انتظار کاهش قیمتی در بازار مقاطع

هفته گذشته قیمت بیلت در بازار داخل رو به کاهش گذاشت. شمش ۱۵۰ میلی‌متر به‌طور متوسط سه روز اول هفته در قیمت ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۰ تومان معامله می‌شد؛ ولی روزهای پایانی هفته به ۱۳۳۰ تومان در هر کیلو با مالیات ارزش افزوده رسید. با افت قیمت قراضه شمش‌های سایز ۱۲۰ میلی‌متر هم با ۲۰ تومان کاهش قیمت به ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ تومان در هر کیلو رسید. با توجه به رکود بازار مقاطع و پایین بودن شدید تقاضا، احتمال افزایش قیمت نمی‌رود؛ ولی میزان کاهش هم در حد ۱۰ تا ۲۰ تومان می‌تواند باشد؛ چرا‌که قیمت مواد اولیه ثابت است و امکان کاهش آنها نیست. محدود شدن تولید فولاد در تانگ شان چین فرصت صادرات را هر‌چند برای مدت کوتاه در اختیار کارخانه‌های ایران گذاشته است با توجه به این امکان، اگر صادرات افزایش یابد بازار شمش همچنان تا پایان شهریورماه محکم خواهد ایستاد.

مقاطع در بازار ایران

به گزارش مرکز فولاد ایران قیمت مقاطع در سه روز اول هفته ثابت ایستاده بود؛ ولی از روز سه‌شنبه یخ قیمت‌ها شروع به آب شدن کرد تا روز پنج‌شنبه که در مجموع در حد ۲۰ تا ۴۰ تومان قیمت‌ها افت کرد. همه انتظار داشتند بعد از تعطیلات عید فطر مثل روال همه ساله قیمت‌ها رو به بالا باشد ولی این تنها یک انتظار بود که تب آن بعد از سه روز فروکش کرد. بازار بسته تقاضا، به تولیدکننده‌ها فشار آورد تا برای فرار از کمبود نقدینگی این واقعیت را بپذیرند که باید قیمت‌ها را کاهش دهند. یک کارخانه کوچک قیمت را ۲۰تومان پایین آورد و موفق شد در یک روز تا هزار تن میلگرد را به‌صورت نقدی بفروشد.

از طرف دیگر سرازیر شدن سبد میلگردهای ذوب آهن مقاومت قیمت را شکست، روند کاهشی قیمت از چهارشنبه شروع شد و این روند در هفته آینده ادامه خواهد داشت؛ هر چند محدود ولی ناگزیر. حواله‌های ذوب آهن از فروش ۷۰ هزار تنی در قیمت پایه ۱۳۷۰۰ ریال در حال پیشنهاد شدن به بازار است. قیمت تمام شده این کالا حدود ۱۴۹۵ تومان هر کیلو است. نباید فراموش کرد که کارخانه‌های دیگر محصول خود را تا ۱۰ تا ۳۰ تومان ارزان‌تر از ذوب آهن عرضه می‌کنند. بنابراین ادامه روند کاهشی در هفته جاری منطقی است. کاهش قیمت تیرآهن در دو روز آخر هفته محسوس تر بود و احتمالا این روند هم ادامه خواهد یافت؛ ولی دامنه آن محدود است. اکثر دست‌اندرکاران با توجه به محدودیت تقاضا و کاهش تولید پیش‌بینی می‌کنند که وضع فعلی ادامه خواهد داشت و تا زمانی که شرایط تقاضا تغییر نکند نوسان قیمت‌ها در حد به‌علاوه یا منهای ۵۰ تومان هر کیلو ادامه خواهد داشت.

ورق در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلی‌متر رول در انزلی اول هفته هر کیلو ۱۸۴۰۰ ریال و در بندر امام ۱۵۷۰۰ ریال در هر کیلو بود؛ ولی تا آخر هفته به ۱۸۲۰۰ ریال در انزلی رسید اما در بندرامام خمینی قیمت تا ۱۰ تومان پایین آمد. علت کاهش قیمت محدود بودن تقاضا از یک طرف و عرضه محصولات مبارکه در قیمت ۱۸۰۰ تا ۱۸۱۰ تومان در اصفهان است. شایعه سیل عرضه محصول مبارکه بازار بیمار این کالا را تحت تاثیر قرار داده است، از طرف دیگر خریدهای ارزان قیمت از سی‌آی‌اس به زودی به بازار خواهد آمد. بنابراین چشم انداز قیمت این کالا همچنان نزولی است.

ورق‌های ضخامت ۵/ ۲ تا ۶ میلیمتر با عرضه مبارکه و محدودیت تقاضا روبه‌رو‌ بود. قیمت این کالاها تا ۳۰ تومان در هر کیلو کاهش یافت؛ در حالی‌که امید به بهبود تقاضای آنها نیست. ورق‌های ۸ تا ۱۵ میلیمتر با پیشنهاد از طرف مبارکه و اکسین و واردات روبه‌رو‌ شد. در دو هفته گذشته حجم عرضه این کالاها افزایش یافته و باعث کاهش قیمت آنها شده است. ورق‌های ضخیم از ۱۵ میلیمتر به بالا با محدودیت عرضه روبه‌رو‌ بود. ضخامت ۳۵ میلیمتر به‌رغم آنکه تقاضای کمی دارد در بازار نبود؛ ولی احتمالا این محدودیت عرضه ادامه داشته باشد؛ چون پیشنهادهای امیدوارکننده‌ای از طرف اکسین دیده نمی‌شود. ضمن آنکه قیمت این کالاها در چین تا سقف ۳۹۰ دلار سی‌اف‌آر بندرامام خمینی شنیده شده با این قیمت هنوز محصول ایرانی به‌صرفه‌تر است.

ورق سرد با بازار نسبتا با ثباتی روبه‌رو‌ بود به‌رغم کسادی به علت محدودیت عرضه، فروشنده‌ها حاضر به تخفیف نیستند. حجم واردات این کالا همچنان محدود است در خرداد ماه کل واردات این کالا ۱۸ هزار تن بوده اما در ۲۰روز اول تیرماه ۱۷۷۰۰ تن ورق سرد در بنادر تخلیه شده است. احتمالا واردات این کالا برای تیرماه به حدود ۲۳ تا ۲۵ هزار تن برسد. عرضه‌های مبارکه هم همچنان در بازار دیده می‌شود؛ هر‌چند بعضی ضخامت‌ها با مشکل جدی عرضه روبه‌رو است همه دست اندرکاران امیدوارند قیمت‌ها در سطح فعلی باقی بماند. نباید فراموش کرد که تابستان فصل رکود این کالا است و عملا فروشنده‌ها باید در انتظار شهریور باشند.

ورق گالوانیزه تقریبا باثبات قیمت روبه‌رو‌ بود علت این ثبات قیمت محدودیت جدی موجودی این کالا است. حجم عرضه واقعا پایین آمده است، واردات آن در تیرماه صفر شده، ولی تولید داخلی آن هم به صرفه نیست با این حال مشکل تقاضا همچنان باقی است.