده‌اند.